Gå til innhold
Arkivverket

[#70802] Skifte etter Anne Berte Abrahamsdatter, f. 18.11.1818 d. 7.6.1890 Gyland, Vest A


Gjest Mariann Slette Våge
 Del

Recommended Posts

Gjest Mariann Slette Våge

Noe som har opplysninger om Anne Berte Abrahamsdatter. Skal være født på Time, Jæren men ved død bodde hun på Gyland.Noen som har oppl. om skifte etter henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Mener du Gyland gård eller Gyland kommune/ sogn ? Gi gjerne en link til kirkeboka,det var Bakke prestegjeld.Der kom i 2008 ny revidert bygdebok for Gyland. Vi har sikkert skifter på microfilm i Flekkefjord Historielag,men det er jo sommer nå-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Hei dette er hva jeg finner om Anne Berte: Hun gifter seg 18 Mai 1843 med Andreas Tollaksen(Time Rogaland)De fikk følgende barn: Tonnes Andreas født 1850 Bakke Gyland Per født 1852 Ingeborg født 1851(døpt 5 Januar 1851) Talette født 1855 Per(Peder)født 1858 Tonnes født 30.Mars 1848.Død 1 September 1924 i HAUGESUND(Han giftet seg med Ingeborg Marie Larsdatter 31 Mars 1871)De hadde 8 barn. Tonnes Andreas født 6 August 1843.Etter hva jeg kan se døde Anne Berte 7 Juni 1890 og hennes mann 21 April 1898.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Slette Våge

Jeg kan ikke finne henne død i KB 7.juni 1890.Antar at hun bodde på Lie gård, Gyland, Bakke, Vest-Agder. Hennes mann, Andreas Tollaksen Lie, finnes i KB for Gyland i Bakke prgj.Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Om der finnest skifte vet jeg ikke,men trolig satt Andreas Tolaksen i uskifte 1886. 'Panteboka' og Grunnboka for Flekkefjord finnest på Digitalarkivet,der går det fram når Anders solgte gården osv. Hvilke opplysninger er det du søker i eventuelt skifte ? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Slette Våge

I skiftet vil alle levende barn fremkomme, da får jeg en sjekk på om jeg har fått med meg alle :-)Har av og til sett at dødsårsak også er nevnt.Har ingen erfaring i å bruke gårdsmatrikkelen (er ganske ny i gamet). Har du/dere noen tips på hvordan jeg skal gjøre meg nytte og hvordan leser jeg opplysningene jeg får?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Fra 'Gylandsboka' - Andreas Tollaksn tente hos presten på Lye,Jæren,og blei g.m. Marie Abrahamsdotter.Dei kom til Gyland og budde på Bekkevollen,Øvre Li.Dei hadde mange born: Tønnes var bøkker i Haugesund; Tønnes Andreas budde på Feda;hans son var skipper T.A.Lie,som har gjeve eit legat til Gyland;Per blei bonde i Li.Ingeborg og Talette heitte dei to systrene deira. Boka er ikke lettlest !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Slette Våge

Takk - setter stor pris på alle opplysningene du har gitt meg :-) Vil jeg kunne finne flere opplysninger i Gylandsboka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

'Gylandsboka' er på 829 sider pluss kulturbindet på ca 600,det er ikke umulig at du finner mer av interesse.Sats på fjernlån. Her er 31 graderC !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.