Gå til innhold
Arkivverket

[#70692] Sommerdugnad: Singer/Songwriter Joni Mitchell; hennes norske besteforeldre?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Gundersen

Hei! Kan dette være en kandidat til Ingeborg/Emma Anderson? Haus ligger i fjordene nær Bergen og Voss.Lenke Bjørn Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg sliter litt med å følge de forskjellige slektstrådene. Kanskje er det flere som føler det på samme måten? I så fall er det flere enn meg som ville satt pris på om noen kunne sette opp et foreløpig slektstre over det som er funnet av Jonis forfedre bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Du sier noe der Per Helge.Jeg 'trur' jeg har forstått noe:Joni g m Chuch Mitchell.Jonis foreldre : Bill (William) Anderson og Myrtle.Bills foreldre: Henry Anderson og Ingeborg (Emma) fra Voss f. Norge ca 1877.Henrys foreldre: Hans Andreas Arntsen f 1831 døpt 1/5 Sømna g 20/9-1860 Sømna Jonette Hermine Pedersdatter f 20/3-1840 død 1934. Hans sine foreldre: Arent Tobias Johanesen døpt 26/10-1800 av foreldre: Johannes Arntsen Kleiven,Sømna f.1763 død 1831 og Maria Arentsdatter f 1771 død 1815.Arent Tobias ble 22/6-1826 g m Marit Pedersdatter f 1798 døpt 30/9 Bøe død 1862, av foreldre: Peder Knudsen Grøttum/Arnerhaug og Sara Christensdatter.Så har vi Jonetta (Nettie). Hun var datter av Peder Manesse Paulsen f 1802 døpt fastelavnssøndag død 1849, g 1839 m Else Johanne Andreasdatter f 1812 døpt 26/7 Wiig død 1847.Peders foreldre var:Paul Jørgensen Gryttem f 1745 g ca 1789/90 med Marthe Johansdatter f 1765.Elses foreldre var :Andreas Olsen av Qville g 26/11-1811 med Pernille Kirstine Baltzersdatter f 1789 døpt 26/4 Sømna, av foreldre Baltzer Hansen fra Nore Dale og Maren Olsdatter g 4/7-1784 Sømna (Baltzer død før ft 1801). Sålangt ikke funnet noe indikasjon på at de skal kalles 'same' i kirkebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

En Ema Anderson finnes i Lynn, Day, South Dakota i 1905 Lenke Denne Ema var født i Norge i 1882, og emigrerte til USA 1883. Hun var gift og hadde yrke 'housekeeper' Samme sted finner vi også Alma, født i 1902. Hennes image sier at faren var født i Minnesota, moren i Norge. Hilda finner vi også der, født i 1904.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Terje, se innlegg 117 for foreldra til Arnt. Foreldra til Marit Pedersdtr. (kone til Arnt f. 1798 d. 1862) var gbr. Peder Knutsen (1773-1842) og kone Sara Randine Kristensdtr. (1773-1842) Arnes.Arnt (Arent) Tobias Johannessen var sønn av gbr. Johannes Arntsen (1771-1831) og h. Berit Nilsdtr. (1771-1815) (ikke Maria Arentsdtr.) Kleiven Sømna.At James Arness stemmer ikke fra Sømna er riktig.Innlegg 128: Hans er ikke Hans Andreas Arntsen, men Hans Benjamin Kristian Arntsen.Peder Manasse Paulsen, far til Jonetta ble g. II 1838 (ikke 1839) med Else Johanne Andreasdtr.Peder Manasse Paulsen f. 1802, sonn av gbr. Paul Jørgensen (ca. 1748 d. 1819) og andre kone (g. 1784) Martha Marie Johansdtr. f. 1762 fra Busch familie i Oksningen Bindal (slash through O). Vi har begge disse familier langt tilbake. Kirkeboka 1725-1752 mangler, men vi har prestemanntallet fra 1755 og skiftene.Baltser Hansen (1757-1790). Ingen sameblod i noen av disse familier og vi har dem alle tilbake videre inne i 1600-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Lars (129), kom nettopp inn døren etter en bytur i 30 grader,Jeg tror du er på sporet av noe, men kan du konkretisere litt mer.Emma, med døtre Alma og Hilde, i 1905 høres svært interessant ut.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

(131) Arnfrid - hvis du klikker på linken skal du komme tilFamilySearchs Record Search Pilot. Den øverste Ema er den jeg mener kan være bestemoren til Joni. Alle opplysningene fra FT 1905 ligger enten i imaget til venstre eller i transkribert form når du klikker på navnet. Det er dessverre ett image pr person, ikke noe samlet. Jeg sjekket både Ema, Alma og Hilda, og alle har samme adresse, Sec. 33, T 123, R 57. Jeg fant ikke Henry i denne tellingen, mulig at han allerede var dratt til Canada?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Mulig spor her? En familie emigrerer fra Bergen i 1882, bl.a to søstre Kristine og Ingeborg, faren heter Gjert Andersen! De er fra Hosanger, og alderen på søstrene kan jo stemme bra med de vi har funnet i FT 1900. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dette er jo utrolig. Da tror jeg at de to søstrene, Kristine og Emma, som jeg fant i Webster i 1900 er identiske med disse to. Men, hvordan får du frem alt dette på FS? Det får ikke jeg til...Men, hvordan kan dette dokumenteres? Kan vi finne igjen Gjert og konen?Du skal bare se det er min slekt:-)) Farfars far (oldefar) kom fra Mjøs i Hosanger til Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

(134) Record Search Pilot ligger som et undervalg under Search Records på inngangssiden til FS. Der må du laste ned et program for å kunne lese data og legge inn søkrekriterier. Når du er kommet så langt kan du foreta en rekke valg for å begrense søket, bare husk at dette foreløpig er i pilot. bare å prøve!;) Gjert og Britha ja... vi så jo at Christina og Emma ikke bodde sammen med foreldrene i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Ingebjørg født 7. mai 1882 Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Mo i Hosanger, Ministerialbok nr. C 1 (1880-1900), Fødte og døpte 1882, side 8. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2224&idx_id=2224&uid=ny&idx_side=-9>Lenke Dette stemmer også bra med FT 1900.Utflyttingen sier ikke så mye mer enn vi vet, men tar den med likevel Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Mo i Hosanger, Ministerialbok nr. C 1 (1880-1900), Utflyttede 1880-1886, side 97. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, det er Otterstad i Mo sogn. I dag er Mo egen kommune, Modalen. Var der for tre uker siden på søndagstur i cabrioleten vår. Der er meget naturskjønt i fint vær.Da har vi nok mest trolig en nyhet å komme med i Modalen og Gulen også. I tillegg til Sømna/Brønnøy.Kan vi finne Gjert og Brita igjen i USA? Hvordan kan vi lenkle disse opplysningen sammen, dokumentasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Gjerts f dato er 30.9.1852. Finner kun en Brita Olsdtr på Otterstad i 1865, og det er denne tjenestepiken på 25 år, altså f ca 1840 i Hosanger LenkeKanskje vi må ha noen bygdebokoppslag for å finne litt mer ut av dette.Skal sende en mail til Odd Roar og Håkon, Hosangerekspertene, også.Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svehn Ruskelöv

Hei alle sammen!Interessant debatt dette her, kan se ut som dere er på rett veg nå. Jeg har selv vekst opp med musikken av Joni Mitchell når man i sin vakkre ungdom satt og lyttet til Radio Luxembourg fra slutten på 60-70 talet.Arnfrid,legg merke til att i din lenke(137)så hadde Gjert en tvillingbror Kristian f.30/9-1852 nr.61,foreldrene er jo Anders Guttormsen og Ingeborg Clausdtr : [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8391&idx_id=8391&uid=ny&idx_side=-28>Lenke Pollen er en gård i öykommunen Solund. I Solund gards-og ättesoge b.2 gnr.41 Pollen, så finnes de nämnt, Anders Guttorms.Indre Takle/Brekke sokn og Ingeborg Klausdtr. Takle/Breidvik/Brekke sogn.Den 4/4-1849 nr.21 tvillinger Anne og Karine :LenkeAnders G. hadde også en uekte sönn Andreas f.4/8-1846 nr.49, mor enke Pernille Clausdtr.Austgulen som var gift/bst. på Pollen för Anders G. tok over :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svehn Ruskelöv

En rettelse:Skal väre Ingeborg Klausdtr.Engesäter/Brekke sokn.Her flytter Gjert A.Pollen:Lenke = 1411 AND low_forenamn like 'gjert%' AND low_etternamn like 'ander%%' ORDER BY forenamn, etternamn&appinfogard=&appinfostol=&appinfourl=&id=0Jeg har Brekke herreds bygdebok b.3,så jeg kan väre behjelpelig med info om forfädre(Anders og Ingeborg)på gårdene I.Takle og Engesäter.Mvh,Svehn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(141) Anders Guttormsen dør på Takle i 1892 LenkeJeg har ikke funnet dødsfallet til Ingeborg Clausdatter enda.(144) Først og fremst blir det jo å høre om familien i Canada vet noe mer om deres aner i Norge enn det som står i boken, ref i (1), og det Joni har uttalt til Dagbladet, se lenke i (18).Margaret; Om Bill fortsatt lever eller om der er andre etterkommere etter Henry og Emma som vi skal bruke som kontaktperson. Joni skal være enebarn, etter det jeg har funnet ut.Slekten i Modale;. Jeg holder nå på å kartlegge hvor slektningene far Modalen er. De holdt til på gården Farestveit, og jeg kjenner mange Farestveit i Bergen. Bl a er en god venninne av meg, en av byens bedre jazzsangerinner, en Farestveit. Har lagt inn skiftespørsmål etter Marta og Anders Farestveit, samt etter Anders Guttormsen Takle.Dokumentasjon; kortene for Alma og Hilda i 1905 Lynn, South Dakota, er viktig dokumentasjon på at vi har funnet riktig familie på Emmas side også. Vi skulle også visst hva som skjedde videre med Emmas foreldre og søsteren Kristine. Nå er det jo dessuten ganske sikkert at vielsen mellom Emma og Henry foregikk i Day, South Dakota. Er det mulig å finne ut av det, mon tro?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Sitter på tlf med min gode venninne, jazzsangerinne Farestveit i Bergen, som altså er firmenning av Joni Mitchell. http://www.swing-n-sweet.no/april.htm#TODette er jo helt vanvittig, sier Linda, 'mitt største forbilde'. Nå må hun ringe onkelen, og jeg venter på tlf tilbake.Linda er oldebarn til Nils Olsen Farestveit, bror til Brita.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK,Da oppfordrer jeg dere til ikke å gå til pressen. Vi ønsker å ta dette i BT, men nå er det først Skånevik Bluesfestival for oss her på Bierget, så over helgen tas det kontakt.Det blir nå dessuten gjort en del arbeid blandt Jonis slektninger fra Farestveit, for å finne ut hvilken kontakt der har vært opp gjennom tiden.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Svein;jeg trenger fødested (gård og sogn) og år for Anders Guttormsen og Ingeborg Clausdatter.Margaret / Tor;jeg trenger fødested og dødssted (gård og sogn) for Peder Manesse Paulsen og Else Johanne Andreasdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.