Gå til innhold
Arkivverket

[#70726] Anne Marie Ivarsdatter (Iversdatter) (1725-1793) 'fra Vasser, Tjøme'


Gjest Johan Fredrik Bockelie
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Lorens Berg (1920) sier at Anne Marie Ivarsdatter giftet seg med Lars Olssøn Bukkeli i 1749. Hun skulle etter sigende være fra Oppergård på Vasser, 'men hun var ikke født der'. Er det noen som vet noe om denne Anne Marie? Det ser ut til at hun kanskje hadde to søsken: 1.Anders Iversen (konfirmert 1754 og bosatt på Bukkeli), og 2.kanskje Kristine Iversdatter (1723-1758?), tredje kone til Mons Henriksøn Kraakere.Det kan virke som om Anne Marie kan ha vært niese av Anders Sørensen på Oppegård, men jeg har ikke klart å nøste opp i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Navnene du har der passer med opplysninger fra skiftet etter Iver Hansen i Åsgårdstrand 23. september 1741. Iver var død på sjøreise mellom Holland og Ostindia og etterlot seg enka Inger Andersdatter (gift 1720 i Slagen, hun fra Karlsvik) og barna Kirstine (f. 1724 i Borre), Anne Maria (f. 1726 i Åsgårdstrand), Kari (f. 1729 i Åsgårdstrand) og Anders (f. 1732 i Åsgårdstrand).Det kan være tilfeldig, men ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

I 1764 var ei Kari Iversdatter Oppegården fadder for Anne Maria Iversdatter Bukkelis datter Jøran. Nok et navnesammenfall, altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Kryssende fadderskap sannsynliggjør at Kari Iversdatter Oppegård var søster av Anne Maria Iversdatter Bukkeli. Kari Iversdatter Oppegård døde 1803, 75 år gml - altså f. ca. 1728.Blant fadderne til Karis barn finnes Anders Iversen Sundene. Anders Iversen Sundene døde 1788, 56 år gml - altså f. ca. 1732.Jeg er vel mer eller mindre overbevist om at vi har med barna til Iver Hansen i Åsgårdstrand å gjøre. Det ville vært veldig interessant nå å finne ut hvorfor de alle havnet på Tjøme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Dette er bra Kristian! Jeg tror vi er på rett vei. Fant at Kari Iversdatter giftet seg i 1761 (32 år gammel) med los Torger Halvorssøn på bruk på på Oppegård.Han var like gammel som henne. Han døde i 1796. I følge Lorens Berg kom Kari ved giftemålet fra Hudøy. Til Hudøy flyttet også Anders Sørensen på sine eldre dager. Han hadde drevet Oppegård.Det ser derfor ut til at alle barna til Iver Hansen i Åsgårdstrand flyttet til Tjøme etter at faren døde i 1741. 8 år senere finner vi altså Anne Marie gift på Bukkeli, mens Kristine giftet seg i 1752 med Mons Henrikssøn på Kråkere og Kari giftet seg i 1761. Yngstemann, Anders bodde hos søsteren Anne Marie, og giftet seg inn på Sundene, er gård nær Bukkeli.Det ser som sagt ut til at Anders Sørensen er et av sporene for å finne ut hvorfor alle Ivers barn havnet på Tjøme. I denne forbindelse kan det også være interessant å påpeke at Mons Henrikssøn solgte en av sine skuter , Emanuel til Kristian Quernheim i Åsgårdstrand en gang mellom 1754 og 1764.Jeg tror at alle barna til Iver flyttet til Tjøme fordi de hadde slektninger der, og kanskje også at enken Inger Andersdatter kan ha giftet seg påny.Det er også interessant å se at en av Mons, sønner Ivar, som han hadde sammen med Kristine Iversdatter, også døde som som morfar til sjøs, men i Vestindia.Det at du også har sannsynliggjort Anders Iversen Sundene i denne sammenhengen, som sønn av Iver Hansen hadde jeg ikke tenkt på, men det er ganske sannsynlig. Jeg ser at forbindelsen mellom Bukkeli og Sundene er stor også utover på tidlig 1800-tallet. Det tilsier slektskapsforld.Jeg er igang med å lete etter enken Inger Andersdatter, moren til barna for å se om hun også flyttet til Tjøme.Dette har vært til stor hjelp, Kristian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Enken Inger Andersdatter gifter seg i Slagen 27. oktober 1746 med Christen Christensen Merkebo.En Inger Andersdatter Bustangen begraves 29. april 1766, 73 år gammel. Enkemann Christen Christensen Midtgaarden begraves 4. januar 1778, 73 år gammel. Christen Christen Bustangen opptrer som fadder i 1756 for Lars Olsen og Anne Maria Iversdatter Bokkelis datter Helvig Maria.Slutninger kan du jo trekke selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Kristian og Ketil: takk for hjelpen! Dette var storveis. Nå har jeg kommet et betydelig skritt videre. Nå har vi også Midtgården som mulig sted hvor barna til Ivar og Inger, eventuelt Inger og Christen bodde i en periode. Men, hvor er Merkebo som Christen Christensen bodde ved giftemålet? Er det i Slagen?Da Inger Andersdatter døde står det Bustangen. Dette er navnet på bruk 2 av Kråkere, hvor Ingers datter Kristine bodde sammen med Mons Henrikssøn. Kristine og Mons datter Helvig, gift med Andreas Olssøn drev Bustangen fra 1764. Inger og Christen kan ha bodd først hos datteren i en periode Iallefall mellom 1756 og 1766. (Kristine giftet seg til Kråkere (Bustangen ) i 1752, så de kan ha bodd der fra da. Da Ingers datterdatter overtok gården i 1764 har de bodd der, iallefall i to år. Når de kom til Midtgården og hvorfor, vites ikke.Det kan derfor virke som om Inger Andersdatter og mannen Christen Christensen har flyttet rundt en del, og har endt opp på Medgården (Midtgården), men jeg finner ikke Christen som bruker hverken på Medgården på Vasser eller i Utmarka på Tjøme. Han kan derfor ha vært sjømann med bosted på disse stedene, eller at han har vært gårdsarbeider..... Får lete videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Ekstraskatten 1765 for Tjøme viser at den fattige Christen Christensen og hustru Inger Andersdatter var bosatt på Kraagerød: LenkeDermed skulle eventuelt tvil om identiteten være unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Dette passer fint Ketil. Christen har tydeligvis hatt lite midler, så det forklarer hvorfor han ikke figurerer som bruker av noen eiendommer. Vil de ulike skattene bli lagt ut under Vestfold slekt etterhvert? Nå som kirkebøkene er lagt ut, så blir det etterhvert et ønske om å gå mer i dybden, både med skifter,tingbøker og annet.Ketil og Kristian: Det er nesten utrolig at dere har funnet frem til så mye viktig informasjon på så kort tid. Jeg er imponert. Jeg holder på med 'siste' inspurt i en slektsbok, så dette kommer godt med for å løse opp i enkelte av de uoversiktlige trådene jeg har arbeidet med. Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.