Gå til innhold
Arkivverket

[#70800] Carl Fridrich Holvejn / Holwein gift 1815 i Bergen


Gjest Kjellaug R. Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug R. Petit

Han gifter seg 26/2-1815 med Ingeborg Hansdtr 'af Gravdal': [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=vigd1663_1&gardpostnr=16685&personpostnr=16685#nedre>LenkeForlovelsen på høgre side: Kildeinformasjon: Bergen fylke, Nykirken, Forlovererklæringer nr. II.5.1 (1814-1846), Lysninger 1815, side 2. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeHan var styrmann.I 1816 får de en datter Caroline Randine Christine: Dåp: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Askøy, Fjell i Askøy, Klokkerbok nr. A 2 (1815-1846), Fødte og døpte 1816, side 4. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenkei 1818 nok en datter Catharina Magrethe Petronelle: Dåp: Kildeinformasjon: Bergen fylke, Domkirken, Klokkerbok nr. A 1 (1816-1821), Fødte og døpte 1818, side 82. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeSiden finner jeg han ikke igjen verken død eller levendes.Jeg har heller ikke funnet hvor Ingeborg Hansdtr 'af Gravdal' kom fra. Tenkte på Gravdal, Askøy siden første barnet ble født der. Finnes det bygdebøker?Dette er egentlig en fortsettelse av denne tråden, men tematittelen er missvisende derfor setter jeg opp nytt tema:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Hjertelig takk for det, Kirsti. Så var de ihvertfall i livet begge da.Han har med andre ord forlatt sjøen og er blitt sadelmaker.Synd at ikke farsnavnet hans står noen steder. Holvei kan jo rett og slett være et gardsnavn. Men rart at de har 3 navn på hvert barn, det var jo ikke det vanlige blant folk på den tiden.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Skal tro om dette er Ingeborg som har giftet seg på nytt og får en datter her? (4 navn denne gangen).Ingeborg Holvein er jo såpass sjeldent navn at det ville være rart om det var to på samme tid på samme sted. Men det har vi jo sett før, så her skal vi ikke ta noe for gitt.Kildeinformasjon: Bergen fylke, Domkirken, Klokkerbok nr. A 5 (1821-1830), Fødte og døpte 1825, side 126. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Dette var interessant for jeg tror det at Ingeborg ble enke og giftet seg på nytt. Vet ikke om du tittet på den andre tråden i lenken over, men i 1865 finner jeg en Ingeborg Greve med datter Caroline og datterdatter Sophie. Problemet er at både datteren og datterdatteren har fått navnet Greve!Hennes datter Caroline blir gift i 1846 med Bernt Olaus/Olai Eriksen (18/2-1846 i Stavanger fant jeg) men etter at deres første sønn blir født i Stavanger får de to andre barn i Bergen deriblant Sophie Lovise Marie f 8/3-1851 og så dør Bernt Olai i 1854 (KK). To av barna gifter seg i Bergen deribalnt Sophie, men jeg har store problemer med å finne dem i 1865. Det nærmeste jeg har kommet er disse. Alder passer med Caroline og Sophie:Det er mulig at moren giftet seg opp igjen og at det er disse i 1865: LenkeProblemet er dette navnet de har fått 'tilhengt'. Men vi har jo sett slikt i ft før.Dersom Ingeborg ble tidlig enke er det da ingenting i vegen for at hun har fått barn og ikke nødvendigvis med denne 'Greve'. Som du sier så er Holvein ikke et vanlig navn. Jeg har funnet det i Belgia og Holland som Hollwein og undres på pm han kom derfra, de ble jo og katolikker viser det seg med hensyn til noen av etterkommerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Her gifter Frederike i 4) seg med Rolf Jørgen Jørgensen, nr 67 Kildeinformasjon: Bergen fylke, Domkirken, Ministerialbok nr. D 2 (1853-1874), Ekteviede 1862, side 92. Permanent sidelenke: LenkeDet er vel en indikasjon på at hun kan være Frederike Jørgensen i Ingeborg Greves husholdning i 1865, og at det er riktig familie du har funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Takk for det Kirsti! Ja, det er jeg overbevist om at jeg ihvertfall har funnet dem i ft 1865. Denne Rolf Jørgen Jørgensen må da være et annet sted for hun er ikke enke. Alder passer fint på alle.Så får jeg håpe at Carl Fridrich Hotwein dukker opp et sted og. Jeg har jo ikke kommet videre her på over 6 år og plutselig så løser det seg litt opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Her er Rolf Jørgensen i 1865 [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f61301&gardpostnr=1643&personpostnr=17931&merk=17931#ovre>LenkeDe får en datter i 1867 som dør med det samme.Kildeinformasjon: Bergen fylke, Korskirken, Ministerialbok nr. B 5 (1866-1871), Fødte og døpte kvinner 1867, side 149. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Huff og huff! Lurer på hva han hadde gjort! Godt det ikke er den siden mine barnebarn kommer fra-;) Moren var jo over 40, så de fikk nok ikke flere barn.Takk for hjelp i allefall-:)Denne Carl Friderich er et mysterium, men jeg har nå et navn på han nå! Og så har jeg funnet dåpen til dattera og den hadde jeg heller ikke for 6 år siden. Det er jo Caroline som er formor til mine barnebarn. Jeg har leita i Stavanger for å finne henne ektesakp med Bernt Olaus Eriksen 15/2-1846 skal det være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

9) Det må visst ha vært alvorlige ting for da han døde i 1888 satt han fremdeles inne, må visst finne ut av dette! Han var jo gift med halvsøster til mine barnebarns 3. tipp oldemor Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 2 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.