Gå til innhold
Arkivverket

[#70773] Ane Malena Olsdtr Vårhus? f 1862 -1929, Holtålen


Gjest Rolf  Magne Kirkbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Har et spørsmål angående denne personens navn. Jeg lurer på om hvorfor det er brukt etternavnet Vårhus på Henne når hun egentlig er fra Grantrøa gnr 126/1 i Holtålen. Hennes foreldre er: Ole Ingebrigtsen født i 1827 død 1898 gm Ingeborg Pedersdatter født i 1828 død 1899.Ane( Anne) Malena Olsdatter Vårhus gift med John Johnsen Trøen på Gjerdsvoll 136/4 (Kilde Ålen og Ålbyggen 2 side 611) Kan noen forklare dette? Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Gårdsnummer stemmer ikke med Ålen og Ålbyggen. Spørs hvor jeg finner hvor Ole Ingebrigtsen og Ingeborg Pedersdatter kommer i fra.Jeg ser på Grantrøa 126/1 side 501 i Ålen og Ålbyggen.Hennes far Ole er vel neppe fra noen av Vårhus gårdene.ER det ikke slik at Ole Ingebrigtsen s far er Ingebrigt Gundersen Grøt el Grantrøa født i 1801 i Haltdalen og hans 2 ekteskap med Ei Ingeborg Larsdatter? Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Kan noen sjekke om det har blitt endringer på navnet på gårdsbruket etter 1875 tellinga.Dette gårdsbruket heter vel i dag (142 )Kjerrengvoll. mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

I Ålen og Ålbyggen står det slik: gnr 126 Nordgård Vårhus, gnr 127/1 Ustgården Vårhus.Ane Malena er en Vårhus.Det jeg da lurer på er hvor hennes far Ole Ingebrigtsen og Ingeborg Pedersdatter egentlig kommer fra. Kan det hende at Ingeborg heter Morken? Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei!I den gamle Ålen bygdebok av A J Reitan s.547 står det under Vårhus (Grantrøa) Gnr.126 Bnr.1 at: De to tredjedeler av Nordgård Vårhus som Ingebrigt Gundersen Grantrøen kjøpte, kalles i daglig tale for Grantrøa etter den gård Ingebrigt kom fra. Han bygde litt sønnenfor den gamle gård. Ingebrigt var gift to ganger, første gang med Maret Andersdtr. Kleven og annen gang med Ingeborg Larsdatter Dragmyrhaug. Hans barn av første ekteskap var bl. a. Ole g.m. sin fostersøster Ingeborg Pedersdatter Dragmyrhaug. Hun var datter til Oles stemor. Ingebrigt overdro gården til Ole, som var smed ved Røros verk.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Hei! Det er vel dette og da som er skrevet i Ålen og Ålbyggen. Det som ikke er tatt med i Ålen og Ålbyggen er Etternavnene på Marit Andersdtr (Maret) og Ingeborg Larsdatter Dragmyrhaug.Da er jo dette oppklart. Tusen takk for hjelpa. Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Hvem var så far til denne Ingeborg Pedersdatter Dragmyrhaug f 1828-1899 som ble gift med Ole Ingebrigtsen Vårhus? Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Ser at det står Peder Nielsen, men hva det siste skal være er ikke så lett å tyde,jeg klarer det ikke.Det står i vert fall ikke Snorroshaug. Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.