Gå til innhold
Arkivverket

[#70762] En dame fra Gildeskål bodde i Bjønegården, Strandkaien, Bergen?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Da Komplett klarte å forsufle bort min LaCie-disk forsvant bacup av slektsfilene som lå på den og dermed en hel del av mine slektsfiler. Av de som ble borte var en dame fra Gildeskål som bodde i toppetasjen av Bjørnegården,Strandkaien, Bergen. For lenge siden klarte Nedrebø å finne henne for meg. Nå ber jeg om hjelp til å finne henne igjen. Jeg ser for meg leiligheten og stuen som var full av blomster i vinduene og inne i stuen fra den gang mine foreldre og jeghøsten 1945 var å besøkte henne. Jeg undres på om det er mulig å finne henne igjen?Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Vi har manntallet fra 1945, og ser at det i 'Bjørnegården', Strandgaten 21-23, er oppført 62 mennesker. Et fornavn eller et etternavn ville hjelpe mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk skal du ha, Yngve Nedrebø! Ja, hvis jeg hadde husket enten fornavn eller etternavn så hadde det vært flott! Men dessverre så vet jeg bare at hun bodde i hjørneleiligheten helt til venstre i toppetasjen, sett fra Strandkaien og mot Strandgaten. Hun var ikke gift og du fant når hun døde. Det kan hende at jeg husker feil når jeg mener at hun arbeidet med syarbeid (syerske). Det er bare å beklage at minnet mitt er ikke som det engang var!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Har du søkt på ditt eget navn Birger oppe i søkefeltet for å få opp alle dine tidligere tema? Om du ikke husker hvor du la inn spørsmålet kan du jo gjøre det både i Bruker og Arkivforumet. Kanskje du kan finne igjen temaet ditt på det den måten.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk for innspill! Alt hadde vært mye lettere hvis jeg hadde husket hva hennes fornavn eller etternavn var. Det jeg husker er at hun bodde i toppetasjen og at det var på venstre siden . Takk Arnfrid for linken din. Nå skal jeg se om jeg klarer å finne hennes navn.Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Kan det være Alda Jonette Albertsdatter som bodde der. Hun ble komfirmert sammen med min mor i 1910. Alda Jonette ble gft Eliassen og døde 14.5.1972. Da hun døde bodde hun i Håkonsgt. 1, Bergen. Spørsmålet blir da om Alda giftet seg etter 1945?Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Svaret er nok nå på plass. Alda Johnette Albertsdatter Flein kalte seg i Bergen Eliassen, og flyttet 14. oktober 1934 inn i 7. etasje i Strandgaten 21/23. Hun var født i Gildeskål 9. februar 1895, var ugift og håndverksmester i kjolesøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

WOW! Hjertelig tusen takk for det, Yngve Nedrebø!! Endelig ble det klaff! Jeg fikk plutselig en ide i en sen nattetime om det kunne være naboen til min mor på Fleina, og måtte stå opp å fnne henne.Jeg visste nemlig at hun og min mor var venniner i hennes ungdom. Men da var hun altså ikke gift Eliassen?Da er hun på plass!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Ja, det er rett at faren het Albert Eliassen. Hans navn husker jeg min mor snakket ofte om, uten at jeg her vil fotelle grunnen til at hans navn ikke ble glemt.Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest roald lind hanssen

Hei Birger Forsmo Jeg har en god del om denne familien, som er en grein av min. Alda Jonette Nikoline Albertsdatter--f 9. feb. 1895--eldste dtr av Albert Eliassen på Fleina. Jeg har alle søsken--en av dem er Sigfred som bor i Egersund og besøker meg ganske ofte på Arnøya. Folk fra Fleina husker jo Alda godt, og du kan få navn/nr hos meg for å snakke med dem. Hun har et flott ettermæle. Men ble ikke gift. Vi har nok mer å snakke om, du har jo noe med Urskar å gjøre --og det er min familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.