Gå til innhold
Arkivverket

[#70676] Guri Nilsdatter Manstad, Gausdal


Gjest Gyrid Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gyrid Jørgensen

Jeg er ute etter informasjon om anene til Guri Nilsdatter Mandstad f. 1743, død 1824. Hun var gift med Lars Pedersen Bjørlien.Guris foreldre regner jeg med var Niels Hansen Mandstad og hustru Marit Olsdatter Toft. De ble gift i 1733. Om Marit Olsdatter vet jeg ikke ytterligere.Niels Hansen Mandstad antar jeg er en sønn av Hans Christophersen Mandstad.Det er fra to skjøter i tingboka som jeg har hentet antakelsen om et eventuelt slektsskap fra:Skjøte på Arlien. 'Halvor Bergersen Jevne oc Hans Christophersen Mandstad deris skiøde oc nermere bevis til Broder Johannes Holmsen, at han rettelig er Eyende med hans arvepart, gaarden Arljen skylder 2 huuder, derudi de paa deris Hustuers Vegne arvede 1 huud, oc Johanes Holmsen selv 1 huud'. dat: 12.nov 1721. Kilde: Gudbrandsdalen Sorenskriverembeder: Nord og Sør Gudbrandsdalens tingbok r. 9, (1720-1723)Jeg antar med dette at Halvor Bergersen og Hans Mandstad var begge gift med en søster av Johannes Holmsen.Skjøte på Jevne: 'Ole Halvorsen den eldre, Amund Haldorsen og Niels Hansen Mandstad paa sine Myndlingers Vegne, deris Skiøde til Ole Halvorsen den yngere paa Enhvers Arfvelod udj Gaarden Jefne som med hand Egen lod skylder 6 Skind. Dateret Faaberg d. 8. Aprill 1732'.Er det noen som skulle ligge inne med ytterligere informasjon om denne slekta, vil jeg sette pris på en tilbakemelding. Mvh Gyrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gyrid Jørgensen

Er det noen som tilfeldigvis vet om skiftene fra Gausdal er mikrofilmet slik at man kan låne de via fjernlån? Jeg prøvde å søke etter de i fylkesbiblioteket, men kunne ikke umiddelbart finne de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gyrid Jørgensen

Takk til deg Nils Aksel.Da kaller begge søskene en av døtrene for Guri. Ingrid sin førstefødte datter og Nils datter nr. 2. Det er vel derved en liten mulighet for Ingrid og Nils' mor også kan ha hatt dette navnet, men foreløpig må det selvfølgelig kun være en gjetning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Solbrå

Nils Manstad (og Marit) døper datteren Rønoug 13 januar 1736, første fadderen er Ellev Toft.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9282&idx_id=9282&uid=ny&idx_side=-56>LenkeDa kan det passe bra at Ellev Toft er den Ellev Jacobsen Houm som forlover seg 10 april og gifter seg 16 juni 1728 med Gunnild Olsdatter Toft, og at Gunnild og Marit er søsken.LenkeGunnild er døpt i 1706Lenkemen jeg finner ikke dåpen til Marit.Det ser forresten ut til at Guri var gift en gang før med Ole Torgersen Rønningen, forlovet 13 mai gift 12 juni 1769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg har bodd i Fåberg for snart 40 år siden. Da noterte jeg meg at Guri Holmsdatter Arlien ble g m Hans Kristensen Manstad, og at hans far var Kristen, men det kan like gjerne være Kristoffer. Kari Holmsdatter Arlien g m Halvor Bergersen Jevne. Jeg har ikke notert kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Samtidig noterte jeg at denne Kristen Hansen Manstad hadde muligens vært lensmann i Gausdal?? Det kan være han som byttet bygsel med Nils Sørensen som tidligre var leilending på Forset (i 1615). Han var trolig gift med datter av Syver (Simensen?) Avlund, Follebu? I dag har jeg noe problemer med bl.a.tidsfaktoten, men nå kan jo dette diskuteres her. Men som sagt dette bør diskuteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gyrid Jørgensen

Takk til både Bjørn og Thor.Ole Tofts datter Marte ble døpt 1. jan 1709, jeg regner med det må være Marit.Jeg var ikke klar over at Guri hadde vært gift tidligere. Og jeg hadde heller ikke funnet morens søster Gunild.Jeg har Ole Syversen Toft og Berte Nilsdatter gift 13. nov 1700. Her er jeg litt usikker på om jeg har tydet Oles patronymikon riktig samt om det er Berte det står.Barn til dette paret: tvilingene Nils og Ingeborg født og død 1701, Ingeborg døpt 1702, Helge 1704, Gunild 1706, Marit/Marte 1708, Torgyn?? 1711, Ole 1712.Fra manntallet i 1665 bor Kristen Hansen 32 på Mandstad, dvs født ca 1633.Fra jordebøker som ligger her på digitalarkivet, ser jeg at det både i 1625 og 1653 var en Hans Mandstad som var registrert der. Jeg regner med at dette må være Kristens far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Solbrå

Jeg fant en artikkel av Engebret Hougen i NST 1952 som heter 'Av Haulde-ætt'. Der står det at Ole Andersson Nordre Toft gift med Rønnoug Olsdotter skiftet i live med sine 3 barn 16 mars 1733. Barna var Gunhild Olsdotter Toft gift 1727 med Ellef Jakobsen fra Houm, Marit Olsdotter Toft født 1708 trolovet med en Nils Hansson og Helge Olsdotter Toft født 1715.Ole Andersson var sønn av Anders Guttormson Berge og Helge Olsdotter sannsynligvis fra Toft, og artikkelen følger Anders sine aner på Berge mange generasjoner bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.