Gå til innhold
Arkivverket

[#70799] Hjelp til å finne Oline Holme og mannen Ivar/Iver Haugen i Amerika


Gjest Trond Gellein Løkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Gellein Løkken

Jeg trenger hjelp til å finne etterkommere av Oline Holme og hennes mann Ivar/Iver Haugen i Amerika.Oline Holme var født 7. oktober 1862 på Holmesvalde i Verdal (Kirkeboka sier at hun er født 24. oktober) Foreldrene var husmann Marthinus Jeremiasen Holme og kona Ellen Marie Baardsdatter Skjærseth.Oline drar til Amerika 18. mai 1892 med skipet Juno ved Inman linjen. Billetten var betalt i Amerika og reisemålet var New York. Ferden med Juno gikk til Liverpool i England, der hun den gikk om bord i skipet City of Berlin som skulle ta henne videre til New York. Hun ankom Ellis Island, New York den 4. juni 1892. Hun var 24 år gammel og ugift arbeiderske fra Verdal, sto det i passet hennes.I Amerika ble hun gift med Iver/Ivar Haugen født 1872 i Norge.De bodde ei tid i Seattle i King County, Washington, ei tid i Abercrombie i Richland County, Nord Dakota og i byen Tacoma i Pierce County, Washington.Paret skal ha hatt tre barn ettersom jeg har blitt fortalt.Kan noen vært så snill å hjelpe meg å finne disse barna og evt etterkommere? Prøver også å finne ut hvor Ivar/Iver Haugen kommer fra i Norge også.MvhTrond Gellein Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1900 United States Federal CensusName: Iver Haugen Home in 1900: Abercrombie, Richland, North Dakota Age: 27 Birth Date: Nov 1872 Birthplace: Norway Race: White Ethnicity: American Gender: Male Immigration Year: 1892 Relationship to Head of House: Head Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Spouse's Name: Olena Marriage Year: 1894 Marital Status: Married Years Married: 6 Residence : Abercrombie Township, Richland, North DakotaHousehold Members: Name Age Iver Haugen 27 Olena Haugen 37 Marie Haugen 5 Dagmier Haugen 2 Hannal Haugen 11/12-Name: Olena Haugen Home in 1900: Abercrombie, Richland, North Dakota Age: 37 Birth Date: Oct 1862 Birthplace: Norway-1900 United States Federal Census about Marie Haugen Name: Marie Haugen Home in 1900: Abercrombie, Richland, North Dakota Age: 5 Birth Date: Oct 1894 Birthplace: North Dakota-Name: Dagmier Haugen Home in 1900: Abercrombie, Richland, North Dakota Age: 2 Birth Date: Nov 1897 Birthplace: North Dakota-Name: Hannal Haugen [Hannah Haugen] Home in 1900: Abercrombie, Richland, North Dakota Age: 11/12 Birth Date: Jun 1899 Birthplace: North Dakota-3 døtre, Iver er skomaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1920 United States Federal CensusName: Iver Haugen Home in 1920: Seattle, King, Washington Age: 47 years Estimated Birth Year: abt 1873 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Spouse's Name: Olena Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: Male Home owned: Rent Year of Immigration: 1891 Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 116Household Members: Name Age Iver Haugen 47 Olena Haugen 57 Dagmar Haugen 22 Elise Haugen 20 Iver er skomaker med egen butikk. Dagmar er 'bookkeeper, mail order house'. Og Elise er 'clerk, mail order house'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

World War I Draft Registration Cards, 1917-1918Name: Iver Haugen City: Seattle County: King State: Washington Birth Date: 17 Nov 1872 Race: White Roll: 1991932 DraftBoard: 12

bilete7234.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Iver Haugen - Iverson - Olena Haugen - Washington State Death RecordsRecord Series: Death RecordsCollection: Washington State Death Records ?County: Statewideda reference number: {2CD43243-702D-47CE-B93C-D34CD1DF9A20}image number: 2071document number: 321document reference id: 2376name: Iver Haugendate of death: 26 Jul 1933age: 60gender: Malerace or color:place of burial:burial year:cemetery name:father name: Iversonfather birth place:mother name:mother birth place:additional relatives:batch id: 276600batch locality: Washington, United Statesburial date:death place: Seattle, King, Washingtonmother name gn:mother name surname:note birth place:note burial date:note burial place:note death date:note death place:note pr name:residence:spouse name: Olena Haugenstreet address:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1910 United States Federal CensusName: Ivor Haugen Age in 1910: 36 Estimated Birth Year: abt 1874 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Spouse's Name: Oline Home in 1910: Tacoma Ward 5, Pierce, Washington Marital Status: Married Race: White Gender: Male Year of Immigration: UnHousehold Members: Name Age Ivor Haugen 36 Oline Haugen 47 Mary Haugen 14 Dagwar Haugen 11 Alice Haugen 10 Annie Sunim 35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Muligens Oline???Washington Death Index, 1940-1996 Name: Oline Haugen Date of Death: 31 Mar 1940 Place of Death: Seattle Age: 76 Estimated Birth Year: abt 1864 Gender: Female

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Gellein Løkken

WOW!!!!! Jeg er meget imponert! Det er helt utrolig hva du finner ut av Hanne. Tusen takk, her var det mye opplysninger å ta tak i.Jeg fant ut at Alice Haugen, datteren til Oline og Iver ble gift med Ralph J. Sander, og hun døde i 1930LenkeKunne jeg be deg se om du finer noe om ham? Forsøker å finne frem til etterkommere av Iver og Oline.Tusen takk for det du har funnet til meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Oline Haugen - Holsa - Ivar - Washington State Death RecordsRecord Series: Death RecordsCollection: Washington State Death Records ?County: Statewideda reference number: {395CEB5C-FD70-47BB-8EC7-3167B7C80F88}image number: 489document number: 78document reference id:name: Oline Haugendate of death: 31 Mar 1940age: 76gender: Female father name: Holsabatch id: 276953batch locality: Washington, United Statesdeath place: Seattle, King, Washingtonspouse name: Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1930 United States Federal CensusName: Alice Sander Home in 1930: Seattle, King, Washington Age: 31 Estimated Birth Year: abt 1899 Relation to Head of House: Wife Spouse's Name: R J Race: WhiteHousehold Members: Name Age R J Sander 31 Alice Sander 31Gift da de var 22 år. Ser ikke ut som de fikk noe barn, hvis hun døde i 1930. RJ er manager, furniture store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Dette er kanskje Ralph???1900 United States Federal CensusName: Ralph Sander [Ralph Sauder] Home in 1900: Seattle Ward 8, King, Washington Age: 7/12 Birth Date: Oct 1899 Birthplace: Washington Race: White Ethnicity: American Gender: Male Relationship to Head of House: Son Father's Name: Peter Father's Birthplace: Norway Mother's Name: Carrie Mother's Birthplace: Norway Marital Status: Single Residence : Seattle City, King, WashingtonHousehold Members: Name Age Peter Sander 34 Carrie Sander 24 Clarence Sander 2 Ralph Sander 7/12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Gellein Løkken

Kjempebra! Da ser det ut til at det muligens er datteren Dagmar (Dagmeir) som kan ha etterkommere.Jeg finner datteren Marie død i 1918 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Du kan spørre Washington State Archives om info fra dødsregistreringene (Oline 1940 og Iver 1933). Ta med de opplysningene jeg har lagt ut her om deres død. Spør også etter obituary/nekrolog. Dette vil muligens inneholde info om etterkommere.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Samme innlegg på DIS slektsforum: LenkeTrond: Neste gang bør du skrive at du har samme innlegg andre steder, slik at gode hjelpere ikke gjør sammen jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Gellein Løkken

Beklager det var meget dumt av meg. Tusen takk for tipset om Washington State Archives skal kontakte dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Trond Gellein Løkken

Til alle gode hjelpere.Nå har jeg kommet et steg videre med denne familien.Iver og Oline Haugen fikk tre barn1) Marie Haugen, født oktober 1894 i North Dakota og døde 3. januar 1918 i Seattle, King, Washington. Hun var ugift.2) Dagmar Haugen, født november 1897 i North Dakota. Hun var ugift i 1920, og bodde sammen med foreldrene og var bokholder. Hun ble gift 2. august 1923 med Arthur Christenson, født 1892 i Wisconsin og døde juli 1968. De bodde i Seealte, King, Washington og han er ekspeditør, selger. De fikk som jeg foreløbig har funnet ut, tre barn hvorav to døde som spedbarn og sønnen Wesley Ray Christenson, født 9. februar 1929. Levde ved folketellingen 1930.3) Hannah Alice Haugen, født juni 1899 i North Dakota og døde 10. oktober 1930 i Seattle, King, Washington. Hun ble gift 1921 med Ralph J. Sander, født oktober 1899 i Washington. De var barnløse. Jeg lurte på om noen hadde mulighet for å sjekke om opp litt rundt Dagmars sønn Wesley Ray Christenson, født 9. februar 1929? Om han hadde flere søsken som levde opp? evt gift og har etterkommere.MvhTrond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.