Gå til innhold
Arkivverket

[#70741] Eisberg 1851. Hva har presten skrevet?


Gjest Tom Birkelund
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Birkelund

Ved dåpen til 'uægte fødte' Ole Petter Kristiansen har presten skrevet følgende kommentar:Opgaven er faaet ved Gbr. Fredrik Matthiesen Kløvs hustru Marthe Matthiesdatter, som anmældte, at det paa begge sider er 1the leiermaal, samt at den udlagte Barnefader, der ikke henhører til Militæretaten, uagted fuculum?Er dette riktig tolket? Hva betyr de to siste ordene?Permanent sidelenke: Lenkemvh Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Birkelund

Med andre ord: Den utlagte barnefaderen benektet at han var far til barnet. (?) Jeg må vel like vel føre han opp som ane. Finnes det andre muligheter til å sjekke 'faktum'? Eller skal jeg godta hans benektelse?mvh Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Selv om han nektet, vil det ikke si at han ikke var faren, slikt har vi jo sett før. Men jeg ville ha tatt med at han nektet farskapet.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Birkelund

Stor takk til Kjellaug og Berit.Ut fra det som videre står skrevet i kirkeboka, så virker det som om Christian Hansen 'fastholdes' som barnefar:Ole Petter ble konfirmert 30.09.1866 i Eidsberg. Født på Kløv, oppholdssted Husebyplass. Foreldre gift mann Christian Hansen Væthe og pige Maren Nilsdatter Lindhoel plass. Da han ble vaksinert 06.10.1853 står også faren oppgitt som Christian Hansen, Kløv plass. Ole Petter gifter seg med Maren Johannesdatter 13.06.1872 i Eidsberg. Ole Petters far oppgis å være husmann Christian Hansen, Væthe.-Så jeg får vel holde en knapp på Christian til jeg eventuelt får andre opplysninger!mvh Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.