Gå til innhold
Arkivverket

[#70747] John el. Jon Gjerrud og Martha Marie sine barn


Gjest Arne-Sten Christiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne-Sten Christiansen

Er det noen som kjenner til John Gjerrud som var gift med Marthe Marie. Hans far var trolig Ole Ek som eide Gjerrud gård (den har siden blitt splittet opp og det er kanskje ingen gård med det navnet i dag).Marthe Marie var sansynligvis datter av Trond Olsen og Oline Marie Hanvik. Oline var datter til Franz Hanvik og Charlotte Marie Black (opprinnelig fra Danmark).Utgangspunktet for min interesse er følgende: Jeg har kontakt med en tremenning i USA som jeg forsøker å få hjelp av til å få mer informasjon om slekta til min farmor Rosalie. Rosalies mor het Anne Kristine og var gift med Hans Larsen. En av Rosalies søsken (og datter til Anne K og Hans) heter Josefine Hellene. Denne familien emmigrerte til USA. Denne informasjonen er jeg helt sikker på. Selv om Rosalie døde så tidlig som i 1904 i Chigago, så har jeg arvet et album der mange av bildene er av Josefine Hellene og hennes mann og famile. Jeg har også brev som stadfester dette.Jeg mener at Anne Kristines foreldre etter hva jeg har funnet i kirkebøker for dåp og vigsel er Hans Olsen og Andrea Johanne ? . Dette virker sansynlig, men med så vanlige navn, er det vanskelig å være sikker.Min tremenning Howard Rau Christofersen mener at Anne Kristines far må være John Gjerrud. Han bygger det på et brev hans bestemor Josefine Hellene fikk i 1929 av en kusine i Oslo som også het Josefine. Hun hadde da etternavnet Thommasen. Hun innelder brevet med 'Dear Josepine' og skriver om sin mor Thrine-Marie og tanta som er mor til Josefine Hellene. Hun kaller henne Hannah. Det passer dårlig med Anne Kristine. Det kan skyldes at jeg har en avskrift av brevet skrevet nå i 2009 av en eldre amerikaner. I flg. brevskriveren er Hans Gjerrud deres bestefar. Alle opplysningene jeg innledet med er hentet fra dette brevet.Dette er litt kompliserte saker i sommervarmen. Jeg ble bare så hektet på problemstillingen. Dersom responsen er liten nå i juni, kommer jeg til å prøve igjen med samme til høsten når kanskje fleire bruker tid på slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne-Sten Christiansen

Takk. Det er klart det er disse det er snakk om i brevet jeg refererte til. I det brevet skriver Josefine som var kusine til min mer nærslektede Josefine om en tante av dem som het Henrikke. Mannen til Henrikke og etter det jeg forstår hans far kjøpte ene halvdelen av Gjerrud.Men gåten min er der fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne-Sten Christiansen

Far til Jon Gjerrud skal, etter det jeg skjønner, være Ole Ek. Han skal ha vært gift 2 ganger. Etter det som står i brevet eide han hele Gjerrud. Da han giftet seg andre gang ble gården delt mellom sønnene i fra første ekteskap. Jon skal ha fått den beste delen fordi han hadde vært hjemme og hjulpet faren. Sliter litt med å se sammenhengen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne-Sten Christiansen

Fant løsningen på mitt problem nå i natt. John Gjerruds datter, Hanne, var Hans Larsens første kone. Howard Rau Kristofersens bestemor, Josefine Hellene, var hennes datter. Min bestemor, Waldine Rosalie, var datter til Hans Larsens andre kone, Anne Kristine. Hans Larsen ble forøvrig gift en tredje gang med Tora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.