Gå til innhold
Arkivverket

[#70709] Ukonfirmert far av uekte barn


Gjest Adam Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Adam Nilsen

Hei alle sammen,Jeg har spurt om dette før, men nå har jeg noen nye spørsmål. Først, to generelle spørsmål:Hvis en person begikk leiermål, kunne han være fadder ved dåpen til et annet barn?Hvis en person var ikke konfirmert, kunne han være fadder?Min tipp-oldefar var uekte sønn til 'den uconfirmerede reserve dragun Johan Johannesen Agnalt' i Tune, 8 nov 1795 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7494&idx_id=7494&uid=ny&idx_side=-146>Lenke. Jeg leter etter informasjon om Johan, og jeg fant en John Johannesen Agnalt som fadder til Maria, 13 mar 1796

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Hei AdamDet følger et ansvar for barnets 'kristelige' opplæring med det å være fadder. Dette ble antagelig tatt adskillig mer bokstavelig på 1700-tallet enn idag. Så jeg kan aldri tenke meg at en 'ukonfirmert' kunne stå fadder.Når det gjelder folk som hadde begått leiermål er jeg noe mer usikker, men bekjennelse og tilgivelse ligger jo sentralt i den kristne lære, så jeg vil gjette på at et leiermål i seg selv ikke var diskvalifiserende. . . ?Håper noen andre VET dette sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.