Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Andreas Rindal

[#70770] Plassen My(h)ren Nedre i Fåberg

Recommended Posts

Gjest Andreas Rindal

Hei!Jeg lurer på om det er noen her inne som har kjennskap til en gård eller husmannsplass som heter Nedre Myren i Saksumdalen? (Fåberg). Jeg har aner derifra og vet at den trolig lå i Saksumdalen der min oldemor vokste opp. Min tippoldefar Amund Simonsen bor på Myren Nedre i FT av 1900. Den oppgis til å være nr 102 av gårder i Fåberg. Problemet er at den ikke finnes hverken på kart eller er nevnt i nyere tid. Om det er noen som sitter på kunnskap eller har boka husmannsplasser i Fåberg, og kan hjelpe så er jeg veldig takknemmelig:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ann-Mary Engum

Finner Myren nedre i matrikkelutkastet av 1950. 102 Myren 1 Myren nedre 2 mark 46 øre Einar Laderud 2 Sveseteren 0 mark 12 øre Teodor Dalby 3 Myren øvre 3 mark 17 øre Karsten Myren 4 Løkka 0 mark 01 øre Einar Laderud [url="http://www.dokpro.uio.no/cgi-bin/stad/matr50?task=s&fnr=5&hid=94&gnr=102>LenkeFåberg og Lillehammer historielag : Innholdsfortegnelse for årbok 1 - 1979 Side 39: Ikke ensomt i «Amrika» i Saksumdalen. (Einar Laderud)Om liv i ulike husmannsheimer i Saksumdalen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Andreas Rindal

Takk Ann-Mary. Dette var noe av det jeg har funnet ut selv, men lenger kommer jeg ikke. Var i Saksumdalen og Fåberg for å titte etter gården denne uka, men fant desverre ikkeno. Er det noen som har oppslagsmuligheter i denne boka?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kari Hagen

Hei Andreas!Send meg en e-post på hagen-k alfakrøll online.no, så skal du få kopi av siden som er i boka husmannsplasser. og et kart-utsnitt. Det står ikke så mye i boka, men det er bilde av både øvre og nedre Myren.Vennlig hilsen Kari, for tiden i Vingrom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.