Gå til innhold
Arkivverket

[#70780] Ektepar fra Rygge i Östfold


Gjest per evensen
 Del

Recommended Posts

Gjest per evensen

Christopher Toresen Bråte(1697-1773)og Ingeborg Helgesdatter(1691-1752)giftet seg 31/8 1732 i Rygge kirke. Hvem var foreldrene deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Som en mulig ledetråd videre kan jeg gjengi et utdrag fra ’Rygge Bind 1 Gårder og Slekter’ av Ingeborg Flood – side 182, Støtvig: ’Helge Olsen f. ca 1668-70, begr 17 jan 1739. Sønn av Ole Mikkelsen Støtvig på Roer østre og Anne Olsdtr Gate - - - - - g.m. Anne Gundersdtr. Engelsviken, begr 14 okt 1741, dtr av Gunder Nilsen Engelsviken og Elen Olsdtr. Strømsnes. Barn: Anne Helgesdtr d. 19 april 1742, g.m. Willads Audensen Saastad på Støtvig mellem – Gunder Helgesen 1694-1738, g.m. Margrethe Larsdtr d. 1747 – Ingeborg Helgesdtr f. 1696, d. 1752, g. 1732 m. Christoffer Torsen Braate, Hobøl – Søren Helgesen, 1697 – 1749 - - - - -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Iflg samme kilde er gnr 5, 6, 7 og 8 fire Roer-gårder i Rygge, hhv nordre-mellem-søndre-østre.Lars Olsen Roer (f. 1675-79, begr. 20 mai 1754) og oppført med samme foreldre som Helge Olsen – kjøpte Roer østre i 1730 for 430 rd. av major Johan Erich Fien (s.53).Side 181, under gard Støtvig nedre, omtales foreldre til Ole Mikkelsen som Mikkel Torgersen f. ca 1590 som var ’g.m. en datter av Halle Kure, nevnt 1577-1624’.Forfatteren knytter også en mulig sønn/far forbindelse mellom Mikkel Torgersen og en Torger som i 1603 (på Støtvig nedre) hadde 1 tj.gutt for halv lønn og framover på 1600-tallet er oppgitt med forskjellige eierskap i gårder omkring (samme sidenr).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Ifølge innlegg nr. 3 ser det ut til at Christoffer Toresen Braate kom fra Hobøl. Dessverre går ikke kirkebøkene langt nok tilbake til å finne hans dåp. - Dersom ikke Hobøl dengang sorterte under noe annet da.Men det finnes kanskje bygdebøker for Hobøl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Det ser ut til at denne familien bodde på Braate. På Hognes side, under avskriftene av kirkebøker finnes flere barn af Christopher Braate som døpt, død etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per evensen

Mange takk, Inger. Jeg har brukt formiddagen til å finne 5 barn på sidene hans! Det er altfor varmt til å väre ute!Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Hei Per,Hvis du er etterkommer av Christoffer Thoresen og Ingeborg så har vi felles aner langt tilbake !Da jeg gjorde oppslag i Rygge bygdebok for deg, syntes jeg å huske at dette var person- og gårdsnavn jeg hadde sett før. Etter litt leting og kobling av info jeg hadde i min slektsdatabase fra tidligere, kan jeg bare konstatere at et av barna til Christoffer og Ingeborg/Inger het Maria og ble døpt 23 okt 1738 i Hobøl. Hun ble g.m. Bertel Svendsen i okt 1757. 5 slektsledd senere ble min farmor Anette Mathilde Wilskov født i Rygge, 12 des 1877.Jeg var ikke klar over før nå at de ting jeg pekte på i (3) og (5) også var gyldig slektsinfo om mine egne aner. Nå har jeg plutselig fått en egeninteresse av å forsøke å dokumentere det som nevnes her !Small world !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per evensen

Joda, dette er slekt på min morfars side! Det er Helvig som er en av mine stammödre, så på et eller annet vis er vi i slekt. Dette er sannelig en spennende hobby!!!Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Helge Olsen og medeier av Støtvig nedre – Elling Olsen – fra Rygge manntall 1701. Merk at manntallet var nettopp det – kun for mannfolk; med få unntak er verken koner eller døtre tatt med her.

bilete7237.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Jeg tror ikke det, dessverre. Sjøl har jeg lånt en cd fra fylkesbiblioteket og scannet ymse 1701 manntall og deretter lagret filene til en usb-pinne for senere å overføre alt sammen til min egen stasjonære hjemme-pc.Jeg har hatt planer om å bidra med det jeg har til det flotte tiltaket til Kari Thingvold http://slektskilder.blogspot.com/ - foreløpig har det blitt med tanken, men det kommer !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Hvis du er interessert, kan jeg pakke alle filene for manntall Rygge 1701 i ei zip-fil og sende deg - de har filformat .tif så det vil bli ei voksen zip-fil !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per evensen

Er spesielt interessert i opplysninger om Saastad gård - om du skulle ha noe som berörer gården.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Det du er interessert i fra Saastad er kanskje aner og etterkommere etter Willads Audensen med kone Anne Helgesdatter ?Sidene 377-390 i 'Rygge bind 1 - Gårder og Slekter' omhandler Saastad. Jeg kan scanne disse sidene og sende dem til deg - alternativt laste opp sidene og sende deg en link slik at du kan laste ned sidene sjøl.Gi meg et tips her eller til kjellathalvorsendotcom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.