Gå til innhold
Arkivverket

[#70785] Eidsdal Brygge, Norddal på Sunnmøre


Gjest Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidar Oddløkken

På dette kortet fra Eidsdal ved Norddalsfjorden på Sunnmøre står det to busser med solskinnstak på fergekaia, er det noen lokalkjente som kan fortelle hva det står på sida på dem? Ser ut som de tilhører samme selskap. Kortet er sannsynligvis fra rundt 1960. På forhånd takk, Reidar

bilete7229.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Eidsdal er jo stedet hvor en kjører over til Geiranger. Og hadde nok stor turistrafikk også på denne tida.Mest nærliggende er da å tro at bussene tilhørte Eidsdal Rutebilag. I alle fall er det et rutebillag med det navn i følge Møre og Romsdal Fylkesleksikon fra 1953.Regner med at dette rutebilselskapet senere ble en del av Storfjord Rutebilar. http://folk.uio.no/ulfb/6geiranger.jpgMen det kan jo også være langveisfarende turistbusser. Og hva som står på bussen klarer ikke jeg å se. Så da må andre trø til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Takk for svaret Helge, ja det er sikkert mulighet for at det er gjennomreisende turister på denne populære veien. Fargene kan kanskje også stemme med Sunnmøre og Romsdal Billag(lenke)? Det er jo ikke livet om å gjøre å finne ut av, for det var bare et påfunn på en lørdagskveld, og bildet er fint. Og infrastruktur og trafikk er vel også etterhvert et viktig element i hverdagen.http://folk.uio.no/ulfb/6brattvag.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

(2): Bussar som reiser med ferja, stiller seg ikkje opp på denne måten. Det må vere rutebussar, evt. leigebussar, med/for passasjerar til/frå ferja. Det er mest sannsynleg eitt av dei lokale transportselskapa. Men det kan vere at selskap i nærområdet dreiv turisttrafikk på Geiranger om sommaren - altså andre billag enn Eidsdal.Namnet på ferja er tildekt på biletet. Men det må vere ei av fire søsterferjer Averøy, Eira, Gisle og Glutra, bygd 1954-56. For samtida var dette 'store' ferjer med plass til heile 23 bilar.... (Bilete av 'Averøy' i MRF-soga av Ragnar Ulstein m.fl, 1995).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Lurer på om ferja har et kort navn, og at en kanskje kan skimte noe av en A, så det kan være Eira som Ivar nevner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Det er jo godt mulig at det er Eira. I lenke er det fortalt en god del om Eira. Og der går de jo frem at ho gikk på Storfjorden. I feriesesongen ble/blir jo mange ferger omdirigert fra faste fergeruter og Eira har helt sikkert gått Eidsfjord-Linge.LenkeIvar har muligens rett med dette med bussoppstilling. Men jeg mener likevel at bussene etter å ha kjørt på land kan ha plassert seg slik for å gi plass til ombordkjørende biler mens de venter på å få sine passasjerer på land og ombord i bussen. Kanskje også litt spasering rundt omkring og et besøk i lokal kiosk eller kafe. Etter hva jeg husker fra Eidsdal er/var det trangt lenger fremme.Har ikke tro på at det er biler til SRB. jeg har levd med SRB busser rundt meg hele livet og kan ikke huske disse bussene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det er vel trolig at det kan være turbusser på gjennomreise, jeg vet ikke hvordan praksisen var om det ble kjørt turister av lokale transportører fra dette fergeleiet til Geiranger og videre til Grotli? Prøver å scanne navnet med annen oppløsning men det blir ikke noe vettugt resultat.

bilete7233.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

I fall lenkja i (8) skulle forsvinne lenge før denne tråden gjer det.... Det er til eit internettforum for transport. Nokon har (posta mai 2009) funne vraket av det som sannsynlegvis er bussen til høgre på postkortet. På sida står det tydeleg 'Geiranger Eidsdal Rutebillag'.Same stad er ferja kalla 'Jønshorn'. Det er eit namn som ikkje står i listene over nye ferjer i 1950- og 60-åra i MRF-soga. Det kan vere at det er ei av dei nemnde som har fått nytt namn seinare. (Jønshornet er ein topp mellom Vartdalstranda og Hjørundfjorden.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Heisann, hva du finner Ivar! Da lå løsningen der når en bare oppdager den. Litt pussig at det fantes levninger av den ene bussen, men kanskje den kommer på veien og i rute på strekningen igjen? Men ferja, det var rart det ikke var ei av ferjene Ivar nevner i 4? Men tusen takk til Helge og Ivar for bryderiet med oppklaring av bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

(10): Eg fann fleire bilete av dei fire systrene ('Eira' osv.) og av 'Jønshorn'. Dei liknar mykje på kvarandre, men dei fire hadde to skorsteinar, ein på kvar side. Jønshorn har (hadde?) berre éin (sannsynlegvis til pynt) midt på - som vi ser på ferja på postkortet. På foto frå sida er det ikkje så lett å sjå skilnad. Men 'Jønshorn' står som sagt ikkje i listene i MRF-soga....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Regner med at dette er ei ferjestrekning med stor trafikk, de brukte kanskje flere ferjer på travle dager? På bildet er det mye folk på reisefot, er det turister fra cruise-skipene i Geiranger, de hadde kanskje utflukter til f. eks. Trollstigen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Heier

Bilen med hvitt tak som skimtes nederst i bildet, er fotograf Normann sin bil. Det er en Opel Kaptein / Rekord med registreringsnummer D-666. Den er et velkjent motiv på mange av Normann sin postkort fra denne perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Oj sann, så interessant! Da skal jeg kikke nøyere på flere slike kort:-) Takk for opplysningen, Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Har allerede funnet den på minst ett kort til, og ser ikke bort fra at det er tatt på samme turen som bildet i innlegg 1. mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Kanskje Harald i 13 vet hva slags bil fotograf Normann kjørte med etter Kapitän`en også, og hvis det er han selv som har tatt bildene på disse prospekt-kortene måtte han være en mester i å se motiv. Legger ved et motiv av Normann hvor det ikke står noe om hvor det er fra, og det er vel meningen for kortet heter bare 'Den gamle bro', men er det noen som greier å avsløre hvor det er?

bilete7250.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Heier

Det er to biler som går igjen på Normann sine kort fra midten av 60-årene og utover til begynnelsen av 70-årene. I hvilken grad det er fotograf Normann selv eller om det er andre fotografer på oppdrag fra Normann som kjører, vet jeg ikke. Men her er kanskje den mest velkjente, merke vet jeg ikke. Registreringsnummer er 11-69-34. Bildet er tatt på vei mot Hardangervidda med Haugastøl i bakgrunnen :

bilete7267.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Heier

Dette ble visst et veldig dårlig bilde. Ikke sikkert det andre bildet er bedre heller ! Den bilen er D-4147 og ikke så mye fotografert, men kan finnes på en del kort.

bilete7268.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Dette er fine opplysninger Harald og takk for det, og det er vel rart om det ikke var flere fotografer ute i felten kanskje? for det har vel vært en stor produksjon av kort. D-4147 er også Hedmark-registrert ser jeg, og 11-69-34 er vel muligens en Ford Taunus.

bilete7269.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Reidar Oddløkken

Et nytt spørsmål til Harald Heier hvis du ser dette, tror du at fotograf Normann kjørte en Opel Kapitän ca. 1950 modell nr. A-60937 før denne røde D-666, på et kort jeg finner står denne oppstilt i kjent Normann-stil så jeg har en mistanke om at det er fotografens, ellers har jeg funnet D-666 på flere kort, bl. a. ett fra Røros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.