Gå til innhold
Arkivverket

[#70692] Sommerdugnad: Singer/Songwriter Joni Mitchell; hennes norske besteforeldre?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

(24) Dette betyr at patronymet Anderson kan skrive seg fra Ole / Ove 90 år i 1880. Da blir det jo nærmest umulig å lete etter Henrys foreldre, -jeg mener fra Norge. De kan vel da ha vært Olsen eller Ovesen.Martin, om han er Hans sønn, er f i Norge ca 1862. Familien emigrerte 1868/1869. Det betyr at de skal være å finne i FT 1865, men så lenge vi ikke vet patronymet til Hans, mens han bodde i Norge, blir jo det som å lete etter nålen i høystakken.Joni Mitchel nevnte at hun hadde truffet farens kusine i butikken. Det kan da ha vært hjemme i Alberta, noe som kan tilsi at flere av Henrys søsken flyttet til Alberta. Kan det være noe å sjekke ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simon Ellefsen

Familien (Hans Anderson med søn Martin Anderson) burde kunne findes i 1870 Census også - men jeg har pt. ikke haft held til det.Ole/Ove Anderson n. i 1880 kan jo også være svigerfaren, til Hans Andersons evt. første ægteskab.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

La meg med en gang si at vi selvsagt ikke vet omdette er korrekt familie.Men, jeg søkte i Norge etter Hans og Martin. Kom frem til en familie på Arnæs i Vik, Brønnøy. Mor het Jonetta.Fant dem i FT 1865 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=42&filnamn=f61814&gardpostnr=278&personpostnr=1823&merk=1823#ovre>Lenke , men ikke i 1875. Søkte med avgang fra Trh, og der finner jeg dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har mottat dette fra Margareth Miller:Hans Benjamin Kristian Arntsen f. 1831 ble gift 1860 med Jonette Hermine Pedersdtr. Begge kom fra Sømna. De reiste til Amerika i 1869 og hadde barna: a. Pauline Birgitte Severine f. 1860 d. 1864 b. Martinus Andreas f. 1862. c. Peder Johan Kristian f. 1866

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hallo Arnfrid. Du har ikke tatt ferie ser jeg. Leste at Joni skal være av skoltesamer. Har du sett dette:

bilete7230.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, og der henvises det til Norum, F. 2008. Joni Mitchell er same NRK Troms og Finnmark.. Får se om jeg finner det, da.Takk skal du ha Terje, og god sommer til deg. Du er jo pensjonist, så ferie har du vel egentlig hele året. :-))Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Jeg har prøvd å følge med i denne tråden, men er desorientert om hva som er kunnskap og hva som er teori eller påstand.I innlegg 4 er det vist til en telling 1911. Er det slik at dette er Jonis besteforeldre ? Hva heter mellomleddet mellom disse besteforeldrene 1911 og Joni ?Og så prøver dere å finne ut hvor familien i 1911 kommer fra ? Hvis det er slik, hvorfor kan dere ikke i utgangspunktet holde muligheten åpen for at familien kan komme fra hvor som helst i Norge ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Skal prøve å ta en oppsummering, Tore.Jeg kom tilfeldigvis over en digital bok; Freeway West, der en grandtante av Joni Mitchell har et lite kapittel om slekten deres.Siden jeg er et stort fan av henne, syntes jeg dette kunne være interessant å se litt på. Jeg har jo null peiling på utvanding fra Nord-Norge, men, ok, så tenkte jeg at det er det nok andre som har.Først fant jeg da familien i Alberta i 1911, Simon fant dem vel i 1906. Dette er den riktige familien.Jonis farfar var altså Henry Anderson, farmoren var Emma. 'Tante Alma' skriver at begge hadde patronymet Anderson. Så skriver hun at de var pionerer.Tellingene i Canada forteller at Henry var f i Minnesota før 1880, mens Emma, som egentlig var døpt Ingeborg, var f i Norge, 'Voss Fjords', som vel kan være overalt på Vestlandet.Henry skulle da være mulig å finne i Census 1880. Jeg har da listet opp noen kandidater i Minnesota og Dakota, dette fordi 'tante Alma' også skriver at de flyttet fra Minnesota til Dakota, men ikke når dette skjedde.Videre vet vi at Alma er eldst av barna, f i 1903 i USA. Ca 1906 flyttet familien fra USA til Canada.Hans og Jonette har vakt vår interesse fordi de flyttet fra Minnesota til Dakota en gang før 1900, de har en sønn Henry. De er fra Nord-Norge, om kankje ikke akkurat Lofoten, som 'tante Alma' skriver, men fra Ofoten.Det var vel så langt som jeg kan redegjøre nå.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Mellomleddet mellom Joni og besteforeldrene er William ('Bill'), men han er født etter 1911, trolig rundt 1915. I et intervju med Dagbladet i 2008 sier Joni at faren lever fortsatt.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simon Ellefsen

Jeg tror du har fundet frem til den rette familie - altså den senere Hans Anderson og hustru Netta/Nettie, der passer perfekt til Jonette. I 1910 Census står Nettie skrevet som Nettie P. hvilket passer på Pedersdatter.Og det er vel ikke helt utænkeligt at Arntsen er blevet til Anderson. Men om de så også er Joni Mitchells oldeforældre er jo et helt andet spørgsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, det er nok dem, men om de er Jonis oldeforeldre får vi kanskje aldr i svar på.Nå har dette ført med seg noe annet postivt også. Margareth Miller har ikke funnet dene familien igjen etter emigrasjonen, men nå ser den brikken også ut til å falle på plass for henne.Jeg har mailet med henne i kvald. Hun vil komme med et innlegg her etterhvert.Mvh Arnfrid og natt'da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Nå henger jeg litt bedre med:Henry og Emma skal altså ha giftet seg i Minnesota, USA, og fått to barn der, Alma f febr 1903, Hilda, f sept 1904. Deretter flyttet familien 1906 til Alberta. Der ble de 8 øvrige barna født.Alma opplyser i den trykte beretningen det lenkes til aller fremst i innlegg 1, at både hennes far og mor er født i Norge. Dvs hun skriver det indirekte, ved at begge hennes foreldre kom til Minnesota med sine foreldre. Derfor bør vi helst lete etter denne Henry (Hendrick), f okt 1871, som ankommet Minnesota fra Norge som barn, med sine foreldre. Og etter en Ingeborg alias Emma, f apr 1883, innvandret til Minnesota fra Norge som barn med sine foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Hvis en legger til grunn Almas beretning, er det ikke sikkert at Henrys foreldre (med Henry) var ankommet Minnesota så tidlig som ved cencus av 1880.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det var slik jeg også tenkte,helt til jeg så i tellingen i Canada at Henry var f i USA.Familien skal, iflg, samme tante ha flytte fra Minnesota til Dakota, før de flyttet til Canada. Men, her er det jo flere opplysninger som ikke stemmer...Joni Mitchell uttaler dessuten at navneendringen skjedde på Ellis Island, og om det er sant har de jo emigrert etter 1892. Det kan jo være fri fantasi fra Dagblad-journalisten også. Men, men, vi får se hva vi ender opp med.Jeg skriver kanskje til Joni og spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Når Emma f 1903 skriver at begge hennes foreldre kom til Minnesota med sine foreldre [fra Norge], synes jeg vi bør legge vekt på dette. Da må opplysningen i cencus 1916 i Canada om fødested USA forkastes (som unøyaktige).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Jeg tror ikke dere kommer videre, før dere finner ekteskapsinngåelsen mellom Almas foreldre. F eks i 1902 et sted i Minnesota eller Dakota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Hans Benjamin Kristian Arntsen f. 1831 Arnes Sømna Nordland g. 1860 Jonette Hermine Pedersdtr. f. 1840 Sømna. De hadde barna: Pauline Birgitte Severine f. 1860 d. 1864, Martinus Andreas f. 28/12 1862, og Peder Johan Kristian f. 1866. De flyttet til Amerika i 1869. Det er interessant at faren til Hans, Arnt Tobias Johannessen f. 1800 kom ogsaa i 1869 som enkem.Den mannen ved 1880 folket. i Pope Co. Minnesota ser ut som 'On' som kan vaere Arn og ikke Ole.Hans ble f. 16/4 1831 og Jonette 20/3 1840, saa bare Hans har riktige fødselsmaaned.I 1930 levde ennaa Nettie. Her kalles henne 'Jeanette'! saa passer dette godt. Hun d. 1934 i Day Co.Vi finner ikke same blod i familien fra Sømna, men naar du kommer fra 'Lofoten' kan mann (assume) dette.Familien er saa store at det kan vaere noen der idag. Ogsaa kan det vaere en 'county history book'. Jeg har skrevet et brev til Day Co. saa skal vi se....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dette er jo kjempeflott, Simon.Jonis bestemor eller bestefar (Henry og Emma) hadde en bror eller søster, som jeg tenker også kan ha bodd i Alberta eller ditriktet rundt. En datter av denne (Bills kusine) var det Joni hadde truffet i butikken og som hadde bekreftet 'Lapplands-blodet', hva de nå mener med det. Iflg 'tante Alma, var det Henry som skulle ha en slik avstamming. Mao bør en av Henrys søsken også ha flyttet til Canada, men det kan selvsagt ha skjedd langt senere.Nå vet vi selvsagt fortsatt ikke om vi har fubbet riktig familie.Det vi kan prøve på er å følge denne Henry, sønn av Hans og Nettie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simon Ellefsen

Martin Anderson, f. 1862 og hans store børneflok kan jeg ikke finde i 1930 Census. Måske er de flyttet til Canada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.