Gå til innhold
Arkivverket

[#70775] Dragon Ole Fredriksen, Rustadødegård, Rakkestad - ca. 1759 - 1813


Gjest Egil Glørud
 Del

Recommended Posts

Gjest Egil Glørud

Hvem var foreldrene til Ole Fredriksen som fikk bygsel på Rustadødegård i Rakkestad i 1795?Han ble 3. sept. 1791 trolovet med og 3. nov. viet til Anne Pedersd. som ved trolovelsen bodde på Lund. Han bodde på Kaaenspl., og forloverne var fra Kaaen og Kaatorp. Han ble - sannsynligvis - konfirmert fra Koppen i 1776.Jeg hadde nærmest gitt opp å finne hans fødsel/dåp i Rakkestad, men hadde visst oversett de egne kirkeboks-sidene over 'uekte'. Der finner man døpt i Degernes, langfredag 1760 Mari Olsdatters utenomekteskapelige sønn OLE, øverst t.h. i lenke:Kildeinformasjon: Østfold fylke, Rakkestad, Ministerialbok nr. I 3 (1752-1777), Publice absolverede 1759-1761, 'Uægte' fødte og døpte 1759-1761, side 149. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5&idx_id=5&uid=ny&idx_side=-138>LenkeOm dette er den senere dragonen på Rustadødegaard, er det vel vanskelig å finne hvem foreldrene var ut fra de sparsomme opplysningene i kirkeboken? Ved Maris 'public. absolv.' i kirken på fastelavns-søndag har hun oppgitt at faren er FRIDRICH CHRISTIANSEN.Men jeg har ikke klart å tyde alt som står om denne botsøvelsen i kirken. Står det kanskje om barne-faren Fridrich Christiansen at han var 'EN REJSENDE PERSON' ... ? I så fall er det vel nesten umulig å finne ut mer om ham ... ? Og hva står det om Maris 'tilståelse': ... 'efter offentlig ..indelse' ... ?MARI OLSD.: hun skal vel kunne gjenfinnes i kirkeboken ? I Rakkestads 1. kirkebok finnes en 5-6 akt. personer.Så finner jeg på Familysearch MARIA OLSD. KOPPEN (1735 - 1791) - men kan ikke gjenfinnes i kb.:LenkeHvor kan info. om Maria Olsd. Koppen - og div. søsken pluss foreldre og besteforeldre på Koppen - på FS stamme fra? Jeg finner lite om disse pers. i KB.Imidlertid kunne en tilknytning til Koppen - ant. Koppen østre - for Mari(a) Olsd. passet bra. Ole Fredriks. som nevnt konf. fra Koppen i 1776. Og flere faddere ved hans barns dåp er fra Koppen, men det kan jo ha sammenheng med at han f.eks. har vært i tjeneste der. En av fadderne er Anne Olsd. Koppen som finnes på Koppen Ø. i FT 1900. Kan hun f.eks. være søster eller svigerinne til Mari(a) Olsd.?At faren kan være en 'reisende' Fredrik, kan stemme med at ingen barn ser ut til å være oppkalt etter farfaren.Er det noen som kan hjelpe meg med å komme videre, ev. bekrefte eller avkrefte mine resonnementer?Min farmors mormor, Anne Hansd., får forøvrig kgl. skjøte på Rustadødegård i 1873 som enke etter Ole Fredriksens sønn Ole. Hun var selv født utenfor ekteskap, og jeg har tidligere på DIS slektsforum noen spørsmål om henne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Det er nok det, ja. Det ser man jo ved å sammenl. med ordet over som vel er 'beganget'. Det skulle jo - bl.a. - ha vært stor B i 'bekieldelse', men denne presten (?) er visst ikke helt sikker/konsekvent i ortografien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Det er en Ole Johnsen på Koppen i 1767. Han skulle da være 51 år, altså født rundt 1716. Ser av kirkeboken for Rakkestad at det er en Ole på Koppen i 1720-årene også, men dette kan ikke være samme mann. Jeg finner heller ikke alle de barna som er listet i FS i kirkeboken for Rakkestad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.