Gå til innhold
Arkivverket

[#70776] Tydehjelp Martin født 10.06.1874 i Högsäter Älvsborgs län


Gjest Magne Godberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Godberg

I lang tid har jeg vært på leting etter min oldefar Martin Toresons fødested i Sverige. Se bla. debatt 70162LenkeDet har vært noe av et mysterium som jeg har brukt mye energi på. Nå har jeg funnet en mulig kandidat med passende fødselsdato.Genline GID: 100015.90.55400Hva står det i anteckningen til høyre? Hva er beste måte å stadfeste om dette er min oldefar og tippoldemor som senere kommer til Skjeberg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Hej igen Magne!Det står att Martin föddes oä 10 juni 1874. Han var första barn till Anna Charlotta Andreasdotter, lösdriverska 24 år. Fader är inte antecknad. Till höger står: Rätt utdraget betygar , namnteckning, P(astor) L(oci) - det är alltså prästen som intygar att han skrivit av rätt från födelseboken till detta scb-utdrag.Jag tog en titt i födelseboken och där står att fadern är Bagareg(esäll) Thor Mattsson i Fredrikshall. Dopvittnen: B. Andreas Godén i Gudhem och Maja Stina Godén i Skallsjö. Modern Anna Charlotta ska finnas på sidan 631 i husförhöret. (ArkivDigital Högsäter C:12 bild 101)Det ser ut som du tillslut har hittat rätt! Om du följer familjen i husförhöret som finns till 1896 i Genline eller flyttningslängd så kanske det står när dom flyttar till Norge. Vänliga hälsningar Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Hei, nå har jeg fått meg ArkivDigital og sjekket fødelseboken. Det ser definitivt ut til at dette er rett Martin.Tusen takk for det oppslaget, Ulla! Det er mange som vil glede seg over denne informasjonen.Side 631 i Husförhör, er det i kilde AI:30, eller et annet sted? AI:30, side 631 er nemlig tom, så vidt jeg kan se.Fredrikshall, er det en by/bygd? Kan det være Fredrikshald (Halden) i Norge eller er det et sted i Sverige, tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Husförhöret A1:28 1866-1875 sid 631 (gid 738.57.38800) - där står att hon flyttade till sid 270 1875 i samma husförhör.I A1:27 1866-1875 finns hon på s 270 Kraketorp och där heter hon Andersdr Storm (gid 738.56.11700)A1:29 1876-1885 s 305 Kraketorp - nu flyttar hon och Martin till Norge 1882 5/1 (gid 738.59.2900)Anna Charlotta ska vara född i Färgelanda 1849 23/5 enligt dom husförhör jag tittat i (någon gång står det 1844). I Färgelanda födelsebok finns en Anna Charlotta f 23 maj 1849, mor Cajsa Halvardsdr, 25 år, Åttingsåker, som finns på sid 250 i husförhöret A1:16 1846-50 (gid 791.31.78700). Längre har jag inte följt henne.Jag tror Fredrikshall är Fredrikshald i Norge. Ska leta lite om det finns i någon sån plats i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Jag har roat mig med att följa Anna Charlotta i husförhören och det är lätt att göra det då det finns årtal och sidhänvisningar antecknade.Hon tar efternamnet Storm efter sin morfar soldat Halfvord Storm f 1800 27/3 i Jerbo. Mamman gifter sig med Johannes Falk och du hittar familjen i Edstena norre no 274. (Högsäter A1:21 1851-1855 sidan 67)Bagaregesällen Thor Mattsson däremot har jag inte sett ett spår av. Som gesäll flyttade han mycket men han finns inte i flyttningslängderna i Högsäter runt 1873/1874.Det finns platser/gårdar med namnet Fredrikshall i Sund, Östergötland och Dillnäs, Sörmland. Men prästen brukar skriva soknens namn då man är utsocknes, så det borde ha stått Sund eller Dillnäs tycker jag. Som sagt jag tror det är norska Fredrikshald som avses.Vänliga hälsningar Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Dette var interessante opplysninger, Ulla! Jeg finner denne Thor Mathieson Bräck i databasen Innflytta svenskar til Østfold 1812-1920. Kan jo være min Thor.LenkeInteressant også at det kan se ut som at Storm-navnet ikke kom fra Anne Charlottes far. Den eneste opplysningen om ham er i så fall at han het Anders eller Andreas.Har nå tenkt til å lete mer etter Halfvord. Kanskje han nevnes i noen av Sveriges soldatregistre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Halfvard Storms død 1861Dödsdatum: 1861-06-04 Titel: Avskedad soldat Förnamn: Halfvard Efternamn: Storm Adress: Edstena Na Ålder vid dödsfallet: 61 år 2 mån 7 dgr Lenke 1861-1920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Cajsas død?Dödsdatum: 1880-02-02 Titel: Inhyses Förnamn: Kajsa Efternamn: Halvordsdotter Adress: S Skallsjö Ålder vid dödsfallet: 55 år 5 mån 19 dgrLenke 1861-1920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Om du tittar i utflyttningslängden i Skee 1861-1879 (B:5 inget sidnr, bild 94 i Arkiv Digital) ser du att Thor M Bräck står som dräng och bodde i Blomsholm 1874 när han flyttade. Han finns längst ner på sidan, årsnr 87, och där står att han är skriven på sidan 88 i husförhöret.Titta sen i husförhöret A1:19 1871-1875 sid 88 Blomsholm så hittar du honom på rad 10 och därifrån kan du följa hur han flyttat genom åren. Obs att det står att han är född 1852. Han finns i födelseboken 1851-1861 (C:11 inget sidnr, bild 18 i AD) och finns längst ner på vänster sida: Thore född 31/1 1852. Föräldrar Inhyses Math. Olss. Bräck och hustru Helena Petersdr 31 år. Tyvärr står det inte var dom bor så det kan bli svårt att hitta familjen i husförhöret.Inte någonstans har jag sett någon anteckning om att han skulle ha varit bagaregesäll. Om detta är din Thor så blev han i så fall gesäll sedan han flyttat till Norge. Om vi återgår till Anna Charlotta så i husförhöret Högsäter A1:21 1851-1855 sid 67 Edstena norre nr 274 finns det en anteckning till höger vid Anna Charlotta och systern Stina Maria. En titt i födelseboken (C:8 bild 57) berättar att Stina Marias far uppges vara Johannes Falk. Då bör anteckningen där det står: Njuter understöd af Fadr. Hem.eg Andreas Andersson i Åttingsåker, avse Anna Charlotta.I Åttingsåker, Färgelanda (A1:16 1846-1850 s252) finns en Andreas Andersson f 1830 och en dräng Andreas Andersson f 1827 på sidan 253. Om någon av dem betalar underhåll till Anna Charlotta har jag inte fått fram.Vad det gäller Cajsas och Halfvord Storms döddatum är det enklaste att kolla upp dem i dödboken och även följa dem i husförhörslängderna år för år för att få som mycket uppgifter om personerna som möjligt. I husförhörslängderna hittar du t.ex vigseldatum, syskon och flyttningar och kan sen följa upp dessa uppgifter i respektive bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Hei igjen!Ang. Thor: Regnet med at det ville bli vanskelig å se noen forbindelse mellom Bräck og Martin. Det er kanskje fordi det ikke er noen. På denne siden av grensen har jeg funnet et par andre interessante spor.I denne dåpen opptrer både en Thore Mathisen og en Martin Thoresen som faddere. I så fall må Martin vært hos faren og både vært fadder og i arbeid som 10-åring. Det er kanskje usannsynlig, men likevel verdt å undersøke nærmere:[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=dp06021878&personpostnr=10756&merk=10756>LenkeTore kalles sjømann ved Martins ekteskapsinngåelse i 1903. Jeg finner Thor Severin Mathies. i skislistene og vanlig folketelling i 1900.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Soldatregistret är fritt att söka i: [url="http://soldat.dis.se/soldater.php>http://soldat.dis.se/soldater.phpJag kan inte se att han är med där. Om du vill söka på disbyt så kan du logga in med guest/guest. Som medlem får man tillgång till fler uppgifter än som gäst och har man dessutom skickat in material så får tillgång till ännu fler uppgifter.En annan bra söksida är:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Skal sjekke ut Scangen, det var et godt tips. Finner også noen interessante treff i DISBYT. Ser frem til å logge inn der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.