Gå til innhold
Arkivverket

[#70807] Hjelp til å finne foreldre til aner i Nordreisa


Gjest Inger Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Pettersen

Hei!Jeg vet det er mange flinke slektsforskere der ute, så nå håper jeg på god hjelp.Ministerialbok, Skjervøy 1748 - 1780 har jeg søkt frem og tilbake i, men klarer ikke finne dåpen og dermed foreldrene til noen av mine aner.Giertru Margrethe Andersdtr konfirmert 1789 (dato uklar) Kildeinformasjon: Troms fylke, Skjervøy, Ministerialbok nr. 2 (1781-1817), Konfirmerte 1789-1792, side 494-495. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9729&idx_id=9729&uid=ny&idx_side=-252>Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer er vielsen til Giertru Margrethe Andersdtr og Jon Jonsen 09.10.1797: Kildeinformasjon: Troms fylke, Skjervøy, Ministerialbok nr. 2 (1781-1817), Ekteviede 1796-1799, side 420-421. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Jens Knudsen konfirmert 1779 (? Advent)Kildeinformasjon: Troms fylke, Skjervøy, Ministerialbok nr. 1 (1748-1780), Konfirmerte 1779, tittel- og registersider m.m. 0, side 136. Permanentsidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeVielsen til Jens Knudsen: Nr 5 nedenfra, venstre side:Kildeinformasjon: Troms fylke, Skjervøy, Ministerialbok nr. 2 (1781-1817), Ekteviede 1788-1790, side 414-415. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeKirsten Larsdtr, Rejsen konfirmert – 17 år – 1784 Dom. XXIII Trin. (14.11.1784)Kildeinformasjon: Troms fylke, Skjervøy, Ministerialbok nr. 2 (1781-1817), Konfirmerte 1781-1785, side 490-491. Permanentsidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeRejer Pedersen konfirmert – 1777 (? Søndag i Advent) høyre sideKildeinformasjon: Troms fylke, Skjervøy, Ministerialbok nr. 1 (1748-1780), Konfirmerte 1774-1778, side 133. Permanentsidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeVielsen til Rejer Pedersen og Kirsten LarsdtrKildeinformasjon: Troms fylke, Skjervøy, Ministerialbok nr. 2 (1781-1817), Ekteviede 1790-1793, side 416-417. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Karlsen

Har du sjekket Tromsø.se her: Skjevrøy, Nordreisa (Reisa), Kvænangen og Rotsund.Skjervøy ble utskilt fra Tromsø prestegjeld som selvstendig soknekall iflg. reskr. 18.01.1776. En rekke forsamlingshus ble benyttet til kirkebruk på denne tiden. Kgl. res. 10.09.1862 delte Skjerøy i tre sokn; Skjervøy hovedsokn, Reisen (nåværende Nordreisa) og Kvænangen annekssokn. Av mindre endringer kan nevnes: - Reskr. 13.08.1813 ga tillatelse til å utvide Skorpen forsamlingshus til annekskirke. - Kgl. res. 13.04.1889 overførte gårdene Tretten og Loppevoll fra Skjervøy til Reisa sokn. - Kgl. res. 09.01.1920 ga tillatelse til å bygge et kapell på Man i Skjevøy preste- gjeld (Rotsund kapell).Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Pettersen

Hei!Takk for informasjonen, jeg hadde aldri tenkt tanken på å se der.Men nå har jeg sett gjennom de to aktuelle Ministerialbøkene, men finner ikke 'mine' folk.Jeg finner personer med de fornavnene jeg søker, men ikke mer. Kan heller ikke se at det er personer fra Nordreisa eller Rejsen der. Kan nok ha oversett, for noen steder er det 'uleselig' for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Selv om Skjervøy tilhørte Tromsø prestegjeld før 1774, så hadde området i lang tid vært eget sogn med egen kirke (og egne kirkebøker). De personene du leter etter bør derfor forefinnes i KB for Skjervøy 1748-1780 og 1781-1817.Ang. Jens Knudsen:Skattemanntallet av 1763 har bl. a. disse på gården Tømmernes (i Nordreisa):Knud Michelsøn MBerith Nielsdr: KEli Knudsdr: BKirsten Knudsd: BHer er bare barn over 12 år tatt med, men den Jens Knudsen du nevner var ganske sikkert sønn til Knud og Berith. Han ble døpt 25 des 1760, se følgende: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9728&idx_id=9728&uid=ny&idx_side=-31>Lenke(Introduceret .... Knud Michelsons Reisens kone Berith Nielsd hvis Barn blev døbt N: Jens)Knud og Berith hadde også barna Birthe (døpt 6 jan 1754), Niels (døpt 26 mar 1757), Anne (døpt 25 nov 1759), Lars (døpt 17 mar 1764) og Knud (døpt 4 aug 1765).Jens Knudsen ved FT-1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Du finner også dette paret på Tømmernes ved skattemanntallet av 1763:Lars Johannisæn MEli Pedersdr: KDe fikk en datter, Kirsten, født 1767: LenkeDom 3 a Trinit [1767]... introduceret Lars Johansens Kone Reisen, Elen Pedersd, hvis Barn blev døbt N: KirstenLars Johansen og Elen Pedersdatter hadde også sønnen Johan (døpt 14 mai 1769).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

En liten kommentar ang. Kirsten Larsdatter:Rejer og Kirsten ved FT-1801: LenkeHer står det at Kirsten er 56 år gammel. Dette er jo opplagt feil (yngste barn 2 år gammel), tror nok det er snakk om en feilinnførsel (eller feiltranskripsjon), det skulle nok vært 36 år. På samme gård finner du Lars Larsen (Kirstens bror) og deres mor Eli Pedersdatter, enke etter første ekteskap og 67 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Pettersen

Tusen takk Odd Villy Ovesen.At man også hadde den muligheten å søke i skattemantallet visste jeg ikke, men så er jeg forholdsvis ny i dette gamet. Jeg prøvde å søke litt og skal se litt nøyere på det etterhvert.Så da er det Giertru og Peder som gjenstår, men å finne de i kirkeboka er ikke enkelt.En VARM hilsen fra Inger:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Tror ikke Giertrud finnes døpt i kirkebøker for Skjervøy, tror derfor hun er innflyttet til Skjervøy. Navnet kan vel også tyde på det, i tillegg bor hun ved FT-1801 på samme gård som Peder Bersvendsen og kone Maria Larsdatter. Maria Larsdatter og hennes mor Anna Fastesdatter (ikke Trastensdatter) stammer fra Røros. Peder Bersvendsen tror jeg nok også er innflytter til Skjervøy.Se også følgende diskusjon på DIS Norge: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Pettersen

Til nr 9: Nord-Troms museums side finnes ikke Giertrud døpt, for årene 1764 til 1781 mangler der. Men jeg finner ikke hennes konfirmasjon på museums sidene heller, har funnet det i kirkeboken. Jeg lurer på om alt fra kirkebøkene er registret ettersom jeg har prøvd å søke etter andre data også. Bla vielsen til Rejer Pedersen og Kirsten Larsdtr. Til nr 8: Hos en annen slektsforsker fant jeg at Giertud var datter til Anders Berg (har ikke funnet bekreftelse på det, heller ikke hans fødsel/dåp) han var igjen sønn av Peder Pedersen Fantinberg fra Härjedalen, Sverige, gift med Bereth Larsdatter LenkeDe hadde sønnene Peder Pedersen, gift med 1) Ingeborg Olsdatter og 2) Anna Estensdatter (Ellingsdatter) (jeg hadde registrert han som Per) og Rejer Pedersen gift med Kirsten Larsdtr.Jeg 'scannet' gjennom DIS siden, men er nå så usikker..En annen sak jeg stusset på var at Oxfjord (eller Oksfjord)var i Rejsen (Nordreisa) på 1700 tallet, er det riktig? Jeg trodde Oksfjord tilhørte Skjervøy til langt oppi vår tid (1960 - 70 tallet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Pettersen

Hei igjen!At det går an .. Det var så mange navn og forslag, så jeg glemte helt utgangpunktet - at Giertrud er fra Fosnes i Nordreisa, noe dette klippet fra Bente Imerslunds bok Kvenske personnavn i Nordreisa 'beviser': Fosnesfolket ble på norsk kalt Jo-karran. Jo-karran var John Johnsen og dem på Fosnes som nedstamma fra Røros. Hansen forteller den dramatiske historien (i bok om Nordreisa fra 1950 tallet) om hvordan Røros-John, 1764-1842, får Fosnes gård hvis han gifter seg med dattera Gjertrud. Praktiske John tar imot tilbudet og lar sin forlovede Ane i stikken. Ane har fulgt ham fra Røros til Fosnes, men der skilles deres veier for godt.Her er vel kanskje beviste på at Giertrud er fra Fosnes i Nordreisa. Jon er linken til Røros (sak 70808 der jeg søker hans aner)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Et par oppklaringer:Nord-Troms museums registreringer gjelder døpte i tidsrommet 1748-1763 (1753-55 mangler vel også) og 1781-1796.Skjervøy prestegjeld omfattet Skjervøy, Nordreisa og Kvænangen helt fram til 1862, da Reisen (nåværende Nordreisa) og Kvænangen ble utskilt som egne sokn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Pettersen

En avklaring til:Oksfjord / Straumfjord og Rotsundelv ble overført fra Skjervøy til Nordreisa 01.01.1972 og den 01.01.1982 ble befolkningen på Hamneidet overført kommunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Tore S. Falch

I Nordreisa bygdebok er Gjertrud Margrete Andersdatter Berg nevnt under omtalen av gården Fosnes (s.418 ff). Ifølge bygdeboken var hun pleiedatter av det barnløse oppsitterparet Peder Bersvendsen og Marie Larsdatter. Hun ble gift med Jon Jonsen som ble den neste brukeren på Fosnes (- se forøvrig tema 70808 - Lenke ).Et kjent navn i Nordreisa fra denne tiden er Per Persen Kjelleren (Kjeller-Per), født ca 1754, død ca 1824. Han skal ha hatt 24 barn og har følgelig stor etterslekt. Ifølge bygdeboken var han sønn av Peder Pedersen Fantinberg fra Härjedalen og Berit Larsdatter, og noen av Kjeller-Pers sønner skal ha brukt navnet Berg (som en kortform av Fantinberg).På side 421 i bygdeboken står det: ''Andre slekter i Nordreisa med navnet Berg kjenner man ikke til utenom Gjertrud Margrete Andersdtr. I skiftet 1762 [etter Kjeller-Pers far] ses Fantinbergs eldste sønn, Kjeller-Per altså, å være født 1754. Men allerede i 1743 var den sistes far innehaver eller rettere: en av innehaverne av gård og grunn på Tømmernes. Ad hvilken vei var han så kommen fra Härjedalen? Den omstendighet at han satte bo på nordre side av Reisadalen tyder på at han er kommen ned gjennom denne dal via Kautokeino som flyktning fra Tornedalen. Han må da, som før fortalt, mot slutten av Den store nordiske krig være blitt utkommandert fra sin hjembygd i Härjedalen til forsvar mot russerne i Tornedalen, for siden å vike for overmakten, og så til slutt havne på Tømmernes. Han kan da før han møtte sin hustru ha hatt en sønn i eller utenfor ekteskap, nemlig Anders Berg, som således kan være Gjertrud Margrethes far, og Kjeller-Per således hennes farbror. Men derved ble Røros-Ane også sin rivalinnes tante.Om denne hypotese er riktig er jo et annet spørsmål.''Bygdebokens forbehold om hypotesens riktighet er høyst betimelig ettersom den er fullstendig udokumentert og således må karakteriseres som en ren gjetning - men kanskje likevel verd å forfølge i den grad det overhodet er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

I Nordreisa bygdebok er Gjertrud Margrete Andersdatter Berg nevnt under omtalen av gården Fosnes (s.418 ff). Ifølge bygdeboken var hun pleiedatter av det barnløse oppsitterparet Peder Bersvendsen og Marie Larsdatter. Hun ble gift med Jon Jonsen som ble den neste brukeren på Fosnes (- se forøvrig tema 70808 - Lenke ).Et kjent navn i Nordreisa fra denne tiden er Per Persen Kjelleren (Kjeller-Per), født ca 1754, død ca 1824. Han skal ha hatt 24 barn og har følgelig stor etterslekt. Ifølge bygdeboken var han sønn av Peder Pedersen Fantinberg fra Härjedalen og Berit Larsdatter, og noen av Kjeller-Pers sønner skal ha brukt navnet Berg (som en kortform av Fantinberg).På side 421 i bygdeboken står det: ''Andre slekter i Nordreisa med navnet Berg kjenner man ikke til utenom Gjertrud Margrete Andersdtr. I skiftet 1762 [etter Kjeller-Pers far] ses Fantinbergs eldste sønn, Kjeller-Per altså, å være født 1754. Men allerede i 1743 var den sistes far innehaver eller rettere: en av innehaverne av gård og grunn på Tømmernes. Ad hvilken vei var han så kommen fra Härjedalen? Den omstendighet at han satte bo på nordre side av Reisadalen tyder på at han er kommen ned gjennom denne dal via Kautokeino som flyktning fra Tornedalen. Han må da, som før fortalt, mot slutten av Den store nordiske krig være blitt utkommandert fra sin hjembygd i Härjedalen til forsvar mot russerne i Tornedalen, for siden å vike for overmakten, og så til slutt havne på Tømmernes. Han kan da før han møtte sin hustru ha hatt en sønn i eller utenfor ekteskap, nemlig Anders Berg, som således kan være Gjertrud Margrethes far, og Kjeller-Per således hennes farbror. Men derved ble Røros-Ane også sin rivalinnes tante.Om denne hypotese er riktig er jo et annet spørsmål.''Bygdebokens forbehold om hypotesens riktighet er høyst betimelig ettersom den er fullstendig udokumentert og således må karakteriseres som en ren gjetning - men kanskje likevel verd å forfølge i den grad det overhodet er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Pettersen

Tusen takk til Tore S. Falch (15)Da skjønner jeg mer de diskusjoner som har vært om hvor Gjertrud stammer fra. Jeg har sett at Anders Berg var nevnt som far, men var veldig usikker, tenkte nok også at Berg var en forkortelse for Fantinberg.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.