Gå til innhold
Arkivverket

[#70809] Navn på delikatesseforretning på torvet i Kristiansand 1940


Gjest Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag T. Hoelseth

Min kones bestemor jobbet frem til 1940 i en delikatesseforretning som holdt til på torvet i Kristiansand. I dag ligger det en en forretning samme sted som heter 'Torvets Delikatesse', men den har bare vært der en fem års tid. Daglig leder i Fiskeksperten, som eier forretningen, forteller at det lå en annen delikatesseforretning på torvet - Jonassen - og denne ble lagt ned for rundt 30 år siden.Spørsmålet er om forretningen het Jonassen også før krigen, eller var det snakk om en annen forretning? Tenkte jeg kunne spørre her først i tilfelle noen satt med lokalkunnskap - vet at jeg kan sjekke adressebøker etc. på NB e.l.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia Johansen

Hei jeg har akkurat snakket med min gamle onkel (over 75 år)han har bodd hele sitt liv i Kristiansand og han sier det var Jonassen på Torvet forøvrig hadde de byens beste fiskeboller og fiskekaker.Onkel ble rørt når jeg spurte for da kom de gode barndomsminnene om da han ble sendt hverdag av sin mor for å handle der. Ofte måtte han flere ganger fordag for når han kom hjem var det forlite fiskekaker igjen, det forsvant alltid noen på hjemveien for de var så gode:)Onkel sier at det var entil Delikatesse foretning i området det var Søstrene Skreros som hadde delikatesse forretning i Henrik Wergelandsgt.Håper dette hjelper deg litt på vei.Mvh Pia (Relativt nyinnflyttet til KRS)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Ja, dette er til god hjelp. Nå vet jeg ikke når onkelen din startet sin 'karriere' som løpergutt for sin mor, men det er vel mest sannsynlighet for at det var samme forretning som het Jonassen i 1940. Legger dette til grunn - det er nok flere ting jeg burde ha fått dobbeltsjekket på NB, men ikke mulig å få til nå med sommertider.Nå grubler jeg over hvor jeg har lest om Skreros tidligere, men det får jeg nok la ligge for denne gang... :-)Uansett, takk for at du tok deg tid til å snakke med onkelen din!DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Jeg vet selvsagt ikke hvor du har lest om Skreros, men det er navnet på ei lita, koselig grend i Birkenes kommune, Aust-Agder, nede ved Oggevann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Til Dag.For noen år siden leste jeg noen lokale aviser fra Kristiansand før krigen, og jeg tror bestemt at et bilde fra 17mai 1938-39 fra det gamle Torvet, at Jonassen Delikatessè var der den gang. Jeg undersøkte med en eldre herre her i byen i dag, og han bekrefter at denne butikken var der før krigen.Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Takk til både Inger Eik og Torleif Odland for informasjon. Tror jeg leste om Skreros i en eller annen slektssammenheng, ikke nødvendigvis stedet. Det dukker kanskje opp igjen...Da kan jeg trygt legge til grunn at min kones bestemor før giftermålet i 1940 jobbet for Jonassen Delikatesse. Da har en brikke til falt på plass!DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.