Gå til innhold
Arkivverket

[#70688] Sund, Hordaland, Marie Johannesdtr, f1832 - hva er morens navn ?


Gjest Litta Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Litta Olsen

I kirkebok for Sund 1832 står det at foreldrene er Johannes Larsen Lille Kalsøy og Kari Christensdtr. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11693&idx_id=11693&uid=ny&idx_side=-67>LenkeMen jeg finner ikke noen vielse mellem de to. Jeg finner en vielse med Johannes Larsen og Kari Johnsdatter og ved folketellingen i 1865 er familien slik:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Så dere mener at jeg kan satse på at det er en skrivefeil??Jeg kan ikke se at det kan være noen andre, men det er litt frustrerende med slik usikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Det trenger ikke være noe problem, Litta, presten gikk vel ut fra fødselsattesten for å skrive ut konfirmasjonshandlingen.Dertil står det at hun var 'ægte' født og det er ingen andre Johannes Larsen som blir gift med en Kari i det tidsrommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Er det Marie som er gift med Nils Nilsen på Møgster? De får en datter Kari i 1859 og da er Johannes Johannesen og Kari Johannesdtr blant fadderne.Dersom det ikke er de samme, så er det vel kanskje en idé å sjekke fadderne til din Maris barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Det er samme ekteparret, ja! Du er våken, du............Den greinen jeg holder på med er aner til sønnen Johannes født 1861.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Da har du nok sett at Kari Johannesdtr er og blant fadderne hans.Jeg tror det at du kan være temmelig sikker på at det er riktige foreldre til Mari.Synd at skiftene ikke går så langt...Har du sjekket i bygdebøkene hva de sier der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Johannes Larsen var fra Veivåg f. 1797, dør 7.7.1881 på Litlakalsøy. Ut fra mine notater er Kari Johannesdtr. datter av Johannes Monsen Litlakalsøy f. 1775 og Mari Larsdtr. (1780-1860). Kari har jeg døpt 18. mars 1806 og død 6.6.1878.Barn:Maria 1831-1904 (ektemannen Nils Nilsen Veivåg(1824-1910).Dorte 1835-1897 (gm. Ole Johannes. Stangeland (1839-1891)Kari 1839-1908 (gm. Knut Asmunds. Veivåg (1840-1923).Lars 1843-1917 (gm. Marie Johannesdtr. Stangeland (1850-1933) Marie var datter av Ingeborg Johannesdtr. Litlakalsøy (1808-1884) søster av Kari. Ingeborg gift med Johannes Biørnes. Stangeland (1807-1891).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Takk Heidi, jeg skal se på dine sider.Noe som er litt bemerkelsesverdig er at jeg har funnet ikke mindre enn 4 tilfeller av ekteskap mellom søskenbarn i denne slekten og det tror jeg er rekord!Har du observert noe slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg er min egen seksmenning, så det har jeg nok observert, ja! ;)Det var uendelig med inngifte på øyene her ute, både Sund og Austevoll. Det var langt til friskt blod i byen, men det hendte det kom en og annen flørt fra Fana roende. Og i en periode flyttet det et par vossinger ned fra fjellet og ut i havgapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Jeg har jo funnet en kar som kom fra Luster og det var nok bra for slekten!Litt morsomt å se hvor forskjeligt slikt var i deler av landet. Det samme med uekte barn, enkelte steder finner man nesten ingen, mens det andre steder er flusst med 'eventyr-barn'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Jeg har jo funnet en kar som kom fra Luster og det var nok bra for slekten!Litt morsomt å se hvor forskjeligt slikt var i deler av landet. Det samme med uekte barn, enkelte steder finner man nesten ingen, mens det andre steder er flusst med 'eventyr-barn'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.