Gå til innhold
Arkivverket

[#70712] Litt bosetningshistorie for Stokke i Vestfold (inntil 1801)


Gjest Kristian Hunskaar
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg har puslet litt med å finne en måte å presentere gårds- og slektshistorie (eller bosetningshistorie) for Stokke i Vestfold. Det har resultert i noen prøver og eksempler, som interesserte kan titte på her: LenkeJeg har ikke noen umiddelbare ambisjoner om å presentere samtlige gårdsnummer på samme måte - jeg vil foretrekke å gjennomgå mer kildemateriale før jeg eventuelt skal lage sammenfatninger om de ulike gårdene. Ellers ender jeg bare opp med å måtte gjøre ting på nytt senere! Men enn så lenge kan prøvene være til nytte for noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Fredrik Bålsrød

HeiJeg synes at dette ser veldig flott ut. Håper at vi en gang i fremtiden vil finne alle Vestfoldbøkene på nettet. Det vil nok kreve mange 'ildsjeler'. KjempeflottMVHSten F.Lilliedahl BålsrødLarvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det kommer an på hva du mener med å få det nettet. Skanning av Vestfolds bygdebøker vil neppe kreve så mye (men en må innhente tillatelse fra rettighetshaverne for å legge bøkene ut på internett). Noe annet er at flere bygder fortjener nye - og bedre - bygdebøker. Og det krever arbeid!Jeg har utvidet eksemplene med gården Gjerlas historie inntil ca. 1730: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Takk for arbeidet du har gjort ift. Stokke, Kristian. Men hva med Helgerød eller Ragnhildrød som jeg stammer fra? :-)DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sigbjørn Larsen

Hei. Dette ser spennende ut. Det er jo mange etter hvert som søker etter informasjon på nettet. Når det så kommer opp oversiktlig og kildeverifisert informasjon er dette topp for oss som har slekt i Stokke.De sidene du har laget så langt virker veldig oversiktlige for meg, og jeg ser fram til fortsettelsen.Hilsen Jan Sigbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Dette er interessant, rent metodisk. Jeg har ikke aner som tangerer dine gårder, såvidt jeg nå vet, men jeg sysler selv med å legge ut biter og notater om noen av 'mine' gårder (Søm i Fjære, Bjørnebo i A Moland, Nedre Høvåg og Vesterhus i Høvåg).Jeg har valgt å tillate meg å legge ut uferdige notater, både fordi jeg ønsker innspill og fordi jeg ikke kan gjøre meg avhengig av ideelle komplette drømmer før jeg vil/kan dele. Eksempel fra vesterhus: Lenke i Høvåg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

Dette er bare så flott og interessant. Tenk om vi i framtida kunne få en bygdebok for Stokke som det ligger så mye grundige studier bak.Mvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

Dette er bare så flott og interessant. Tenk om vi i framtida kunne få en bygdebok for Stokke som det ligger så mye grundige studier bak.Mvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Takk til alle for innspill. Som Jarl er inne på, har dette et metodisk aspekt. Dette er jo reinspikka faktastoff, som man på den ene siden ønsker å presentere mest mulig etter et fast mønster. På den andre siden er det likevel ønskelig å lage noe lesevennlig, så lite oppstablet som mulig. Og så er det avveiningen om hvor mye plass man skal bruke på å argumentere for sammenhengene - for det er ikke alt jeg skriver som lar seg slutte direkte fra enkeltkilder. Selv er jeg spesielt interessert i å få fram årsakene til brukerskifter og ikke minst opplysninger om bøndenes økonomi - hvordan finansierte de gårdskjøpene sine, og hvordan klarte de forpliktelsene?Dag må gjerne ønske seg Helgerød og Ragnhildrød, men som nevnt i første innlegg, har jeg behov for å undersøke flere kilder før jeg for alvor kan gå i gang med skrivearbeidet :-) Når jeg kunne gå løs på Gjerla, var det fordi jeg undersøkte slekta der grundig i forbindelse med en Gjallarhorn-artikkel for noen år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til innlegg 10: Ja, jeg har full forståelse for mer kildegranskning... Uansett var jo kommentaren litt humoristisk ment - jeg har vel selv også et ansvar for å jobbe med mine egne aner, må innrømme at jeg har jobbet veldig lite med Stokke-grenen hittil. Min tipptippoldefar Jakob Larsen fra Førstad (Sandeherred) kom vel til Ragnhildrød først på 1850-tallet, så det er vel Helgerød som må regnes som anegård for mitt tilfelle (Gustav Anton Hansen, f. 1853-d. 1880). Så der har jeg mye spennende å jobbe med.Uansett - og det var jo hovedpoenget mitt - så er arbeidet du gjør til etterfølgelse - man lærer mye av å se hvordan andre slektsforskere arbeider.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kristian Hunskaar

Nå er også gnr. 117, Nedre Løke, på plass: LenkeFramstillinga bygger på en artikkel jeg hadde i Gjallarhorn for noen år siden, men noe er korrigert, og så er det en del påfyll fram mot 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Samler fortsatt på alle mulige koblinger til Borre, og fant dette hos deg under Valberg vestre: Ola Jørgensen (1758–1819) var husmann her fra 1797 og kom hit fra Bakken under Fossnes. Han var født på Nordre Adal i Borre, men sammen med sine to søsken Lisbet (se Stubberød under Fossnes) og Hans (se Bakken) kom han til Arnadal etter at faren, Jørgen Olsen, og mora, Gunhild Hansdatter, døde i henholdsvis 1765 og 1760. Mora var nemlig datter av Hans Jonsen (se Døvle, Bekkevar og Brattås). Gift 1795 med Anne Persdatter (f. 1771), datter av Per Sigfredsen (over).Hvis mulig: Har du mer om Lisbet og Hans? Når kom Ole til Bakken? Hvor var mora Gunhild født?Har du flere koblinger Borre-Stokke?jonebh krøll online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.