Gå til innhold
Arkivverket

[#70795] Bernt Terjesen (Torjesen) f. Grefstad ca. 1769


Gjest Helge Berntsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Berntsen

Bernt Terjesen bodde som enkemann hos sin sønn Torje (Terje) Berntsen i Tvedestrand i 1865. Han var gift med Ragnhild Petersdatter, og fikk sønnene Torje og Knut mens han bodde på Hovden i Åmli h.h.v. i 1827 og 1833. Han skal også ha oppholdt seg i Kristiansand en periode. Jeg finner ham ikke hverken under Grefstad i Trøndelag eller Modum i FT1801, men hans far het trolig Torje eller Terje Rasmussen. Er det noen som kan hjelpe meg videre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Eg reknar med at det er ein liten trykkfeil i overskrifta di, og at det rette er at han skal være fødd ca. 1789 (Gitt at det er rette mann eg har funne i 1865, så er han då 76 år).Eg har ein kandidat i Grepstad sokn i Sygne Prestegjeld i Vest Agder i 1801. Eg veit ikkje kor sikker du er på namnet til faren til Bernt Terjesen, men det stemmer ikkje med denne kandidaten.Denne heiter i 1801 Bæren Tørgjesen 10 år. Faren heiter Tørge Pedersen. Lenkemvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Jeg har en mistanke om at Egil Russøy kan ha rett i distriktet. Legger ved lenke fra FT. 1865 i Tvedestrand [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=0902&kenr=0005&bnr=0005&lnr=000>LenkeDåpen i 1790 til Bernt Torjussen fra Greipstad (Søgne mini) Permanent sidelenke: Lenke Øverst til høyre.Hvis dette er riktig kandidat, så er han sønn til Torje Pedersen f.ca. 1765 og døde i 1831, husmann, til Buksteindalen, Monen og Myrene under Østre Fidje.Det er mulig at Bernt Torjussen sin mor, Marthe Bergsdtr. kan komme fra Laudal, da jeg finner denne kandidaten på FS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Tusen takk for fantastisk hjelp begge 2, og beklager feilen i overskriften - det var ikke for å gjøre det vanskeligere. Alt tyder på at dette var rett sted å havne på, så da er jeg på rett spor.Mvh Helge B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Bare et lite PS: Så langt jeg kan se står det Marte Berntsdatter i kirkeboken 1790, med en tilførsel som kan tydes som Bergstøl med litt godvilje ? Eller er det et mellomnavn som skaper forvirring ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Du har rett i at det står Bergstøl som ligger i Greipstad. Fikk ikke med lenken tidligere fra FT Lenke, hvor mor og bror til Toru Pedersen er.Jeg har ikke greid å finne vielsen til Marthe Bergsdatter (Berntsdatter) og Toru, men ved dåpen til Bernt så er det jo en fadder med navnet Bernt Knudsen. Jeg har ikke klart å finne noen sammenheng her.Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Hei Cathrin, nå ble jeg forvirret fordi vi blander 2 familier fra samme folketelling - ref. innlegg 2, som jeg bestemt mener er den familien jeg søker. Det betyr vel også at dine aner i innlegg 3 er knyttet til 'din' familie, og ikke den som finnes på Fidje i innlegg 2?Mvh Helge B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei igjen Helge. Ja, det er mulig jeg forvirrer litt her. Beklager så mye.Når det gjelder innlegg nr.2 så er det din 'mann' Bernt Torjussen. Den familien jeg nevner i mitt innlegg er farmor til Bernt og hans onkel.Signe Torjussdatter som jeg viser til i FT fra Bergstøl er mor til både Torjus Pedersen Fidje og Toro Pedersen Bergstøl. Dette var grunnen til at jeg la til tellingen fra Bergstøl, da far til Bernt kommer derfra. Så tellingen både fra Fidje og Bergstøl viser samme familie.De er ikke mine aner, men lenger tilbake så så har jeg slektslinjen fra Skråstad. Du vil også havne videre bakover til Nodeland og Rosseland.Disse slektene går veldig i hverandre så det er ikke enkelt å holde styr på. Jeg har laget en hjemmeisde om mine aner her på http://www.jegersberg.comDu vil ha behov for både Oddernes bygdebok, Greipstad bind 1 og 2 hvis du skal fortsette bakover i tid.Du kan sende meg mail på jegersbe@online.no så skal jeg se om jeg kan bidra med noe uten å rote det til.Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Tusen takk igjen, Cathrin - det var godt å få avklaret. Jeg takker for ditt tilbud om videre hjelp, og kontakter deg på e-mail om vi skal gå videre med denne slektsgrenen.Mvh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

Hei * har nettopp sendt deg en mail direkte - mulig du finner noe der *** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.