Gå til innhold
Arkivverket

[#70698] Barbara Andersdatter Høyer f 1831 i Svelvik gift 1853 i Hurum med John Pedersen


Gjest Inger Sofie Olberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Sofie Olberg

HeiBarbara Andersdatter f 1831 giftet seg 11 februar 1853 med John Pedersen fra Botne, Vestfold, han ble født 1828.Hvor kommer navnet Høyer fra? det jeg har funnet er at Barbara var datter av Anders Thoresen Høyer f 1805 og Berte Olea Hansdatter f 1804 fra Ødekjære, Tjøme.( Hennes aner har jeg fått hjelp på et annet debattforum.) Folketelling i Svelvik i 1865.Lenke jeg antar at det er Barbaras bror som bor på samme sted.mvh Inger Sofie Olberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Nebell

Kan du legge inn lenke til web-siden hvor du fikk hjelp til Barbaras aner.Da slipper jeg å legge inn opplysninger du har fra før.Noen opplysninger om navnet finnes i Svelviks Historie av Sigfred L. Eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik Grannes

Knut..Opplysninger om Barbara Andersd finner du i nevnte temas innlegg (7) flg.Ellers synes det som om at det er Barbaras farfar Thore Andersen som først bruker Høyer-navnet i ofisielle registre. Jfr hans giftermål i Strømm 4 des 1807 og dåpen av datteren Maren Elisabeth samme sted 8 des 1808.teg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Nebell

Jeg skrev inn nummeret som du gjorde, med mellomrom, 70 618.Da kom jeg til et annet tema, men nå ser jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Nebell

Hei Inger Sofie!Jeg tror opplysningene om slektskapet mellom Barbara og Anders er feil. Jeg sitter med 7 barn etter Anders, og har ikke funnet noen Barbara etter ham.Dette er hva jeg har:Laura Birgitte Andersdatter Høyer, Fødsel* 11 jan 1826Carl Frideric Berg Høyer, Fødsel* 9 sep 1827Maren Høyer Fødsel* 31 aug 1830John Andersen Høyer, Fødsel* 7 nov 1836Laurentz Marcilius Høyer, Fødsel* 29 apr 1839Athalie Bredine Andersdatter Høyer, Fødsel* 16 aug 1842Morten Nideman Andersen Høyer, Fødsel* 26 jul 1845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Da hun gifter seg, 11/12-1853 i Hurum, Buskerud står det tydelig Barbara Andersdtr Høyer med far Anders Thores.: Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Hurum, Ministerialbok nr. 11 (1847-1860), Ekteviede 1853, side 270. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1095&idx_id=1095&uid=ny&idx_side=-257>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Hun var f 24/10-1831 og døpt 27/11-183 i Strømmen Vestfold med foreldre Anders Thoresen Høyer og Berthe Oline HansdtrMen jeg finner ikke kirkebøker for Strøm i denne perioden, hørte det il Hurum kanskje? Name: Barbro Andersen Gender: Female Christening date: 27 Nov 1831 Christening place: , STROMMEN, VESTFOLD, NORWAY Residence: Strømm, Vestfold, Norway Birthdate: 24 Oct 1831 Father's name: Anders Thoresen HoyerMother's name: Berthe Oline Hansdr Film number: 127643 Collection: Norway Baptisms 1700-1900Dette var på FSs betaside og det skal normalt være avskrift fra kirkebok: [url="http://search.labs.familysearch.org/recordsearch/start.html#p=0>LenkeHer på vanlige FS:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Nebell

Ja, det er riktig at det står så, og det er her jeg tror presten har skrevet feil.Det kan godt være slektskap mellom Barbara og Anders, men jeg har ikke funnet dem som datter og far. Dette gjør at jeg kommer til å se nærmere på hvordan sammenhengen kan være. (Til høsten)Navnet Barbara, Barbro, Barbora, er i bruk av flere i familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Finner du døpte fra Strøm 1831, så er du bedre enn meg-:)Vet at Hurum hørte til Vestfold til 1861, men finner ikke noe der heller. Hvorfor tror du at presten har skrevet feil, det er jo god plass til flere barn her mellom1830 og 1836.Ved vigselen så er det jon ikke noe problem skulle jeg tro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik Grannes

Hei..Også jeg stusset på at jeg ikke fant Barbaras dåp.Men giftermålet ga jo grunnlag for å tro at Barbara var datter av Anders og Berthe.Hertil kommer konfirmasjonen 18 okt 1847 av Barbara (f 26 okt 1831), datter av Anders og Birthe Høyer.Kan presten ha gitt Barbara feil foreldre ved både konfirmasjon og giftermål?? Eller har han glemt å føre inn dåpen?? mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Problemet er at kirkebøker for Strøm er skannet først fra 1861: [url="http://www.arkivverket.no/arkivverket/kilder/medier/mikrofilm/mikrokort/kb-vestfold2.html#Stromm>LenkeMen før den tid hørte det altså til Hurum og her er dåpen hennes, så da skulle den saken være grei: Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Hurum, Klokkerbok nr. I 2 (1827-1857), Fødte og døpte 1831, side 81. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

7) I tillegg til de barna du har får de og en Hans Bernhard i august 1834: n° 84: Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Hurum, Klokkerbok nr. I 2 (1827-1857), Fødte og døpte 1834, side 115. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5880&idx_id=5880&uid=ny&idx_side=-121>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Sofie Olberg

HeiTakk for hjelp, jeg har som foreldre Anders Thoresen Høyer og Berte Oline Hansdatter til Barbara,Vielse Hurum MINI 9 210 17 1825 10.12.1824!! Strømmen K: begge vaccinerede af bemeldte Chirurg Lund Rolle Stilling Førenamn Etternamn Kjønn Bustad Alder Brudgom Stÿrmand Anders Thoresen Høÿer Svelvigen 21 aar gl: Brur Tjst. pige Berthe Oline Hansdatter Tiømøe Strømmen Trulovar Skipper Johan Jørgensen M Strømmen Trulovar Gæstgiver Gabriel Mÿhre M StrømmenAnders ble døpt Døpte i Strømmen1771-1810127 1805 Hurum 30 8 1805 Anders M E Thore Andersen Svelvigen Capt. Live Larsd: Svelvigen E:Barnet ble døpt i Strømmen.Thore Andersen og Live Marie Larsdatter ble gift 06 januar 1802 i Strømmen. Hun døde i 1807 i Svelvik. Er Høyer et stedsnavn i Hurum?mvh Inger Sofie Olberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Nebell

Du kan låne boken Svelviks Historie på biblioteket, eller ringe Svelvik kommune og spørre om de har bøker å selge.Jeg vet ikke hvordan navnet er kommet til familien. Jeg har riktignok hørt noen høyst luftige påstander, men de er så spekulative at jeg unnlater å nevne dem.Det finnes et sted med navn Høien, ved Svelvik.Det finnes andre tråder her i Brukerforumet hvor navnet Høyer er tema. Skriv Høyer i søkefeltet, og du vil få mange treff.Hilsen Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Knut NEBELL's innlegg # 18;- tillater meg å nevne en av de forskjellige HÖIER/HÖYER debattene her på B-forumet, nemlig;¤ 53.912 - 'Petter Christian HÖIER/HÖYER angivelig f. i Molde ca. 1790 - hans opphav sökes'.Skal legge ut en henvisning der til denne 'nye' HÖYER tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

17) Legger ved lenke til Anders sin dåp (helt til høgre litt under mditen) - her er ikke Høyer navnet med i bildet: Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Hurum, Ministerialbok nr. 7 (1771-1810), Fødte og døpte 1805, side 127. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8430&idx_id=8430&uid=ny&idx_side=-128>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.