Gå til innhold
Arkivverket

[#70812] Familien Gitterburg, flyktninger frå Flanderen, ca 1840


Gjest Jan Sæthre
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Sæthre

Eg har fått kopi av eit brev som viser at mi tippoldemor, Alice Gitterburg, fødd ca 1834 som barn flykta med heile familien frå Flanderen. Eg er interessert i finne ut kva kilder som er tilgjengelege for om muleg å finne hennar forfedre. Eg referer deler av brevet her ( brevet er datert i 1990): 'For ca 150 år siden ved en krig blev Nederland Flanderen invadert av fremmed makt ( Tyskland ?). Adelstanden og folk flest måtte flykte for å redde livet. Godsene blev plyndret og eiendommene ødelagt. Familien Gitterburg rømte med et skip som seilte ut fra kysten. skipet kom mulig ut av kurs og kom opp under Norskekysten hvor det forliste ved Marstein fyr. De eneste som blev redet vr 3 små barn - Alice og 2 gutter. Den ene gutten het på norsk 'Gunnar', muligens Günter i hjemlandet. Disse 3 barna kom til Bergen hvor de vokste opp på et barnehjem, i all fall til de, eller Alice var 12 år. En dag de var på Bryggen for å tigge trefte de på noen karer fra Vågsøy som hadde kommet med en båtlast fisk og saltsild for å selge. Den ene av disse hadde ingen barn,og uten videre seremoni tok han Alice med hjem til Halsør. En annen av mannskapet tok hånd om Gunnar. Den tredje guttens sjebne vites ikke.'Det finst og eit fotografi av Alice der det på baksida er skrive ' Alice Gitterburg - tysk adelsdame'.Er det nokon som veit kvar eg kan leite etter opplysningar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Det er vanskelig å finne noe som helst om 'Gitterburg' på nettet. Har prøvd noen varianter på skrivemåte, men det er ikke så mange nærliggende varianter.Urolighetene i Belgia kan ha sammenheng med etterdønningene av løsrivelsen fra Nederland i 1830 - se i denne artikkelen på Wikipedia: http://no.wikipedia.org/wiki/Belgias_historie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Karlsen

Har du lett etter Alices konfirmasjon og hennes vielse...Kanskje finner du opplysninger der som kan hjelpe deg videre.Evt. innflyttede til Selje i perioden hun skulle ha forlatt Bergen.Er ikke kjent på disse kantene av langet, så jeg kan dessverre ikke hjelpe deg mer enn tips.Det ser ut som om du må søke i kirkebøkene for Selje i Sogn og fjordande . Lenke SeljeKirkesokn Selje (Hove), Vågsøy (delt 1905), Sør-Vågsøy (1906-1910) og Nord-Vågsøy (1906-1952).Navneskifte fra Hove sokn til Selje sokn i 1910.Avgang I 1953 ble Vågsøy prestegjeld opprettet med soknene Sør- og Nord-Vågsøy. Gnr. 92-101 ble i 1964 overført fra Selje sokn til Nord-Vågsøy sokn i Vågsøy prestegjeld.mvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sæthre

Tove. Vi har alle opplysninger frå Alice sjølv sidan ho vart tatt med frå kaia i Bergen når ho var ca 12 år. Problemet er at der er ingen notater om hennar forfedre. Vi veit ikkje kor gammal ho var då ho kom til Bergen, dvs. om ho kunne vere i stand til å huske noko om sine foreldre. Det eg tenkjer på som muleg kjelder, vil vere offentlege arkiv i den delen av Europa som kanskje kunne ha oversikt over dei skip som forlot landet på den måten. Vi er heller ikkje heilt sikre på den eksakte skrivemåten av namnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Tilbake til (3): HAR du forsøkt noe av det Tove foreslår? Når / hvor giftet hun seg? Hvor bodde hun i 1865?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Kan det finnes arkiver etter barnehjem i Statsarkivet i Bergen eller Bergen Byarkiv hvor det kan finnes opplysninger ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Nå maser jeg litt: HVOR står det at hun er født i Bergen (ut/innflyttet/konfirmasjon/vielse/1865/1875/1891/1900/ dødsfall? Forslaget fra Solveig er bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sæthre

Jon Erik ( 8). som eg har sagt tidlegare, så har vi opplysningar frå tida etter ho kom til Vågsøy. Eg har og sagt at det i den kjende dokumentasjonen berre står fødested Bergen, men sidan du spør direkte, her er lenkene. Ekteskap mellom Johannes og Alic, scanna mini Selje 1858-1870 side 194 nr 27 [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070305690194.jpg>Lenke Same opplysning ved borna sine fødsler ( også funn i scanna mini) Innflytta: ingen funn Konfirmasjon: Ingen aktuelle funn i Selje FT 1865: Alis - hans kone - fødested Bergen Død 1913: Scanna klokkarbok Vågsøy Nord Vågsøy side 174 nr 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Den vielsen du henviser til oppgis fødested Bergen og at far er Olai Gundersen. Her er dåp fra Bergen 1834 Alis Wilhelmine Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sæthre

Anne:Den var spennende. Fann då og kopi av originalen LenkeDet som undrar meg då, er om ho kan ha vore baby då ho var funnen. Kva 'praksis' var der for å bruke fødseldato? Denne er oppgjeven til 6.5.1834. Fann då også 2 andre barn med same foreldrepar, men desse er fødd i 1838 og 1840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Det som da kunne vært interessant å få belyst, er utviklingen i slekten fra Alices død 1913 til brevet 1990, der hun er blitt tysk adelsdame.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Karlsen

Kan det tenkes at noen i familien har forsøkt å forskjønne fortiden...?I min familie verserer det en historie om noen franske adelsmenn og et forlis på nordlandskysten... men jeg tror selv det er bare rent oppspinn! Har ikke funnet noen bevis eller indikasjoner på at det stemmer. Ofte er det vel ren ønsketenkning fordi noen i fortiden har ønsket seg noen FINE forfedre! Morens dør i 1842: 13420 1842 0310 2609 Kone Erenstine Severine Abrahamsd. 16-69 32 Aar K Dagl. Olai Gunders. Brystsyge Domkirken [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=16&filnamn=1301begr&gardpostnr=13420&merk=13420#ovre>LenkeNr 42 morens begravelse: Kildeinformasjon: Bergen fylke, Domkirken, Klokkerbok nr. E 1 (1836-1848), Døde og begravede kvinner 1842, side 147. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeFaren dør i 1848: Lenke5209 1848 2010 1310 Daglønner Olai Gunders. 16-87 44 Aar M Domkirken Farens begravelse nr 125: Kildeinformasjon: Bergen fylke, Domkirken, Klokkerbok nr. E 1 (1836-1848), Døde og begravede menn 1848, side 95. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Jan! Fint at saken ser ut til å ha løsnet. Som Tove sier i starten av (16) - og påviser i slutten av samme innlegg - hadde noen ønske om å pynte på familiehistorien? I (1) referer du til et brev datert 1990: Hva er opplysningene i brevet basert på - hvem har skrevet det? Hvor kommer opplysningene/koblingen til Gitterburg fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sæthre

Innlegg 12 til 21:Takker for veldig mange gode opplysningar omkring Olai og Ernestine.Pynte på familiehistorien??Ja, kanskje. Det er mange ting her som undrar meg og som eg må sjå meir på.Jon Erik (21): 'Tysk adelsdame' var skrive på baksida av eit bilde som er tatt ei tid før hennar død i 1913. Har ikkje dato på bildet men det er tatt av H.Lyslo. Veit heller ikkje enno kven som har skrive det, eller kva tid det er skrive. Ein slektning av meg fann bildet i sakene etter mor si (død), så det kan vere ho som har skrive det. 'Brevet' er skrive i Amerika av eit oldebarn av Alic. også ho må vere død, for ho ville vore 93 år i august 1990.Eg skal nok kome tilbake med meir seinare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Finner i farta ikke Alice utflytta fra Domkirken sokn 1848 ---. Heller ikke konfirmert i noen av Bergens sokn 1848-1854.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

til 22: dere kan jo starte med en enkel undersøkelse av hva slags skriveredskap som er brukt. Kulepenn ? Håndskriftene har jo endret seg kraftid siste 100 år, slik at påtegnelsen på bildet burde la seg plassere i tid, sånn noenlunde. Det må i hvertfall gå an å si om det er før f eks 1930 eller etter ca 1970.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sæthre

Er på ferie denne helga så eg har ikkje tilgang til bildet, men meiner å huske at det er skrive med kulepenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.