Gå til innhold
Arkivverket

[#70729] Er det noen som kjennskap til militære.


Gjest Tom Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Larsen

Jeg kom over dette bildet på bruktmarked for en tid tilbake, er det noen som vet hvilken militærgren disse hørte til, på lua ser jeg 4 (4 companie,regiment,etc) ? Bildet er tatt hos fotograf H.Carlsen i Hønefoss, så jeg vil anta at de kommer fra Hvalsmoen.

bilete7222.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hvis det er mannskap fra Hvalsmoen er det vel stor sannsynlighet for at det er Ingeniørvåpenet det er snakk om? men dette er bare en egen teori.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Men de tre med lyse uniformer med snorer mellom skulder og hals ser ikke ut som vanlige soldater. En av dem står med ei fele, og de 2 andre ser ut som om de holder hver sin langpipe og den ene av dem igjen ser også ut til å holde en blomst i hånda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg vil tippe at de med lyse uniforer er befal eller underoffiserer. Den lengst til høyre av dem har fire prikker, eller kanskje helst streker, på skulderklaffene. Soldaten helt ytterst til høyre ser dessuten ut til å ha et totall på skulderklaffen, i tillegg til firetallet på lua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen
Lenke Hvalsmoen&btnG=Søk&meta= Nå er jeg spent på om denne lenka holder seg her eller ikke. Søkte på nettet etter 'ingeniørkorpset Hvalsmoen'.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Larsen

Hei KariTakk for linken,forsvarsmuseet er noe jeg har tenkt på, så jeg må prøve det siden det ligger nærmest.Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Hei Tom!Forslag: Send en e-post til Hvalsmoen museum, med bildet vedlagt. De vet sikkert noe om uniformene, og de vil sikkert bli glade for en digital kopi av bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Soldaten heilt til høgre har etter det eg kan sjå Krag-Jørgensen knivbajonett i bandolæret, så biletet er nok teke i 1895 eller dei fyrste åra etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Larsen

Gunnar.Takk for info ang. badolæret, jeg var ikke sikker om bildet var tatt før eller etter 1900.Kari, takk for forslaget, (har du fått den siste CD.)Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Ja takk, den kom i går. Har lagt ut mye av dine militære ruller i dag, men det er alt for fint vær til å sitte lenge ved dataskjermen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.