Gå til innhold
Arkivverket

[#70772] Oline Olsdatter muligens født i Ringsaker ca 1873


Gjest Thor Bøhmer
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Bøhmer

Det er muligens Oline Olsdatter som finnes registrert som utflyttet tjenestejente fra Ringsaker (Skredshol-eie) i 1900. Der oppgis det at hun flyttet til Hadeland i 1897 og at hun er født 21.09.1876, døpt 12.11.1876 - konf. 11.10.1891. Meget nøyaktige opplysninger. Det som gjør at jeg tviler på at dette er rett er at da barna ble født oppgis det andre fødselsår. 1876 er ikke nevnt i forbindelse med Oline andre ganger enn ved utflyttingen fra Ringsaker. Hun oppgis å være født i 1873 da Olaf ble født på Dæhlen i Brandbu (1899) og da Astri ble født i Furnes (1912), 1871 da Johannes ble født 1910 (Furnes).Oline ble gift med Ole Kristiansen født i Stange i 1866. Hvor de ble gift vet vi ikke. De tok familienavnet Schjerpen. Det er mulig at den som registrerte utflyttingen fra Ringsaker fant opplysningene sjøl og at han brukte feil data. Familien tror at hun er født i 1873. Jeg fant dem heller ikke ved folketellingen i 1900. Funn av giftemål ville ha lettet jakten på foreldrene.Da Olaf ble født på Dæhlen oppgis det at foreldrene er fra Ringsaker og det er det som gjør at jeg tror Oline er født i Ringsaker. Muligens har begge ektefellene bodd der en periode? Jeg vil tro at det er riktig Oline som er registrert som utflyttet fra Ringsaker, men med feil data.Imidlertid er det ved ft 1900 for Brandbu en Oline Olsdatter i 1876 på Nes. Det kan være hun som er utflyttet fra Ringsaker.Spørsmålet blir når er Oline født og hvem er hennes foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Til mitt forsvar må jeg oppgi at familien oppga Eli Andrea som mor til Ole Kristiansen og da måtte Ole være født i Stange. Men jeg aksept4erer vel at de opplysningene er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.