Gå til innhold
Arkivverket

[#70816] Arne Roald Lindblom vigd i Oslo 25:e maj 1946


Gjest Jörgen Ingman
 Del

Recommended Posts

Gjest Jörgen Ingman

Hej!Min norske (trots namnet) morfar Arne Roald Lindblom återvände efter kriget till Oslo i juli 1945. I ett brev får jag veta att han gifte sig med en Oslotjej den 25:e maj 1946 och de fick en dotter 1947.Det står tyvärr inga namn på dem. Vet ni om det finns nåt 'enkelt' sätt att få fram vart/med vem han gifte sig?Var lysning obligatorisk? Vigseln kan ju ha varit borgerlig också.Med vänlig hälsning, Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Såner gravsted i Vestby:Finner en Arne R. Lindblom f 1-3-1914, d 12-3-1984. I samme grav ligger Karen Rode Lindblom f 18-7-1919,d 7-2-1992. Der ligger også Gro L. f 8-2-1959, d 26-2-1959. Kan det være disse du leter etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Hej!Stämmer, det är rätt Arne, men Karen tror jag är hans nya fru. I brevet som jag nämnde fick jag också veta att han 1951 låg i skilsmässa och att han redan hade flyttat från henne. Så om skilsmässan fullbordades måste han ha gift om sig med denna Karen. Arne var tydligen en 'orolig' själ. Först ställer han till barn i Sverige, åker sen hem och gifter sig för stt snart skiljas och sen gifta om sig igen.... Mvh,Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Du bør sjekke lysningsprotokollene på Digitalarkivet (Skannede kirkebøker, Oslo) - da bør du i det minste få navnet på Arne Lindbloms første kone. Alternativt bør vielseannonse i Aftenposten e.l. sjekkes.Det var vel ikke vanlig med fødselsannonser i Aftenposten på den tiden, så det blir kanskje vanskeligere å finne navn på datteren f. 1947 hvis hun senere har tatt et annet etternavn.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Sidan du har veit kvar han ligg begravd, så kan du jo prøva å få vita navn på kven som har festa grava i Vestby.Det kan jo vera at dei ikkje har den gamle regelen om at namn på feste skal vera 'hemmelig'. Eg veit at det er nokon som held på den, men iallfall i Oslo gjeld ikkje det lenger.Her er e-post adresser/tlf.nr.: http://www.vestby.kirken.no/hvemhvahvor.htmlVenleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Hej Dag!Jag har kollat de lysningsprotokolen som finns för Oslo i den perioden men inte lyckats hitta Arne. Sen måste man tänka att Arne kom till Oslo 07 1945 og gifte sig redan (med sin ungdomsförlovade?)i maj året efter. Kanske var det en hastesak efter att hon blivit på sytta?Var det normalt med lysning om det var borgerlig vigsel?Till Marianne: Eftersom du svara på skull je tro nynorsk så svara je på jämska som e mätt förste språk,hoppas ok? Je fatta int räktöt va du mejn mä 'festa grava' i Vestby? JE skull tro att förste käringa int ha någe å gjäre me anner käringa å kan int begrip vofför hu skul ha noe å gjära i Vestby? Hu va från Oslo å enligt breve va dom skäld åt i 1951 å etter dä så skulln Arne ha gifte se igjen seinar å flött te Vestby. Du få int missförstå me, men iblann li je så lei norska, iblann ståre solveien, på nästa stel ståre solvegen, iblann ståre youngstorvet iblann youngstorget så man veit då rakt int ut.. derför valld je å svara på jämska enn hen gången... Mvh, Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

HeiAlle lysninger skulle offentligjøres. Mulig denne lysningen er å finne i Norsk Lysningsblad Fra lysning til vielse gikk det ca 2-3 uker Norsk Lysningsblad finnes på Nasjonalbiblioteket i Oslo Lysningene er alfabetisk på mannens efternavn og gjelder hele landet og der vil det stå hvor de gifter seg. Også om det skal være borgerlig vielseMvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til innlegg 6: Nå har Solveig Håklev allerede besvart spørsmålet ditt - hvis du ikke finner lysningen på Digitalarkivet.no, så er daværende Norsk Kundgjørelsestidende (fra 1. januar 1948 Norsk Lysingsblad) det beste stedet å lete. Jeg har hatt stort utbytte av å gjennomgå årganger av NK tidligere for å finne nærmere informasjon om ekteskapsinngåelser.Når det gjelder gravfeste, så har altså kirkevergen oversikt over hvem som har betalt for festet for graven. Det *kan* jo hende at festeren til din morfars grav i Vestby har nærmere informasjon om din morfars første ekteskap. Problemet er at kirkevergene ser ut til å ha ulik tolkning av personvern i forhold til opplysning om festere, men det skader vel ikke å ta kontakt.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Hej igen Marianne!Ringde precis kirkevergen i Vestby och fick veta att du också just pratat med Per! Tack för engagemang!! Jag missförstod lite igår och förstod poängen att ringa dit först lite senare.... Per sa att ni skulle höras igen så då tyckte jag det var dumt om båda vi höll på och sa att det bästa var att ni fortsätter som redan börjat. Tror det blir bäst? Och så kan du väl meddela mig om det kommer fram nåt intressant. Just nu hade Per tydligen ingen info annat än att gravvården 'gick ut' år 2012. Än en gång stort tack för engagemang!! Mvh, JörgenTack Solveig för tips om biblioteket! Det får bli en tur dit snart... Mvh, Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Hej Dag!Ser ut som att vi skrev samtidigt , men du hann posta före... Japp, förstod Marianns poäng att försöka få fram ansvarig för graven. Om det var nån som kände Arne kanske man kan få veta lite mer om honom :-)Har också ringt biblioteket och beställt NK för 1945 och 1946 nu.Mvh, Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Hej!Var på Nasjonalbiblioteket idag och det gav resultat! Hittade lysningen den 9:e maj 1946, alltså 16 dagar innan vigseln så 2-3 veckor stämde mycket bra. Frun hette Solveig Altern, f. Skoug och var från Ski. Antar f. betyder född? Isåfall har hon varit gift innan eller så bytt namn nån gång. Det stod ingen kyrka utan bara Oslo byfogdeembete, betyder det att det var borgerlig vigsel? Vet ni hur man isåfall hittar den?Tusen tack igen Solveig för tipset!! Med vänlig hälsning, Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til 11: Ja, det var nok en borgerlig vigsel. Når det gjelder ev. protokolloppføring. Du får høre med Oslo byfogdembete, http://www.domstol.no/obyfDet er gått mer enn 60 år siden 1946, så du skal i prinsippet få informasjonen du er ute etter. Men om du får noe (raskt) svar nå i sommervarmen er en annen sak...DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei Jørgen :-) Fyrst vil eg sei at eg følte meg urettferdig behandla ang. din frustrasjon over norsk, eg ville berre hjelpa deg. Grunnen til at eg ikkje svarte, var at eg ville ikkje vore særleg diplomatisk då med det same.Deretter kjem det hyggelege, men sidan det er ikkje lov å leggja ut namn her, så må du senda meg ein e-post: mastokk2alfakrøllonlinepunktumnoVenleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Hej Mariann!Ber om ursäkt om du kände dig orättfärdigad! Ville egentligen bara visa att även en del svenskar har fler språk. Insåg sen att det var helt fel forum att diskutera språk i egentligen och försökte ändra mitt meddelande, men hittade inget sätt... Mejlar dig snarast! Mvh, Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Till 12: Tack för tips Dag! Mejlade dem och fick snabbt ett svar som hänvisade till statsarkivet så nu har jag mejlat dem istället. Det är ju egentligen ingen brådska så vi får se när de svarar. Denna fru är ju nyupptäckt och jag hade inte hittat henne om det inte var för att jag i helgen läste igenom alla gamla brev mellan mormor/morfar och även morfars mor. Fick också veta en massa annat nytt som jag inte visste. Lite synd att folk inte brevväxlar nuförtiden..... Mvh, Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Vet inte hur intressant det är för er, men tack vare denna nya onkel har jag nu helt plötsligt fått 'nya' kusiner i Sverige, Norge, Danmark, Spanien, Italien och Kanada som jag tidigare inte hade en aning om.... Ibland händer det mycket..... .-)Mvh, Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Eg synst det er kjempeflott at kyrkjeverjene rundt om kring har vorte meir opne på det å gje opp namnet på festar. Det hjelper oss slektsgranskarar mykje :-))Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.