Gå til innhold
Arkivverket

[#70769] Berthe Aadsdatter f ca 1770, død i Askøy 1832 - hvem var hun?


Gjest Signe Marie Solheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Signe Marie Solheim

Hei! Håper dere kan hjelpe meg med denne: Berthe Aadsdatter døde i Kollevåg i Askøy i 31. jan 1832. Hun er da oppgitt å være 60 år gammel. Jeg tror hun var gift med Halvor Olaussen fra Hetlevik, født i 1796, og at de to fikk en datter, Berte, i 1819. Men jeg klarer ikke å finne giftermålet til Berthe og Halvor, og jeg finner heller ikke Berthe i 1801-tellingen. Noen som kan hjelpe? Mvh Signe Marie Solheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Takk, Berit! Ja, jeg har sett det. Og det kan være at Arnesdatter er riktig. Men jeg lette så lenge etter 'Berthe Arnesdatter' at jeg ga det opp, og tenkte at 'Aadsdatter' måtte være det riktige - som hun heter når hun dør.. MEN det kan altså være at hun heter Arnesdatter. - uten at jeg finner henne likevel - :(Mvh Signe Marie Solheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hvorfor er du så sikker på at du har funnet riktig dødsfall?Jeg har ikke funnet Halvor og Berthe gift i Askøy eller Bergen. Men jeg fant denne vielsen i Askøy Lenke Det er noe galt her når jeg sjekker hva jeg har lagt inn, men jeg håper det kommer ut riktig etter en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nr.2 h.side Lenke Legg merke til at den ene cautionisten heter Olaus Halvorsen. Kanskje faren til Halvor, og det vil jo også forklare litt ang. Olsen og Olausen, eller hva? Halvor Olausen i 1801 på Hetleviig, nesten nederst på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Har sjekka i familieregisteret mitt for Askøy. Her er ekteskapet til ein HO frå Hetlevik, men han er ikkje fødd so seint som han du trur det er:AS0719,0,Halvor,Olsen,Hethlevig,Enkemand,,,Pige,Anne Berthe,Johannesdatter,Hetlevig,,,,,1110,1807Her er den du meiner, men dei må vera gifte utanfor Askøy:ASM,,Halvor,Olausen,Kollevaag,,,,,Birte Arnesdtr,,,,Huusmandsfolk,Berte,0711,1411,1819Og her er same fyren gift opp att - og det høver med at Berte/Birte er død januar 1832:AS1324,0,Halver,Olausen,Slotreide??,Enkemand,,38,Pige,Helge,Michelsdtr.,Marikoven,,32,,,2309,1832AS1324,1,Halvor,Olsen,Kollevaag,,,,,Helga Mikkelsdtr,,,,Huusmand,Pernille Martine,0104,0904,1837AS1324,2,Halvor,Olsen,Kollevaag,,,,,Helga Mikkelsdtr,,,,,Hendrikke Johan,1609,2209,1839Men kor HO og BA kom frå, er det store spørsmål. Kollavåg var jo ikkje ein storgard ;-) ... Dei som sette seg til i millom knausane der, var stort sett fiskarar som kom rekande, det veit du like godt som eg. Men eg skal sjå kva eg finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

HA var frå N. Hetlevik, og den du har funne fødd 1796/7 - som son av Olaus Halversen - og oppattgit med HM på Sloteide under Kollavåg. Sjå når han døyr 49 år gamal. Men kor dei gifte seg, er enno uvisst, men dei er truleg førde under Fjell - eller Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Takk, alle sammen! Det stemmer nok at Halvor Olsen og Halvor Olaussen var to, og ikke en.. :). Halvor Olsen var fadder da Halvor Olaussen ble døpt, uten at jeg vet noe om forholdet mellom dem. Men nå er det Berthe jeg strever med. Hun var mer enn 20 år eldre enn Halvor. Hun var over 40, nærmere 50 !? da datteren Berthe ble født. Så da kan hun ha vært enke når hun giftet seg med Halvor, tenker jeg. Siden han var ung gutt fra Hetlevik, så er det kanskje rimelig å anta at hun allerede var etablert i Kollevåg? Men det har ikke hjulpet meg til å finne henne. Får lete videre etter vigsler i Fjell - har prøvd Bergen. Er det noen andre navn som kan likne 'Aad'/'Arne' ? Mvh Signe Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Signe Marie Solheim

Ville bare si til alle hjelperne på dette temaet at jeg fant Brita Arnesdatter/Arntsdatter i Fjell Bygdebok, band IV, under Geitanger bnr 5. Hun var gift med enkemannen Hans Person i 1802. Han døde i 1812, og Brita giftet seg med Halvor Olaussen som bygsla bnr 5 Geitanger i 1813. Brita og Halvor flyttet til Sloteide under Kollevåg på Askøy mellom 1817 og 1822. Men hvor Brita var født, og hvem foreldrene hennes var, vites ennå ikke... Mvh Signe Marie Solheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.