Gå til innhold
Arkivverket

[#70770] Plassen My(h)ren Nedre i Fåberg


Gjest Andreas Rindal
 Del

Recommended Posts

Gjest Andreas Rindal

Hei!Jeg lurer på om det er noen her inne som har kjennskap til en gård eller husmannsplass som heter Nedre Myren i Saksumdalen? (Fåberg). Jeg har aner derifra og vet at den trolig lå i Saksumdalen der min oldemor vokste opp. Min tippoldefar Amund Simonsen bor på Myren Nedre i FT av 1900. Den oppgis til å være nr 102 av gårder i Fåberg. Problemet er at den ikke finnes hverken på kart eller er nevnt i nyere tid. Om det er noen som sitter på kunnskap eller har boka husmannsplasser i Fåberg, og kan hjelpe så er jeg veldig takknemmelig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Finner Myren nedre i matrikkelutkastet av 1950. 102 Myren 1 Myren nedre 2 mark 46 øre Einar Laderud 2 Sveseteren 0 mark 12 øre Teodor Dalby 3 Myren øvre 3 mark 17 øre Karsten Myren 4 Løkka 0 mark 01 øre Einar Laderud [url="http://www.dokpro.uio.no/cgi-bin/stad/matr50?task=s&fnr=5&hid=94&gnr=102>LenkeFåberg og Lillehammer historielag : Innholdsfortegnelse for årbok 1 - 1979 Side 39: Ikke ensomt i «Amrika» i Saksumdalen. (Einar Laderud)Om liv i ulike husmannsheimer i Saksumdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Rindal

Takk Ann-Mary. Dette var noe av det jeg har funnet ut selv, men lenger kommer jeg ikke. Var i Saksumdalen og Fåberg for å titte etter gården denne uka, men fant desverre ikkeno. Er det noen som har oppslagsmuligheter i denne boka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Hagen

Hei Andreas!Send meg en e-post på hagen-k alfakrøll online.no, så skal du få kopi av siden som er i boka husmannsplasser. og et kart-utsnitt. Det står ikke så mye i boka, men det er bilde av både øvre og nedre Myren.Vennlig hilsen Kari, for tiden i Vingrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.