Gå til innhold
Arkivverket

[#70730] Mikal, son til dansk sjøm. Herluf Jørgensen, er det mogeleg å finna meir om far?


Gjest Mariann Stokken
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne J. Engmo

Mener jeg har vært borti den danske folketelling 1901 under DisNorge en eller annen gang ? Eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Ja, eg kjenner til at det er både kyrkjebøker og FT, men du må leeeeeiiiita gjennom alt(det er nokon få i kvar FT som er søkbare), og når eg ikkje har meir til hjelp enn Herluf Jørgensen! Uff! men trur nok det skal gå, må berre vera litt tolmodig, det er ikkje akkurat det eg har mest av :-))Venleg helsing Mariann.PS:fann forrseten ein Herluf f.1900 i Ft1921, men han er formeister, og etter som Berit F Pagh meinte, så var det lite sannsynleg, noko eg var heilt einig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Eg skal laga eit innlegg på Dis-Danmark, har dårleg med tru, men det er no iallfall eit forsøk :-) Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Takk til alle :-)Har laga eit nytt tema på Dis-Danmark. Får sjå om det kan hjelpa :-)Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

fikk dette treffet på FSHusband's Name Herluf JORGENSEN (AFN:11W4-137) Pedigree Born: Abt. 1896 Place: Father: Peter JORGENSEN (AFN:11W3-PQG) Family Mother: Mette Kristine SORENSEN (AFN:11W3-PRN) Wife's Name Alma Ethel ANDERSEN (AFN:11W4-14F) Pedigree Born: 15 Feb 1897 Place: Died: 25 Mar 1969 Place:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Maersk Hansen

(1) Troland, Austevoll står i ministerialboken som busted, så burde man ikke begynde dér i stedet for omvejen efter en nål i danske höstakke? Der var en folketelling i 1920. Der plejer at stå födeår og -sted. FT for Austevoll må findes på SA Bergen, og kan lånes på dit lokale bibl som mikrofilm.(10) I ministerialboken står födeår 1900, så jeg tipper FS treffeter et vildspor. der står jo heller ikke sted. /LMH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

der er en dansk kaptein, Herluf Arnold Jørgensen, som ankommer NY i 1849 og 1850. Han er på Gertrude Maersk i 1949 og på Kirsten Maersk i 1950. Han har vært sjømann i 30 år (1949), altså fra 1919. Usikkerheten her er at han er f 1904-1905. Rederiet er Moller eller Møller Steam Ship Co., Copenhagen, Denmark, men et sted er også Fred Olsen Line nevnt. Sjømannsrullene fra Danmark vet ikke jeg hvor er, men for Bergenske sjømenn er de på SAB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hvis du tror det er verdt å undersøke så kan du jo ta kontakt med dem LenkeEllers så ser vel både du og jeg disse Maersk-skipene som går opp og ned langs vår langstrakte kyst, Mariann.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Tusen takk for stor deltaking :-)Eg har laga eit tilleggspørsmål til det eg laga i dag tidleg på Arkivforum, og spurt om det fins FT som er mogeleg å få opplysningar frå.Dersom det kjem til leiting i sjømannsrullar, så veit eg at det gjer ikkje Statarkivet, eg har bedt om hjelp til det før.Det er jo ikkje sikkert at det er rett med f.år 1900, sjølv om det står at faren er f. då.Eg ringde til Maersk, men har ikkje tru på at det er vegen å gå.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Maersk Hansen

gå ind på http://daisy.sa.dk/ og sög 'mönstringskontoret' OBS ikke med svensk ö men dansk/norsk välg mönstringskontoret i Köbenhavn välg vis arkivserier. fölgende skulle väre aktuelle 'höstakke' (men betydeligt mindre end alle FT, og endnu mindre hvis du finder noget i SA Bergen):1900 1963 Register til Skibsbemandingslister1870 1963 Skibsbemandingslisterog måske disse1926 1944 Sager akteret med brevnummer1868 1870 Skibe på udlandet1890 1924 Skibsbemandingslister for forliste eller solgte skibe1870 1924 Skipperjournaler/journalerherfra klikker man sig videre til bestilling af de årgange man vil ha til läsesalen (og hvor)Alle findes i Magasin til Landsarkivet i Köbenhavn og må bestilles til läsesal mindst en uge för besög.Der kan også bestilles läsesalsplads. Man må väre lidt tålmodig og klikke sig frem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei og tusen takk!!Men eg må berre innrømma at dette forstod eg ikkje, kanskje nokon der ute skjøna korleis eg skal gjera det?Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Maersk Hansen

Internetadressen er:http://daisy.sa.dk/som er Statens arkivers sögesideTil höjre findes instruktioner hvordan man gör. Pröv dig frem på siden. Der kan ikke ske noget farligtSelve arkiverne findes ikke på nettet, kun registraturerne, med hvilkes hjälp man kan finde arkivalierne og bestille dem til leveranse på en Läsesal i Danmark, Grönland og Färöerne. Om man kan få dem til noget Bibliotek i Norge ved jeg ikke. Man må selv rejse til arkivet og blade i bögerne eller få nogen til at göre det for sig, f eks en professionel slägtforsker, som jeg tror kan göre det på nogle timer.I dette fald behöves först at bestille 1900 1963 Register til Skibsbemandingslister for den årräkke som indeholder 1919, dvs det år hvor Mikals embryo blev til. Jeg ved ikke om listen indeholder alle navne på sömänd eller bare skibene. Det kan man nok spörge det pågäldende arkiv om.Derefter besöger man arkivet, slår op i registret på den person eller det skib man vil vide mere om. der henvises så til selve Skibsbemandingslisterne, som man så må bestille og göre et nyt besög senere for at lede i lidt mindre höstakke.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Tusen takk til Lars!Problemet er at eg ikkje skjønar korleis dette virkar, eg fekk det ikkje til!Kanskje nokon andre forstår korleis eg kan bruka dette?Venleg helsing Mariann.PS:vert vekke i helga, til seint sundag kveld, utan internet. Så sjølv om eg ikkje svarar, betyr det ikkje at eg ikkje er interessert :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Mariann Stokken

Det var vel gjerne avdi han var på ein båt av eit eller anna slag, også vart han gjerne verande der ei stund?Ikkje veit eg, og sikkert ikkje nokon andre heller(ikkje som lever no lenger iallfall) :-))Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.