Gå til innhold
Arkivverket

[#70681] Mons Olsen Rokne, Voss


Gjest Torgrim Sørnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgrim Sørnes

Mons Olsen Rokne eller Bøe ble dømt i 1786 for mordet på Ole Knudsen Dykesten.Dommen er i generalauditørens justisprotokoll, i og med at Mons Olsen var militær (2. bergenhusiske infanteriregiment, landvern). Der er også kongens approbasjon på dommen av mai 1786I Skifteprotokollene for Voss er det i november 1786 referert at han er henrettet.Det jeg ikke har klart å få tak i er(a) selve rettssaken (b) når, hvor og av hvem eksekusjonen foregikk.Har noen noen tips om hvor jeg skal lete videre nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Auditørprotokollen for 2. Bergenhusiske Infanteriregiment viser at det ble holdt forhør over Mons Olsen Rochne i Bergen 1. februar 1786. 9. mars 1786 ble det avsagt dom over ham.26. juni 1786 ble etter kongelig resolusjon 26. mai krigsrettsdommen over Mons Olsen Rochne publisert: 'at Inqvisiten skal bøde Liv for Liv og have sin Hoved Lod og Jord forbrudt'. Det står imidlertid ikke noe i protokollen om selve henrettelsen. Jeg ville tro at det var på Bergenhus han ble henrettet, og at det var militære myndigheter som stod for opplegget, men uten at det er nedtegnet noe i denne auditørprotokollen. Det kan ha vært korrespondanse i sakens anledning med kommandantskapet eller stiftamtmannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgrim Sørnes

Tusen takk! Jeg regner med at Bergenhus kommandantskaps kopibok ligger ved Statsarkivet i Bergen?Selve forhøret og rettssaken kan vel muligens også ligge der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgrim Sørnes

Nok en gang mange takk for hjelpen. Det viser seg nå at 'Vossaboki' hevder at han ble henrettet på Vangen (uten å oppgi noen nærmere kilde) - jeg vil tro at det da foregikk på ekserserplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.