Gå til innhold
Arkivverket

[#70733] Tre hus i Risör


Gjest Unni Sandén Johansson
 Del

Recommended Posts

Gjest Unni Sandén Johansson

Tar chansen och försöker med tre hus på en gång, kanske får jag napp på något av dem? Dels skulle jag vilja veta var husen låg, och dels naturligtvis om något finns kvar?det första: Aanon Gjeruldsens butikk. Jag vet inte datot, men om det är Aanon och Ingeborg som står utanför måste fotot vara taget före 1915. Aanon var både skipsförer och hade kolonialforettning, och en dotter hade modist i samma hus, har det sagts mig. I 1865-tellinga bodde de på Smalgaden, men det här behöver ju inte vara samma hus.

bilete7223.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Sandén Johansson

oj, det blev stort ändå, ber om ursäkt för det. Ser att originalfotot blir visst något mindre, och lättare att överblicka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Sandén Johansson

Nästa hus är mer osäkra fakta: det ska vara i Lindalen och byggt en god tid före år 1900, familjen Jon och Ane Torjusen ska ha bott där, kanske 1878 och några år framöver

bilete7224.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Sandén Johansson

Det tredje har jag visat förut, men gör ett nytt försök nu. Fotot är från 1903, och huset ska ligga på Kranveien. Det är också Jon och Ane Torjusens hus. Möjligen låg det 'rett opp fra Parken'

bilete7225.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gaute Zøllner

Dette bildet ble også stort. Huset ligger i Torvgaten med inngang til 2. etasje fra Øvregaten. Øvregaten er den du ser med den lille jenta med paraplyen og som het Smalgaden tidligere, 1861. Den 5. juni 1861 ble byen rammet av en omfattende brann som startet i Smalgaden. Så dette huset er nok bygget etter brannen i 1861.Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Zøllner

2 hus til Jon og Ane Jorjusen har jeg ikke fått sjekket ut enda og vil komme tilbake med dette senere.Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Sandén Johansson

Åh, tusen tack! Både för bild och information!Jag måste be om ursäkt att jag inte berättat att jag fått svar från annat håll om huset på Kranveien. Jag frågade Söndeled och Risör historielag och fick svar, det ligger på Kranveien 1, är ombyggt, men nuvarnade ägaren hade till och med ett köpebrev då Ane sålde huset, så det är det :)Men huset i Lindalen vet jag fortfarande inget om, så är det möjligt att hitta bleve jag jätteglad.Tusen tack igen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Sandén Johansson

'nuvarande' stavas ordet.Det är en mycket vacker stad, Risör! Och fantastiskt att husen finns kvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.