Gå til innhold
Arkivverket

[#70663] Vekk som ei sviske etter 1781


Gjest Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

Ole Hansen Eriksrud (Ersrud) tok Nordre Tveten (Tveiten) i Lier på odel i 1763, samme år som han giftet seg med Gunhild Nilsdatter Helgerud. De fikk 5 barn, men bare Helle (født 1764) og Nils (1772) vokste opp. 17. mai 1775 blir Gunhild begravd, og i tillegg til alle dødsfallene, sliter han økonomisk og må selge stadig mer av gården. '....den lille parten han hadde igjen, avhendet han i 1781', står det i bygdeboka.Ole, som var sønn av Hans Jensen Tveten og Kari Eriksdatter Skauen, ble døpt 11. juni 1741, og med to små barn, hadde det vel ikke vært utenkelig at han giftet seg igjen. MEN jeg finner intet spor etter ham utover det med avhending av gårdparten i 1781, og sønnen Nils blir også borte. Helle har 'adresse' Gaaserud da hun blir konfirmert i 1781, uten at det har hjulpet meg.Er det noen som kan hjelpe meg videre? Hvor ble det av Ole (og Nils)? Finner ingen passende Ole i 1801-tellingen, men har ikke funnet ham under 'Døde i Lier', så han kan selvsagt ha flyttet.mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei!Du nevner ikke noe mer om Helle, så da har du vel koll på henne etter konfirmasjonen i 1781? Finner ei Helle Olsdatter som giftet seg i Lier i 1787 med en dragon Hans Jørgensen - er det din Helle? - Buskerud fylke, Lier, Ministerialbok nr. 6 (1777-1794), Ekteviede 1786-1788, side 175-176. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8439&idx_id=8439&uid=ny&idx_side=-156>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

jepp, det er min Helle, min 3. tippoldemor på farssiden. Jeg er 99% sikker på at hun er Oles datter - hun døde på Eik-eie i Lier i 1829, 66 år gammel, så alderen er innenfor det 'vanlige' slingringsmonnet (datteren til Ole ble døpt 13.12.1764). Jeg er altså ikke HELT sikker på opphavet hennes - derfor hadde det vært fint å finne ut av Ole (og Nils).Helle og Jørgens første barn ble døpt Gunhild, noe som passer bra med den avdøde kona til Ole. Sønnen Ole (min ane) kom i 1790 og Nils i 1801 (noe som muligens antyder at broren hennes var død???). De fikk flere barn, men de er helt klart oppkalt etter ektemannens foreldre.Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

En enkemann Ole Hansen ble gift på Bragernes 24/11 1781 med Anne Olufsdatter Myre. Trolovet 29/9 1781. Det var alt som sto der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Unektelig spennende opplysninger, Berit, samt at tidspunket for ekteskapet passer bra (pokker at det ikke står mer under vielsen, du!). Alderen hans i 1801, 64 år, er også innefor rimelighetens grenser, så her må jeg sjekke mer,Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Det viste seg å være feil Ole, Berit, men et lykketreff, likevel.... Henvisningen til Myre i forbindelse med ekteskapet i 1781, fikk meg til å se under gården Myre i Liers historie, og BINGO! Enkemannen Ole Hansen Tveten giftet seg med enken Else Larsdatter i 1779: Lenke Han døde i 1794, står det, samt at han var født i 1732, noe jeg ikke helt får til å stemme, men det skal jeg da finne ut av.... Dette var storveis!!!!mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hm, 62 år i 1794: LenkeTing tyder på at jeg har bommet på opphavet hans, for en aldersforskjell på 9 år er vel i meste laget, men det skal jeg finne ut av! Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Såvidt jeg kan skjønne, er det alderen i 1794 som er feil, han må ha vært 53 og ikke 62. Finner ingen andre mulige 'kandidater' enn Ole, døpt i 1741, jfr. 1. innlegg. Jeg har saumfart det som saumfares kan, men bevares, hvis noen vet mer om denne familien, tas alt imot med takk!Astrid. PS: det vises til et skifte etter den andre kona hans, Kari Larsdatter Myre, i 1799 (Drammen, antar jeg). Hadde vært spennende hvis noen har kjennskap til det, eller hvis det var noe etter Oles død i 1794.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Vel så var det ikke galt for ingen ting da. Og godt var det. Trenger litt flaks innimellom.Av en eller annen grunn så har jeg mere tro på at han var født i 1732 enn i 1741. Det rimer mere med gjennomsnittsalderen for ekteskap(ca.30 år), uten at det er en absolutt regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei på deg, Berit. Jeg har også stussa over alderen deres - begge var bare i begynnelsen av 20-årene, men de 'måtte' nok gifte seg, for snaue tre måneder etter vielsen blir Gyri døpt, 18. september 1763 (døde 5 uker gammel). Det forklarer vel alderen, antar jeg,Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.