Gå til innhold
Arkivverket

[#70700] Oppslag i bygdebok for Hitra - Martin Nikolai Brodtkorb


Gjest Trond Gellein Løkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Gellein Løkken

er det noen som har tilgang på bygdebøker for Hitra og som kan gjøre noen oppslag for meg der?Jeg er på jakt etter en mann som heter Martin Nikolai Brodtkorb, født 29. februar 1828 i Trondheim og døde 4. september 1898 på Kværnhusvik gard på Hitra. Han var sønn av kjøpmann i Trondheim, Tobias Sophus Brodtkorb (1798-1844) og kona Benedicte Margrethe Schmidt (1802-1840).Han ble gift 27. juli 1854 i Rissa med Marie Louise Selmer Østbye, født 7. august 1833 på nedre Ingdalen gård i Stadsbygd og døde 12. november 1891 på Hitra.Dette paret skal ha hatt 13 barn, og bodde ei tid på Kalklev (Kalkløv?) og senere på Kværnhusvik. Martin Brodtkorb var også lensmann en tid på Hitra.Det jeg er interessert i er om det står noe om deres barn, om Martin som lensmann og når han evt kjøpte/solgte disse gardene. Hadde vært spennende om det fantes bilde av ham også.mvhTrond Gellein Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Ansnes

Hei, det er ikke mye nevnt om Martin Nikolai Brodtkorb i den gamle Hitraboka II fra 1962. Under Kaldkløv ( s. 112 ) : Han ( Knut Lind ) solgte i 1856 til lensmann Martin Nikolai Brodtkorb. 20 år senere solgte han ( altså Brodtkorb )Kalkløv til en engelsk løytnant. William Congrewe. Under Kvernhusvik ( side 258 ) : ( I 1875 ) solgte ( Magnus Taraldsen Hestnes )gården til lensmann Martin Nikolai Brodtkorb. Det ser altså ut til at Brodtkorb kjøpte Kvernhusvik året før han hadde fått solgt Kaldkløv.Denne bygdeboka er kjent for en del feil, men vi får tro at disse eiendomsoverdragelsene er blitt riktige.Ad barn: Går ut fra at du har sjekket folketellingee 1865 og 1875 ?mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Gellein Løkken

Tusen takk Knut, har sjekket folketellingene og kirkebøkene, men presten på Hitra må vel være blandt dem som skriver mindre tydelig. MvhTrond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Ansnes

Tror det var endel prester som ikke skjønte at kirkebøkene skulle leses ja. Kom gjerne med konkrete spørsmål,kanskje kan vi som har prøvd å stirre oss gjennom skrifta hjelpe ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Gellein Løkken

Det er meget snilt av deg. Jeg leter som sagt etter barna til Nicolai Martin Brodtkorb og hans kone Marie Louse Selmer Østbye. Jeg har funnet 13 barn av dem, og det er følgende:1. Carl Tobias Brodtkorb, født 7. september 1854 på Ingdal gård i Stadsbygd. Han døde som liten, levde ved folketellinen 1865.2. Martin Brodtkorb, født 28. mars 1856 på Ingdal gård i Stadsbygd og døde som liten, født 1865.3. Benedicte Marie Brodtkorb, født 4. mai 1857 på Ingdal gård i Stadsbygd og døde 4. mai 1857 på Garmo gard i Stadsbygd.4. Petter Theodor Brodtkorb, født 21. mai 1858 på Kalkløv på Hitra. I 1875 var han ugift og bodde i Trondheim hvor han var jernstøper. Han oppholder seg i Amerika eller Australia, hvor han er gift uten at det vites mer om ham.5. Jacob Brodtkorb, født 24. mai 1859. Han døde som ung, døde før 1863.6. August Brodtkorb, født 6. desember 1860 på Kalkløv på Hitra og døde 10. mai 1913 i Trondheim. Gift 13. august 1892 i Vår Frue kirke i Trondheim med Jørgine Severine Foss, født 28. februar 1873 i Stjørna i Bjugn og døde etter 1919. De hadde 5 barn og han hadde et bar før ekteskapet.7. Eilert Brodtkorb, døde som spedbarn.8. NN Brodtkorb, døde som spedbarn.9. Benedicte Margrethe Brodtkorb, født 24. desember 1861 på Kalkløv på Hitra og døde 7. desember 1890 i USA. Hun ble gift med John Henrikson i Grand Island, Nebraska i USA, og de hadde et barn.10. Jacob Østbye Brodtkorb, født 6. desember 1863 på Kalkløv på Hitra og døde 2. juli 1868 på Hitra. Han druknet ved at han falt i et vann tett ved garden.11. Oline Christiane Laache Brodtkorb, født 27. mars 1869 på Kalkløv på Hitra og døde 14. november 1874.12. Tobias Brodtkorb, født 20. april 1870 på Kalklev gård på Hitra og døde 21. april 1870 på Kalklev gård på Hitra.13. Nicoline Marie Brodtkorb, født 2. februar 1873 på Kalklev gård på Hitra og døde 2. februar 1873 på Kalklev gård på Hitra. Det jeg leter etter for å finne, eller bekrefte ved kirkebok er dødsfattene til barn nr. 1, 2, 5, 7, 8 og 11. I tillegg leter jeg også etter dåpen til barn nr. 5, 7, 8. Barn nr 7 og 8, vet jeg ikke m er plassert riktig i søskenflokken.Hvis du kunne hjulpet meg med å finne kilden til noen a disse hadde jeg blit veldig glad MvhTrond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Ansnes

Hei, her var det jo en del å ta fatt på i sommervarmen ... har sett etter de 4 sønnene Carl Tobias, Martin, Jacob og Eilert, deres begravelse. Fant i første omgang ( igår kveld ) bare Martins: Død 30.4.1858, 2 1/4 år gml, hvis jeg leste riktig. Skulle gjerne vist en lenke til kirkeboksiden, men akkurat nå er koblingen til kirkebøkene brudt ( solstikk ? )Du nevnte en av døtrene også, barn nr. 11, Oline Christiane, død 14.11.1874. Kan du presisere hva du ser etter.Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Gellein Løkken

Hei Kjempebra, Knut. Takk skal du ha.Det jeg er på jakt etter er å finne fødsel- og dødsdato/år for disse barna, slik at jeg kan kildehenvise dem til kirkebøkene.MvhTrond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Gellein Løkken

Leste spørsmålet ditt grundigere igjen i dag, og saret i innlegg 8 er ike helt på 'greip'. Når det gjelder barn nr 11, så finner jeg ikke dødsfallet hennes i kirkeboken.MvhTrond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Oline nr 14.Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Fillan i Hitra, Klokkerbok nr. 637C02 (1873-1882), Døde og begravede kvinner 1875, side 169. Permanent sidelenke: Lenkemvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Gellein Løkken

Tusen takk både til Knut oh Kirsti, jeg er imponert, har lett og studert på disse i lengre tid. Dette inspirerte til å sette igang å lete etter de resterende.Nicolai martin Brodtkorb var sønn av kjøpmann i Trondheim, Tobias Sophus Brodtkorb (1798-1844) og kona Benedicte Margrethe Schmidt (1802-1840), og Tobias er igjen sønn av Albrigt Stiesen Midelfart Brodtkorb. Jeg vet ikke så mye om forfedrene hans, for det er Nicolais kone, Marie Louise Selmer Østbye som er mitt bindeledd til disse.MvhTrond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Ansnes

Trond, du spurte innledningsvis om oppslag i bygdebøker for Hitra, og jeg fant litt om familien i Hitraboka II, som er en slags gårds- og slektshistorie. Siden Kaldkløv tidvis var et handelssted, er det mulig at stedet og N. Brodtkorb kan være beskrevet i Hitraboka I, som bl.a. omhandler kjente handelssteder. Fint om noen som har boka kunne slå opp og eventuelt finne noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Knut Ansnes

ad innlegg (11):nevnte prest var sogneprest Christian Johannes Brodtkorb, hadde stillingen på Hitra/Frøya frem til 1866. Da flyttet han med sin store familie fra Dolm og fra Hitra. ( Kilde: Lokalavisa Hitra-Frøya, 17.7.09 ) Det er vel rimelig å anta at det var et slektskap mellom sognepresten og den samtidige handelsmann(?) og lensmann Martin Nikolai Brodtkorb.Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.