Gå til innhold
Arkivverket

[#70721] Halvar Altsén till Sverige


Gjest Gunnar Zetterström
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Zetterström

Halvar Altsén (Altsen, Altson) född i Norge 1844 kommer till Skön utanför Sundsvall och gifter sig där före 1870. Någon som vet varifrån och hans anfäder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Alt Halvorsen og Kari fikk datteren Martith,født 22 sept,døpt 22 okt 1848(nr 22) : [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16948&idx_id=16948&uid=ny&idx_side=-54>LenkeFS: LenkeAlt Halvorsen ble døpt 22 april 1822,i Horg: Lenke Trondelag&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=Alt og Kari giftet seg 27 april 1846 i Horg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Zetterström

Halvar bildar familj i Skön och får 6 barn, det första 1870 och det sista 1889. Födelseåret 1844 torde alltså vara rätt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Har du ikke noe mer info om ham i husforhør? Data fra ekteskap? Farens navn er vel oppgitt? Trenger Halvar(d) s patronymikon... kanskje Alfsen? eller lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Altsén virker å være et nylaget svensk navn. Halvar bør ha hatt et annet navn da kom til Sverige. Det beste burde derfor være å finne en eldre navneform for ham i Sverige.I innlegg 1 står det at han giftet seg FØR 1870. Betyr det at vielsen ikke er funnet i svenske kilder ? Da bør vel ekteskapet oppspores i Sverige, for der kan jo hans opprinnelige norske navn stå innført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Zettertsröm

Halvar Altsen Krogstad gifter sig 16/10 1867 i Skön. Altsen svårt att tyda. Född 1844 i Norge. I födelseböckerna skrivs han enbart som Altsén eller Altsen. Krogstad finns inte med. Första barnet, 1868, heter Jonas Alter Altsen.Enligt CD-skivan 'Sveriges befolkning 1890' finns det i Medelpad 276 personer födda i Norge. De flesta verkar att ha kommit för arbete vid sågverken.(Min farmors far Jon Evensen Krogstad kommer till Junsele från Skaun 1967.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Hvis Halvor kalles Halvar Altsen KROGSTAD da han gifter seg i Skön i 1867, er det helt sikkert rett person som Ann-Mary Engum har funnet.Ved konfirmasjonen i 1860 (innlegg 3) kalles han nettopp Halvor Altsen Krogstad med oppgitt fødselsdato 25.september 1844, og da er det vel også riktig Halvor hun har funnet døpt (innlegg 2), selv om fødselsdatoen avviker med fire dager (- Ann-Mary Engum skriver 1855, men det riktige er jo 1844).Jeg har ikke sett mannsnavnet Alt tidligere. Kan det være en lokal variant/skrivemåte av navnet Arnt? Både Arnt og Alt er nok blitt uttalt med en retrofleks, og en skrivemåte av navnet Arnt kan således lett ha blitt ALT. Ved folketellingen 1865 er det 18 personer med navnet ALT i Norge - 15 i Sør-Trøndelag og 3 i Nord-Trøndelag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Jeg ser at både Arnt og Alt brukes som mannsnavn i Horg (- se f.eks. siden med konfirmanter som det lenkes til i innlegg 3). Dermed er de nok blitt oppfattet som to forskjellige mannsnavn, og min teori i innlegg 10 om at dette kanskje var det samme navnet, holder derfor ikke stikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Zettertsröm

Tusen tack för god hjälp. Återkommer kanske.Jag har i min släkt en Ole Altsen född omkring 1600 med ättlingar bosatta i Sørgard Krokstad, Skaun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Til Tore(innlegg 10) Obs,obs!Ser at jeg rota med fødselsåret til den Halvor Altsen jeg fant .Han var født i 1844,ikke 1855.Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.