Gå til innhold
Arkivverket

[#70665] Ole Thomæsen og Ragnille Olsdatters foreldre


Gjest Inger Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Pettersen

Hei!Ole Thomæsen f ca 1762 og Ragnille Olsdatter f ca 1764, gift 26.10.1787 i Tromsø, bosted Brochskar. Er det noen som vet navnet på deres foreldre? Jeg fant Ragnille Olsdatter fra Karlsøy døpt 08 Dec 1765, kan det være 'min' Ragnille? LenkeI så fall mangler jeg nå bare Oles foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Pettersen

Ja det kan det kanskje være, har prøvd å lete i Tromsø, men fant dem ikke. Fant i Lenvik: Kildeinformasjon: Troms fylke, Lenvik, Ministerialbok nr. 1 (1753-1783), Fødte og døpte 1763, side 166-167. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9683&idx_id=9683&uid=ny&idx_side=-50>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Pettersen

Kan mors navn stå her?- og er dagen Sexagesima - søndag før fastelavn? men hvilken dato er det?Kildeinformasjon: Troms fylke, Tromsø, Ministerialbok nr. 2 (1753-1778), Introduserte kvinner 1762-1765, side 136. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2913&idx_id=2913&uid=ny&idx_side=-101>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ang. Brokstad så blanda jeg temaene dine. Brokstad er jo Gunild Zachariasdatter. Uff, det ble litt for mange like baller i lufta på en gang for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Pettersen

Ja nå har jeg flere personer jeg søker etter i Tromsø distriktet...Tror ikke jeg skal etterlyse flere med det første:-)Men jeg tror kanskje det er Lars Larsen som er Ragnille/Ragnels far -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Innlegg(9)Domini Estho Mihi(fastelavenssøndag)1763 (13/2) Ole Larsen Brokskars datter Rangnel f. 8/1. 2 av fadderne er Anne Pedersdt. Bensjorden og Karen Hansdt. Strømen.Som du ser så går noen navn og stedsnavn igjen fra de andre temaene dine. Men nå går det helt trill rundt så nå tar jeg pause fra Tromsø en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Sexagesima er søndagen før fastelaven, men datoen endres hvert år. I 1763 var datoen 6/2, og Synøf Fransd.: Ole Larsen Brokskars kone. Så det kan jo se ut som om du fant kona til slutt.FS. Ole Larsen fca. 1728 gift ca. 1760 Balsfjord med Synneve Frantzdt. fca. 1733. Barn f.Brokskar i Balsfjord: Torlof f.1761, Rangnedl f.1763, Gulla f.1765 og Lars f.1767.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Pettersen

Hei igjen Berit!Du er jo nesten blitt min private hjelper:-)Innlegg 12 og 16, ser at jeg plutselig har fars navn Lars, mener jo Ole..Det går snart trill rundt for meg også. Samtidig med disse temaene mine, er jeg litt i Tranøy og leter også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Thomas Olsen fra Øyfjord på Senja giftet seg i Tromsø i 1758 med Olava Antoniidatter fra Stønnesbotn på Senja. Thomas var jekteskipper, og han har tidligere vært nevnt i debatter her i forumet. Thomas og Olava slo seg ned på Engenes, en gård mellom Grebstad og Bakkejord sør på Kvaløya. Sønnen Ole ble døpt i 1762. Det var vanlig at folk sør på Kvaløya søkte Kirken i Lenvik. Det var nærmere vei, og Kirken i Lenvik lå den gangen lenger nord enn i dag. Ragnhild ble døpt i 1763 fra Brokskar. Hennes foreldre var Ole Larsen, som var fra Grindøya nær Tromsø, og Synøve Frandsdatter. Det var hennes andre ekteskap. Hun var enke etter Tøllev Kieldsen i Brokskar, og han hadde vært gift tre ganger. Synøve skal være fra Vengsøya. Ole og Ragnhild overtok Engenes. På sine gamle dager kom Synøve til Engenes hvor hun døde i 1820 nærmere 90 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Prestemanntallene fra 1763 og 1769 ligger på http://www.troms-slekt.com/ Census page.Grebstad 1769Grebstad Thomas Ols. bruker 44Grebstad Olava Antoniid. kone 34 'og'Grebstad Ole Thomes. barn 8Grebstad Kristen barn 4Grebstad Anthon barn 1.5 'P'Grebstad Hendricha barn 10Grebstad Maren Fridrichsd. tjener 17Og BrokskarBrochskar Ole Lars. bruker 41Brochskar Synøf Fransd. kone 36 'og Hst.'Brochskar Kiel Torløfs. barn 14Brochskar Torløf Ols. barn 6Brochskar Lars barn 2Brochskar Ragnel barn 5Brochskar Galla barn 4Brochskar Maren Fransd. tjener 30Brochskar Anne Jacobsd. enke 80Du kan jo lete i 1763-manntallet på de samme gårdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Pettersen

Hei og tusen takk til dere to.Det er kjempefint å få hjelp, ettersom jeg har store vanskeligheter med å tyde diverse 'kråketær'. Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Pettersen

Kommentar til innlegg 20:Det var fint å få litt innføring i historie, som at de dro fra sør på Kvaløya til Lenvik for å komme til kirken. Interessant. Ser jo på kartet at det ikke er så langt over, men hvor lå kirken da? Du skriver KirkEN i Lenvik - det var vel flere kirker der, eller kanskje ikke på 1700 tallet?Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

I Lenvik var det tidligere bare en Kirke og den lå i 'Lenvigen'. Gården Lenvik lå langt nord, du finner plassen på kartet i nærheten av Rødberghavn og Aglapsvik. Da vil du se hvor nært det var over til Kvaløya. I Lenvik lå også Kirkegården. Senere kom det en hjelpekirkegård i Sultenvik. I slutten av 1800-tallet ble Kirken, som var fra 1600-tallet, revet og flyttet inn til Rossfjorden. Ny hovedkirke ble så bygd på Bjorelvnes, nærmere dagens Finnsnes. Årsaken til dette var nok at den gamle Kirken etter hvert ble liggende noe i utkanten av Prestegjeldet etter som bosetningen hadde forandret seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Pettersen

Bjorelvnes kirke, den vet jeg om (har vært der.)Var det på den kirkegården Lenvikværinger fra Senja ble begravd? Det passet seg ikke slik at jeg ble å studere gravstedene da jeg var der, var heller ikke særlig interessert da. Hvor langt fram mot vår tid ble de i så fall gravlagt der? Tror nok jeg har noen aner der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.