Gå til innhold
Arkivverket

[#70736] Skorpa i Kvænangen


Gjest Magne Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Johansen

På midten av 1700-tallet bodde det to ektepar på Skorpa som jeg forsøker å finne forfedre til uten resultat.Otte Erichen (ca. 1719-1776) var gift med Aniken Larsdatter (d. 1796). De hadde barna:Margrethe Maria Ottesdatter (1746-1759).Hans Ottesen (f. 1750).Erich Lind Ottesen (f. 1753).Anne Ottesdatter (1756-1830).Ingeborg OttesdatterLars Ottesen (f. 1760)Michel Henrichsen (ca. 1710-1761) var gift med Aleth Erichsdatter (ca. 1726-1761). De hadde barna:Henrich Michelsen (1748-1763).Malena Michelsdatter (1750-død ung?).Maren Michelsdatter (1752-1759).Erich Michelsen (1754-1801/05).Johanna Maria Michelsdatter (f. 1756).Hans Lorch Michelsen (f. 1758).Malena Michelsdatter (f. 1760).Anne Ottesdatter og Erich Michelsen (mine forfedre) ble gift i Skjervøy i 1778 og flyttet til Helgøy sogn rundt 1785-90. De har en stor etterslekt i Helgøy/Karlsøy området.Det kan nevnes at ved dåpen til Erich Michelsen hadde han disse fadderne: Hans Henrich Gamst, Ole Michelsøn, Jens Beck (kanskje Borch?), Maren Erichsdatter (kanskje Borlund?) og Grethe Nielsdatter.Håper noen der ute kan hjelpe meg med å finne mine tidligere forfedre.Mvh. Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Hei Magne,- kjenner ikke så mye til hverken området eller de omtale personer, men - undrer på om det kan vaere;- en link til LORCH og/eller GRAM, da fornavnet Otte forekommer,- og slektsnavnet LIND som kanskje kan henvise til BUGGE og HÖYER?!Mvh Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Johansen

Hei Thomas og takk for sist.Jeg har tenkt i samme baner som deg, men linken til disse slektene har jeg ennå ikke funnet.En teori som jeg har er at Aleth Erichsdatter (ca. 1726-1761) kanskje er søster til Erich Erichsen Lorch som var gift med Mette Holgersdatter Danefær.Erich Erichsen Lorch var sønn av Erich Hansen Lorch og Maren Christensdatter Baarlund.Vet du noe om Erich Hansen Lorch hadde noen tilknytning til Hamnnes på Uløya ?Hilsen Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Pettersen

Hei!Anne Ottesdatter, ser ut som hun er født i 1755, datoer har jeg litt trøbbel med Side 20, høyre side, tredje nederst: Kildeinformasjon: Troms fylke, Skjervøy, Ministerialbok nr. 1 (1748-1780), Fødte og døpte 1756, side 20. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9728&idx_id=9728&uid=ny&idx_side=-22>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Pettersen

Hei igjen!Johanna Maria Michelsdatter - så var det datoen igjen. Har en oversikt, men ikke her og nå.Side 21, høyre side, nederste tredjedel av siden. Kildeinformasjon: Troms fylke, Skjervøy, Ministerialbok nr. 1 (1748-1780), Fødte og døpte 1756, side 21. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9728&idx_id=9728&uid=ny&idx_side=-23>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Magne's innlegg # 3;- ja, selv takk for sist, beste DANNEFAER-aettling.Det var jo interessant att vi begge har tenkt i samme baner når det gjelder hovedpersonene i denne tråden.Det er nok mye mulig at Aleth E:dtr., ca. 1726-1761, er söster til Erich E:sön (BAARLUND) LORCH, som i sin tur var gift med Mette H:dtr. (ODERUP) DANNEFAER.Leter bare etter bevis-materialet.Kanskje er slektsnavnet LIND en interessant ledetråd i denne sammenheng.Skal ved förste leilighet forsöke å se etter en eventuell tillknytning til Havnnes på Ulöya.Mvh Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

God morgen,Tok en rask titt på www.nermo.org og fant (som vanlig) interessante data der - bl.a. en Aleth Eriksdtr. LIND.Denne Aleth er oppfört som söster til Erik E:sön LORCK 1717-1758 på Havnnes. Deres söster, Inger LIND, oppgis vaere gift GAMST i Loppa.Per NERMO oppgir også at skifte etter Erik E. LORCK er avholdt den 31. Juli 1759. Kanskje 'just' det skiftet kan avklare Aleth-spörsmålet.Imidlertid tror jeg at både Odd V. OVESEN og Dagny MADSEN også har utförlige data om disse slektsfforholdene.Til slutt kan jeg bara nevne at foreldre til de 3 ovennevnte söskene er Erik Hanssn LIND f. ca. 1675 og hustru Maren C:dtr. BAARLUND f. ca. 1680. Om jeg oppfatter alt rett så var disse bosatt i Havnnes området, jfr. spörsmålet i innelgg # 3.- og da faller vel fadderene ved Erich MICHELSEN's dåp i 1754, jfr. innlegg # 1, naturlig inn i bildet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Johansen

Hei og god morgen!Inger, er du etterkommer til noen av disse jeg tidligere har nevnt?Thomas, dette er en av mine slektsgrener jeg i mange år har latt ligge p.g.a. andre ting. Det er vel bare å få tak i skifter og grave seg videre inn i materien.Hilsen Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Pettersen

Hei!Jeg tror ikke/vet ikke om jeg er etterkommer etter noen av de ovennevnte. Men sikkert bortimot halvparten av mine aner er fra Nordreisa og distriktet der, og det er jo ikke langt fra Skorpa, der de fleste 'reisaværinger' ble gravlagt på den tiden vi her snakker om, så det er jo ikke helt umulig. Min 'forskning' har kommet tilbake til 1700 tallet, og der har jeg mange løse tråder og 'uleselige' kirkebøker.Svigerforeldrene mine ble gift i Skorpa kirke. Svigermor er fra Kvænangen også svigerfars mor, så muligheten er der også:-) Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Pettersen

Hei! Jeg har sjekket slektsdatabasen min og finner etternavnene BAARLUND, LORCH, ODERUP og DANNEFÆR, men ikke de nevnte fornavnene eller tidspunkt. Ettersom jeg har data kun i rett linje bakover fra Trine Lemming Figenschow, f. ca 1776, tenkte jeg at det kanskje er en link her???Eksempel: Lensmann Holger Jacobsen Danefær død 1745 på Havnnes, Skjervøy, gift med Cecilie Clemetsdatter Oderup. Så har jeg vært så 'smart' at jeg ikke har registrert kilde.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Pettersen

Hei!Jeg sitter og leter etter mine aner i Ministerialbok for Skjervøy 1748 - 1780.Kom over dette, kan det være av interesse? Lork og Oderup er jo ikke helt vanlige navn.Dåpen til Eric Lork, 1767 -dato klarer jeg ikke tyde. Faddere bla. Rasmus Oderup og Tomas Gamst. Jeg klarer ikke helt å tyde alt, men far er fra Grundfjord (?) mors navn Anne Henrusdatter. Kildeinformasjon: Troms fylke, Skjervøy, Ministerialbok nr. 1 (1748-1780), Fødte og døpte 1768, side 46. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9728&idx_id=9728&uid=ny&idx_side=-48>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Pettersen

Finner alt annet enn mine folk:-)Øverste halvdel, venstre side: Elen Lorks dåp. Mette Danefærs dåp. Kildeinformasjon: Troms fylke, Skjervøy, Ministerialbok nr. 1 (1748-1780), Fødte og døpte 1769, side 47. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9728&idx_id=9728&uid=ny&idx_side=-49>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagny Madsen

Hei Magne, har du Endreslekta eller kopi av H. Figenschous slektssider?Her er Otte og Ottesenfamilien nevnt samt Aleth Erichsdatter, søster av Erich Lorch, (drev halvparten av Hamnes), skifte 5.6.1760. HF sier at han må ha hett Erichsen til etternavn. Andre søsken var Hans, Otte Erichsen, Maren, Inger og Marie Erichsdatter. En halvbror med navnet Jørgen Larsen. Mor til disse levde ved skiftet og kaltes Maren Lorch.Erich Lorch var gift med Mette Holgersdatter Danefer i hennes første ekteskap. HF sier at de ingen barn hadde. Mettes 2. ektemann var Michel Hvid Blix, barnebarn til Michel Hvid på Karnes i Lyngen.Inger Alida Borlund, f. 1752, d. 1804, dtr av Anders Ottesen Borlund, f 1712, d 1796 og madam Anne Tønnesdatter von Busch. Noen av Anders Borlunds mannlige slektninger er kalt Børglum.Erik Lorch Johannessen. f 1786, d 29.4.1828, g.m. Else Birgitte Olsen, Holmbukt. Videre fra Endresl: Viveka Katrine Figenschou, dtr av Kristen Baarlund Eriksen, Svensby (1741-1802) og Ane Grete Heggelund (1750-1806), dtr av Hans Sørensen Heggelund f. (1674-1734), bror til Anders Heggelund. Kristen B. Eriksen var sønn av Erik Lorch Johansen, Svensby, f 1718, d 1781 - og Wivik Wormhuus, f 1717, d 1762, dtr av Jan Wormhuus fra Holland. (siste er feil da Jan Wormhuus var født i Bergen av Reinert W og Agnete Faal.Jan W var gift med Katarina Jeremiasdtr Figenschou, dtr av JF på Kvitnes.Otte Christian Iversen, Nordeide, f 1785 var gift med Margrethe Grønbek Gram, f 1790, d 2. febr 1874. Otte omkom på sjøen 30. jan 1822. Han var sønn av Iver Johannessen, Skattøra, f 1744, d 1807 og Alet Ottesen, dtr av Otte Christensen og Anne Gundersen, Lenangsstraumen, Nordlenangen.Sistnevnte Otte var sønn av Christen Christensen, sønn av lensmann Christen Knudsen, Nordeide. Håper du finner noe her. Kan leite videre for mere eksakte svar. Dagny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det ser ut til å ha vært mange Otte på Nordeie, kanskje jeg kan henge på et spørsmål i denne tråden: Styrmann Otte Ottesen døde ca 1667 på Nordeide og var visstnok gift med Anne Christensdtr Bloch. Hvem var han sønn av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Alsén

Dagny.En av datoene må være feil, Ane Grete kan ikke være født 16 år etter farens død. Ane Grete Heggelund (1750-1806), dtr av Hans Sørensen Heggelund f. (1674-1734).Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagny Madsen

Som svar til (15). Takk for korreksjonen. Min feil. Dette står i Endreboka: Ane Grete Heggelund (1750-1806), dtr av Hans Sørensen Heggelund, Bakkeby (1716-1796). Hans S H er sønn til Søren Heggelund (1674-1734). Videre skulle det være at Søren er bror til Anders Heggelund og ikke bror av Hans. Videre om Lorck (Lorch) fra Endreslekta: Erik Lorch og Vivik Wormhuus hadde sønnen Elias Figenschou Eriksen. Erik Lorch var sønn av Johan Nilsen f. 1671, d 1747 (fra Sverige, gift med Inger Kristendatter Borlund. f 1681, d 1758. Johan Nilsen bygslet gården Berg i 1714 og utvidet sitt rike til å omfatte området mellom indre Berg og Ullsnes. Kilde: Endreslekta.Hilsen Dagny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagny Madsen

Et mulig tips til (14): Kan denne Anne Christensdatter Bloch være dtr av fogden Christen Jensen Bloch som var enke etter Elias Figenschou, kunstmaleren. Jeg tror nemlig at hun også hadde vært gift med Otte Ottesen foruten med fogden Løberg. Jeg finner Anne Ottesdtr, skifte på Selnes 12.07.1715, gift med Hans Torstensen, f 1660, gravlagt 1731. Han var sønn av Torsten Mogensen, f 1626, død før 1702. Sønn av disse er bl.a. Otte Hansen som igjen hadde sønnen Otte Ottesen, døpt 1751, g.m. Anne Kristine Andersdtr Bårdlund, f. 1752.I denne sammenheng kan det nevnes at mor til bl. Erich Lorch var Maren Lorch, datter av Christen Jørgensen Borlund.Anne Heggelund Lorentzdtr Indahl, (1821-1904), døde på Nordeidet. Hun giftet seg i Karlsøy i 1847 med Otte Søren Duus Indahl Ottesen, født 1822 på Nordeidet på Reinøy, sønn av Otte Christian Iversen og Margrethe Grønbech Jørgensdtr. Otte døde på Nordeidet 1895. Han var gårdbruker. Sønn: Optander Holmgren Ottesen, f på Nordeidet 1848, død i Amerika. Lærer av yrke. Dtr av Otte S Duus Indahl O: Cecilia Alette Ottesdtr, f 1849, d 1928-08-05. Gift med Peder Andreas Grimelund Larsen. Videre dtr Anne Ottesdtr Heggelund Meldal Indahl og Margrethe Gartner Gram Ottesdtr.Dagny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk for det! 'Mine' er etterkommere av ovennevnte Anne Ottesdatter og Hans Torstensen på Selnes. Det har vært antydet at Otte Ottesen var sønn av Otte Jacobsen Lorch i Trondheim, men andre mener dette er usannsynlig. Se bl.a. denne sida til Tore Nygaard http://www.tore-nygaard.com/troms/3378.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Alsén

Dagny.Er dette de samme personene?Otte Christian Iversen, Nordeide, f 1785 var gift med Margrethe Grønbek Gram, f 1790.Otte Christian Iversen og Margrethe Grønbech Jørgensdtr.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Som om ikke slekts-forholdene rundt LORCH, BORCH, GRAM etc. er komplisert nok, - tillater jeg meg å legge til et lite spörsmål, nemlig;- kan Erik(ch) LARSSEN/LASSESEN, registrert på Elven på Arnöy i 1763, vare relatert til hovedpersonene i denne tråden?Henvisning til Erik's familie er allerede gjort i den såkalte PCH-tråen (HÖIER/HÖYER) ¤ 53.912, se naermere innlegg # 611. Her omtales han med hustru, Anne Henrichsdtr., og deres 8 barn, hvor navnet LIND og LIE forekommer.Av deres 8 barn er hele 5 gift med barebarn av Maren BUGGE TILREM 1698-1778, fra Vega i Nordland og gift BORCH i Skjervöy. Etterslekten av disse 5 ekteskap er utrolig stor, ikke minst via HÖYERs. Jfr. BUGGE-tråden ¤ 37.060, bl.a innlegg # 235.To av Erik og Anne's andre barn var gift henholdsvis BARENFELDT og MEILAND (hvor navnet VRANGEL forekommer.Skal selv se naermere på fadderskapene til disse 8 söskene, - men undrer som sagt om det kan vaere en forbindelse til hovedpersone i denne tråden.Takknemlig for alle synpunkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagny Madsen

Svar til Kjell Alsén (19). Du spør om det er samme personene og det er det iflg Endreslekta, s 2.(Og på grunn av navnet på far, min bemerkn).Endre Nilsens barn: Berit, f 1762, d 1812, g 10.12.1787 med Jørgen Madsen Gram, Nordeidet, f 1755, d 18.4.1837. Gramslekta kom til Karlsøy med Peder Hansen som hadde 4 sønner. Den tredje av dem ; Mads Pedersen Gram, f 1717, d 1787 var gift med Margrete Grønbeck, f 1725, d 1763. Disse var foreldre til Jørgen Madsen Gram.Berit og Jørgen hadde 6 barn, bl a Margrete Grønbeck Gram, f 1790, d 2.2.1874, gift med Otte Christian Iversen på Nordeidet, f. 1785, omkom på sjøen 30.1.1822. Dagny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Som nevnt i innlegg # 21 undrer jeg hvorvidt det kan vaere en forbindelse mellom hovedpersonene i Magne's tråd og ekteparet Erik(ch) LARSSEN/LASSESEN og Anne HENRICHSDTR. på Elven på Arnöy i Skjervöy.Har gjort et nytt forsök på å sette opp rekken av Erik og Anne's barn, som fölger;- Anne f. 1745?- Trine f. 1747?- Henrich 1748- Henrich f. 1749?- Lars f. 1751- Berith f. 1754- Anders LIE eller LIND f. 1757- Aleth Mallena f. 1761- Juliane ukjent f. årFem av disse söskene var som nevnt gift med barnebarn av Maren H:dtr. TILREM BUGGE 1698-1778 fra Vega i Nordland, gift BORCH i Skjervöy. Jfr. Mogens BUGGE-tråden. Nemlig;- Anne f. 1745? g. 1777 med Peder Andreas f. 1755- Henrich f. 1748 g. 1775 med Mallena f. 1752- Berith f. 1754 g. 1778 med Niels f. 1757- Anders f. 1757 g. ukjent år med Aleth f. 1761- Juliana ukjent f. år g. ukjent år med Sören f. 1761 Kommer tilbake med naermere data om barn fra disse 5 ekteskap hvor navnene LIND og LORCH bl.a. forekommer.Peder Andreas, Mallena, Niels, Aleth og Sören er BUGGE, BORCH og THORNE etterkommere, dessuten stammer 'alle' HÖYER/HÖIERs i Nord Troms fra dette 'miljöet'. Jfr. den såkalte PCH-tråden.Skal som sagt se naermere på fadderskapene til Erik og Anne's mange barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Ved en rask förstegangslesning kan jeg registrere fölgende i.f.m. ekteskapene til de ovennevnte 5 sösken på Elven/Grundfjordelven på Arnöy i Skjervöy;- Anne og Peder Andreas hadde bl.a. en sönn ved navn Erik LORCH f. i 1778.- Henrich og Mallena hadde bl.a. en sönn ved navn Erik LIND f. 1778.- Berith og Niels hadde bl.a. en datter ved navn Elen LIND f. 1795.- Anders og Aleth hadde bl.a. en datter ved navn Maren BUGGE f. 1789.- Juliana og Sören hadde bl.a. en sönn ved navn Erik LIND f. 1791.Legger til et kort sitat fra Maurits FUGELSÖY's bok om Skjervöy;- ' Men det kom flere oppsittere med tiden til Grunnfjord. Den förste av disse var Erik Lassesen, som var kommet hit en tid för 1749, det året ble hans sönn Henrik födt. Den andre oppsitteren var Lars Larssen, også han hadde en sönn Henrik f. 1750.Dette skulle tyde på et visst slektskapsforhold med husmannen Henrik som er nevnt foran. Hans annen sönn ble döpt Christen Arild f. 1753.'Hvem var Erik Lassesen og hvor kom han fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.