Gå til innhold
Arkivverket

[#70732] Jöns Sværd (Svärd)Soldat


Gjest Karl Johnny Sommer
 Del

Recommended Posts

Gjest Karl Johnny Sommer

Jöns født ca 1770 i Naverstadområdet Sverige.Har problemer med å finne hans foreldre,i og med hans soldatnavn Sværd, som ikke gir noen pekepinn til hans foreldrene.Han giftet seg 17 juli 1791 i Naverstad med Ingeborg Olsdotter.Takknemlig for hjelp Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Karl JohnnyJeg mener å huske at du kanskje abbonnerer på svenske kirkebøker. Jeg har funnet familien i et husforhør, men ikke gått videre på dem, for det regner jeg du har moro av selv , om jeg husker rett i at du har abbonnement. Om du ikke har, så si ifra, da kan jeg gå videre på familien.De finnes i: Naverstad A1:3 som er husforhøret 1792-1815. De finnes på plassen Grimåsen på side 78. Der finnes Jöns og Ingebor med barn. Det fremkommer at Jöns er født 1769 men ikke hvor.Om du tar utgangspunkt i det forhøret og så følger familien, så kan det jo være at det dukker opp noe ?Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Johnny Sommer

Hei Anna Lene - Jeg abbonerer nok ikke på Svenske kirkebøker.Skulle gjerne hatt tilgang til både kirkebøker og mulighet for å finne frem i husforhør.Kan du gi meg noen opplysninger om disse abbonementene?Hilsen Karl Johnny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen. Ja da husket jeg feil. Om du ser på innlegg 3127 i debatt 52189. Der har jeg lagt inn lenker til genline, svar og arkivdigital som alle har scannede kirkebøker, husforhør osv.Studer hjemmesidene. Se om dine sogn er scannet. Så ser du hva de tilbyr av abbonnementsperioder, priser osv og finner noe som evt passer deg.Jeg kan gjerne gå videre på Jöns Svärd for deg, men tror desverre ikke at det får blitt i dag. Men, om det er ok med i morgen tidlig, så gjør jeg det gjerne.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjenJa, nå har jeg fått sett litt mer, og det er ikke sikkert det er all verden jeg har funnet, men i alle fall:I a1:3 Naverstad husforhør for Mo forsamling i Naverstad 1792-1797 side 78 på plassen Grimåsen finner jeg:Soldat Jöns Svärd f 1769hustru Ingebor Olsdotter 24/10-1754Barna Anders 21/1-86Anna 14/2-92Tvillingene Olof og Brita 30/8-94De strykes over i dette husforhøret, det er ikke notert flytting, og jeg finner dem ikke på samme plass i neste husforhør. Jeg er litt usikker på om Anders er deres sønn, så vær litt obs på det.I følge släktdata ble de viet 17/7-1791 og bodde da på Inlag. Fortsatt i flg släktdata døde Jöns den 6/11-1850 litt over 80 år gammel. Adresse da var Skrammestad.Jeg har funnet boupptekning etter Jöns. Da står adressen som Budalen under Skrammestad. Som arvinger der står kun etterkommere etter datteren Anna: først sønnene Johannes, Anders og Axel som alle er myndige, så er det datteren Anna Britta g.m närvarande Anders Christensson i Jonsbo, og til slutt Gustaf og Ingeborg, begge omyndiga, hvars fall bevakades af deras formyndare Anders Hansson i Hofsåker.Det står altså at Anna var gift med närvarende Anders Christensson. Jeg tror at det er hennes ande ekteskap. Han er nok ikke far til barna, mulig han er far til en av de yngste Ingeborg.Jeg har søkt litt på släktdata http://www.slaktdata.org/index.php/regsearch og der kan du finne masse masse om disse famliliene. Der står det at Anna i 1816 ble gift med en Olof Flink, og han står som far til barna, men ikke til noen Ingeborg. Olof Flink dør i flg släktdata i 1843. Dermed kan hun ha giftet seg igjen før faren dør i 1850 og i det ekteskapet fått datteren Ingeborg.Jeg har litt problemer med å komme meg videre i husforhørene, men kan saktens forsøke litt til. Uansett ser det ut som det er så mye å finne på släktdata at du kan kanskje lage deg en oversikt der først, så er det lettere for meg evt i kirkebøker/husforhør senere.Du må da søke på Naverstad og Mo. Finner du ikke de du søker i den ene forsamling, så søk i den andre.Jeg har utskrift av bl.a boupptekningen etter Jöns Svärd. Om du vil ha den, så send meg din postadresse, slik at jeg kan sende det som brev til deg. Jeg er ikke sikker på at den er egnet for å scanne. I tillegg har jeg kopi av dødsinnføringen til Jöns Svärd, samt husforhøret 1792-1797, om du er interessert i de.Hilsen Anne Lene alenehagen@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Johnny Sommer

Hei Anne Lene - Tusen takk for at du tar deg tid til dette!Det er min kones slekt jeg her søker etter.Hennes mormor Emma Debora Flink,flyttet til Glemmen ved Fredrikstad ca 1910.Hun var født 18 juli 1889,på Jetteneset,Skrammestad,Naverstad.Etter det jeg kan forstå var Jöns hennes tipoldefar på morssiden.Har selv søkt en del på slektdata,og funnet en del der.På søk etter Jöns uten etternavn,på det aktuelle fødselsåret 1769,fant jeg kun en person.Foreldre her var Olof Jönsson og Ragnill Halvordsdotter,adr:Lifveröd.På farsiden til Emma Debora,havner jeg også på soldatnavn.Christen Jonsson Ferm,var far til Anders Christenson,som giftet seg med Anna Britta Olsdotter.Det hadde vært fint om du ville sende meg nevnte utskrifter.Sender min postadresse Mvh Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.