Gå til innhold
Arkivverket

[#70702] Dagmar Alvilde Paulsen, 1882 og datter Hulda Kristin Ljunggren, 1904, Kristiania


Gjest Laila S. Mjelde
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila S. Mjelde

Dagmar Alvilde Paulsen, f.1882, fikk i 1904 barnet Hulda Kristin. Barnefar Gustav Ljunggren, svensk. Har tidligere uten hell forsøkt å få hjelp til å finne disse to på DisNorge. Hvor ble det av mor og datter? Det hører med til historien at denne Dagmar fødte Bergljot Solveig i 1902 og Solveig i 1908. Ingen av Dagmars jenter var helsøsken. De to sist nevnete jentene vokste opp i de respektive familiene. Ingen vet altså hvor det ble av de to, mor og datter. I den ene familien er 'historien' at Dagmar døde en stund etter fødselen i 1908, i den andre familien er 'historien' at hun dro til Amerika. Kan noen der ute hjelpe oss med dette mysteriet? Hadde Dagmar 'noe å skjule' slik at det er pakket inn i forklaringene om dødsfall/Amerika? Legger ved viktige linker:Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=700&idx_id=700&uid=ny&idx_side=-22>Lenke Permanent sidelenke: LenkePermanent sidelenke: LenkePermanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Dagmar og hennes familie i 1900 Lenke Blant faddere til barna henner har jeg notert meg Einar Paulsen(bror) og en Markus Paulsen(muligens hennes far?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Mjelde

Dagmar A. Paulsen, dåp: Permanent sidelenke: LenkeVed Solveigs fødsel er Dagmar fremdeles gift, men ikke med Gustav Ljunggren. Uægte barn med Johan Sinding Nilsen.Foreldrene til Dagmar er Markus og Karoline Paulsen. De tar seg mye av det første barnet, Bergljot Solveig. Hun og hennes etterkommere har vi kontroll på. Dagmar levde på Sagene. Hun er til pleie hos en fru Næss etter tredje fødsel. Så vet ingen noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Mjelde

Hei. Jeg er så takknemlig for hjelp fra dere! Vi vet at Gustav Ljunggren gifter deg på nytt, mye senere. Da er det forevist en skifteattest, men denne er det ikke mulig å finne hos Statsarkivet. Vi har ikke greid å finne spor etter Hulda Kristin hos ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er vel en sjanse for at Dagmar og Gustav ble skilt? Og jeg forstår dåpen til Solveig i 1908 slik at K.O.Næss og kona ble/var pleieforeldrene til Solveig? Det står jo at forholdet ble anmeldt av pleiemoren fru Næss. Rart om fru Næss skulle være pleiemor til en dame på 26 år som atpåtil har født 3 barn, eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Mjelde

Ja, er helt enig med måten du tenker på. Men, hvis det er noe i at Dagmar var/ble syk og døde senere, kan hun være syk selv, tror du, og bo hos fru Næss? Fint å høre hva andre tenker - jeg har gått meg veldig fast i dette. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Er enig med Berit,er nok Solveig som er hos Fam.Næss. Du finner fam.Næss i Jens Bjelkesgate 16 i Kr.Ania.De har alt i 1900 et pleiebarn.I 1905 kom ny lov om bortsetting av barn,da var det helserådet i kommunen som hadde tilsynet.Kanskje Oslo byarkiv kan hjelpe deg. Mvh.Mette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Mjelde

Solveig kom etter hvert til ekte tante og onkel (tante var søster til Johan Sinding Nilsen, fat til Solveig) og vokste opp på Hurum. Hulda Kristin, datter av en svenske, kan hun ha blitt tatt med til Sverige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er en ting til jeg lurer litt på ang. dåpen til Solveig. Du sier at Solveig holdt til ved Sagene, og de andre barnedåpene og vielsen foregikk i Paulus menighet. Men plutselig er Solveig på Tøyen, og det står også der at faderen ble underrettet 18/8 08, altså 16 dager etter dåpen. Ble han underrettet om dåpen eller at han var blitt far mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Mjelde

DAGMAR og hennes nærmeste familie bodde i området Sagene. De flyttet stadig på seg, men innen et lite område, vet jeg. Vet ikke helt hvor grensene mellom Sagene, Tøyen, Torshov, Grunerløkka går. Vet ikke hvorfor Johan S.N.ikke blir underrettet før etter dåpen. Kan han ha vært til sjøs? Hanna og Hans som er blant fadderne, er de to jeg nevnte som tok til seg Solveig. Så Johans familie har tydeligvis støttet opp rundt denne babyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.