Gå til innhold
Arkivverket

[#70662] Hva står under Laurentse i kirkebok for Stavanger domkirke


Gjest Johan Arthur Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan Arthur Hansen

Er det noen som kan tyde det som står under Laurente under nr.59? Permanent sidelenke: Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

var han av Butler-slekten på Kysnes i Hardanger/Sunnhordland? Jan er et vanlig navn i den slskten.har du noe om Hr Samuel Lind i Vikedal. Det jeg er ute etter er om han og 'Anne§, hvis hun het det, Hansdtr Piil hadde barn.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Hei Arnfrid! Jeg hjalp en som hadde problemer med å se hva som var skrevet, men jeg kan jo sende dette spørmålet videre til han. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det er vel han her, og så ble han siden gm Husholdersken... tror du ikke det, evt sønnen. Johan og Jan ble jo brukt om hverandre.Grunnen til at jeg spør er at det var først i 3. ekteskap Frants Butler ble gm frk Galtung. Han bodde visst forskjellige steder før det, og det skal, etter hva jeg har hørt, være etterslekt også i Stavanger.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jo, da, vi finner han igjen i databasene for Stv. Han er f i Hardanger står det. Men om han er sønn eller sønnesønn, vet jeg ikke. Skal se om jeg finner ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Johan Butler, som var f 1757; hans foreldre var Johan Galtung Frantz Butler 1721-1761 og Kari Hansdatter Lillefosse/Øvre Våge. Hans farmor Karen Johansdtr Galtung 1698-1764 og Frantz Butler 1671-1758.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest arne kvitrud

Til (9) - noe om Butler i Stavanger fra Axel Kielland: stavanger borgerbog:Kielland side 195-196 skriver at Johan Galtung Johansen Butler var sønn av Johan Galtung Butler døpt 3.7.1721 og begravet 2.9.1769, og Gidske Eilertsdatter (datter av Eilert Hansen (Hollender) - jamfør forøvrig [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=29207&sok=stavanger&nr=231&antinnlegg=11&startnr=&antall=&spraak=#anker>Lenke) døpt 8.9.1723 og begravet 8.8.1756. Johan Galtung Johansen Butler er døpt i Strandebarm 27.9.1757, borger 3.10. 1788 i Stavanger med en liten handel. Var jekteskipper. Død 11.11.1820. Han var gift først med Johannes Kristine Isaksdatter Sunde (flere detaljer er gitt) og så med Malene Rasmusdatter Broch (flere detaljer er gitt).Anne Johanne Leganger Johansdatter Butler er datter av Johan Galtung Butler og Kari Hansatter Lille Fosse. Hun er døpt i Strandbarm 24.2.1759 og døde 28.5.1830. Hun var gift med Tønnes Olsen Ullandhaug (flere detaljer er gitt).Frans Willelm Butler er født i Stavanger døpt 25.10.1813. Sønn av skipperborger Johan Butler og Malene Catherina Broch. Han ble borger i Stavanger 13.4.1837, og omkom i et forlis i den finske bukt i 1838.Fra http://home.online.no/~akvitrud/Huseiere.htm kan en finne opplysninger om hvor de bodde.På

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, da må jeg få undersøke litt nærmere. I flg mine kilder, har ikke sjekket KB, var det kun Frants i ekteskapet med Giedsche Eilertsdatter, mens Johan og Anne var fra ekteskapet med Kari Lillefosse. Kilde: Johan E Galtung og Strandebarm-boken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Giedsche Butler døde i 1756 Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11679&idx_id=11679&uid=ny&idx_side=-27>Lenke Permanent bildelenke: Lenke også datteren Karen 11 dager, 2 dager før,samme lenke, altså i barsel.Dåpen til Johan i 1757, og det er Kari Hansdatter som er moren Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.