Gå til innhold
Arkivverket

[#70683] Ny svenske - Maria Olsdotter født 1838 til Tune 1862


Gjest Bjørn Angeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Angeland

Maria Olsdotter til Tune fra Skolborg, Ed forsamling i Sverige via Halden. Lenke Hun giftet seg med Hans Andersen i Tune 18.08.1862. Jeg skulle gjerne visst mer om Maria. Hvor hun kom fra og hvem hennes aner er. Noen som kan gi svar?Bjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Takk skal du ha Berit. Her er selve flyttingen fra Sverige til Halden. Lenke Det er mest det som er forut for flyttingen som er ukjent. Bjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Johnny Sommer

Hei Bjørn - Maria meldte flytting til Rokilde(Prestegården?)i Tune 24 02 1862,for at gifte seg.Hennes fødselsdato har du vel?11 02 1838 Skollborg Ed.Har vært inne på slektsdata,men fant ikke noe søkbart.Mulig det går ann med en etterlysning i Anbytarforum.Hilsen Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Hei Johnny. Ja jeg har det som er etter at hun kom til Norge. Det blir til at jeg forsøker anbytarforum. Takk for innlegg. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Hei!Kan det være Skalberg det står i din lenke i innlegg 3? Her er Maria Olsd Skalberg innflyttet sammen med foreldre og søsken [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=If01001812&gardpostnr=3864&personpostnr=3864&merk=3864#ovre>LenkeHer er de ført innflyttet i KB-en (Nr 107 t&m nr 111. Permanent sidelenke: Lenke Antagelig tilhører nr 120 og 121 samme familie.Jeg mener foreldrene tar med seg 2 av barna og flytter tilbake til Sverige. (Utflyttet, Nr 32 t&m nr 35). Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Hei Solveig. Det virker veldig sansynlig det du har kommet fram til her. Navnet til faren er jo det samme som i vielsen. Nå har jeg akkurat gjordt et innlegg på anbytarforum med forespørsel om hennes fødested og aner. Dersom jeg får noe svar der, vil det nok være en bekreftelse på det du har funnet ut. Takk skal du ha. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen Bjørn. Husforhøret 1846-1850 side 49 og 1851-1855 side 68 plassen Fagerhult i Dals-ed viser familien du søker slik:Backst. Olof Andreasson f 1804. Ej bibel. Bor på hyttan.hustru Stina jonasdotter 1809 Barna: Kajsa 13/8-31Johannes 3/5-1833, hør litet. Død 26/4-51 i flg dødboken av forkylning.Brynte 1/11-35 Maria 11/2-38. Plågat af bröstsjukdom.andreas 9/9-41Fredrik 18/11-46Anna Stina 13/10-1850Alle her er født i Dals-Ed. Familien kom til Fagerhust i 1846, da fra Åsen. I 1852/53 flytter et par av barna ut og til andre plasser i Dals-Ed. Familien forøvrig flytter i 1853 til plassen Westra Ed i Dal-Ed. Foreldrene med resten av barna skal ha flyttet til side 26 i 1856. Det er plassen Wästra Bön og er da kanskje den plassen de bor på når de flytter til Norge. Men, jeg har ikke gjenfunnet dem på den siden.Dermed bekreftes det jo ut fra barnerekken her som Solveig sier i innlegg 6 at Olof og Stina flyttet tilbake igjen til Sverige i 1861 med et par av barna. Jeg har ikke funnet dem i tellingen 1880 eller 1890.Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Anne Lene. Da har du nok en gang fått kabalen til å gå opp for meg. Det er så godt å se at ting faller på plass og bildet blir helt. En stor takk til dere alle som har bidratt med hjelp vedr. Maria Olsdatter. Gå nå ut og nyt den vakre sommeren. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.