Gå til innhold
Arkivverket

[#70751] Henry Larson født på Bornholm


Gjest Johnny Bakke
 Del

Recommended Posts

Gjest Johnny Bakke

I mitt søk etter oldefar har jeg fått kontakt med en fjern slektning i USA som mener at en Henry Larson som døde 16. Feb. 1926 og er begravd i Little Sister Cemetary, Sister Bay, Wisconsin, USA var min oldefar. Men, men.. denne Henry står oppført som født på Bornholm Danmark, (ikke i Eidsskog, Hedmark) så selv om fødselsåret 1842 kan passe så tror jeg nok at det er et feilspor. Denne Henry var gift med Anna Johnson. Er det noen som har mulighet for å finne ut om en Henry (Henrik?) Larson (Larsen?) utvandret til Wisconsin, USA sånn ca. 1867-1874 fra Bornholm, Danmark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny Bakke

Nye opplysninger gir grunn til å tro at han var født 6. april 1841. Håper dette kan være til hjelp i å oppspore vedkommende. Mvh Johnny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Johnny!Skal vi kunne hjelpe deg må du gi flere opplysninger om din oldefar.Hvor var han født? Når? Hvilke barn fikk han? Med hvem? Hvor? osv.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny Bakke

Hei, Grunnen til at jeg ikke ga flere opplysninger om oldefar er at jeg tviler sterkt på om han og denne Henry Larson født på Bornholm kan være samme person, men det er selvsagt ikke umulig. Så her kommer mer informasjon: Min oldefar Embret Larsen Langsrud ble født 23.06.1842 i Vinger,Eidsskog, Hedmark. døpt 24.07.1842. Konfirmert 10.10.1858. Dro til Kristiania og giftet seg med Elen Carlsen den 28.08.1872 i Trefoldighetskirka. Emigrerte, kirkeboka sier 'til Chicago' den 12.09.1873. Dro med Oder til England og med S/S Polynesian fra Liverpool til Canada. Var i Quebech 29.09.1873. Han reiste sammen med Maren Olsdatter Bunæs som 07.12.1873 giftet seg med Embrets bror Lars Larsen i Door, Wisconsin. Jeg har fått kontakt med Lars og Maren sine etterkommere. De har funnet at det er en Henry Larson som står oppført som vitne i bryllupet og foreslår at denne Henry er identisk med min oldefar Embret (Ingebreth). Hjemme i Norge fødte Elen en datter, Inga Lovise Larsen 01.06.1874. Grunnen til denne etterlysingen er nærmest negativ. Jeg tror ikke denne Henry er min oldefar og tenkte at om det fantes en Henry (Henrik?) Larson (Larsen?) født på Bornholm og utvandret, kanskje til Wisconsin, ja da hadde jeg fått bevis for min tvil. Som før nevnt så ble denne Henry mest sannsynlig født 06.04.1841 og død 16.02.1926. Han skulle da etter opplysningene ha oppholdt seg i Wisconsin siden 1867. mvh Johnny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny Bakke

Lars Larson Langsrud døde 19.04,1918 og ble begravd 23.04.1918 i Liberty Grove, Door, Wisconsin. Kona hans Maren døde i 1927. Jeg har ikke lest obituaries.

bilete7228.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.