Gå til innhold
Arkivverket

[#70830] HO; Bergen/Sund, Christian Gabriels. Glesnes gm Carnilsche Butner, hvem var han?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,Chrisitian Gabrielsen ser ut for å ha drevet handelsstedet Glesnes, Sund, i en periode. Han var gm datter til prosten i MK, Carnilsche A. Butner. De hadde flere barn, bl a Henriette Louise Gabrielsen , 1817-1877, gm toller Gunder Olsen 1815-1843 i rode 1-79.Det kan se ut for at han var innsatt i tukthuset, om det er samme person, og døde der. Se debatt i AF om samme mann.Jeg har behov for å vite hvem denne karen var. Når og hvor var han født? Er det noen som har kjennskap til dette?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei.Jeg vet ikke hvem denne Christian er, men alder ved død må være feil dersom den som døde på tukthuset er den samme som var gift med Cornelsche.Ifølge dødsmeldingen døde han 46 år gammel i 1843, altså født ca 1797.Christian og Cornelsche giftet seg i 1810, nr 26 Kildeinformasjon: Bergen fylke, Nykirken, Klokkerbok nr. A 2 (1782-1847), Ekteviede 1810, Lysninger 1810, side 58. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8736&idx_id=8736&uid=ny&idx_side=-59>LenkeFinner en i passe alder her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Kirsti,Ja, jeg ser det nå. Da må jeg undersøke litt mer vedr fødselsåret hans, men jeg kan ikke få noen treff på han ved Globalt søk, - jeg mener som forteller hvem han er.Pussig, navnet burde jo være greit å søke på. Men, ok, vi får se om det dukker opp noe mer.Kanskje Sund-kjennerne kommer inn med opplsyninger om handelsstedet Glesnes...Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Finner en Christian Gabrielsen i databasen på DA Undersøkelseskommisjonen 1804 - 05 Bergen [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=73&filnamn=berg1804&gardpostnr=5799&personpostnr=5799#nedre>Lenke I basen Geseller i Bergen finner vi en CG, med oppgitt far Bertel Gabrielsen Lenke En Christian Gabrielsen og (Marie) Cornelsche får en sønn som de kaller Bertel i 1825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Det er en Christian f i 1775 på Askøy med far Gabriel Bertelsen.Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Askøy, Ministerialbok nr. A 1 (1742-1818), Fødte og døpte 1775, side 248. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk, det er nok han. Det er Damsgård, altså innerst på Laksevåg, helt mot byn, men det hørte til Askøy. Men , om far var Bertel Gabrielsen eller Gabriel Bertelsen får jeg sjekke litt mer rundt.Takk skal dere ha, Kirsti og Lars.Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

jeg er kommet frem til at Gabriel Bertelsen må være korrekt. De har en datter som blir døpt i byn, og to døtre som dør som liten i byn. Begge steder står mor som Marie Hansdatter, så dette er nok korrekt. Hans opphav har jeg imidlertid ikke funnet, men jeg skal jobbe litt mer med det.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Her fra kirkeboken.Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Manger, Ministerialbok nr. A 1 (1759-1791), Kronologisk liste 1773, side 97. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Er det disse her skal tro? LenkeDet er jo litt rart om de ikke får barn før etter ti år. Men det trenger jo slett ikke være disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Det viser seg altså at alderen 46 år ved dødsfallet i 1843 var feil. Det skal være 66 år, så da er det nok samme Chrsiten Gabrielsen hele veien. Svar fra AF LenkeDa gjelder det å finne Christens foreldre, Gabriel Bertelsen og Mari Hansdatters opphav. Jeg får lete litt mer i Manger, tenker jeg...Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Det finnes en Gabriel f 1738 i Førde med far Bertel Olebust (om jeg har lest rett da), høyre side ca på midten.Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Førde, Ministerialbok nr. A 2 (1728-1748), Kronologisk liste 1738, side 81. Permanent sidelenke: LenkeOg det er Bruland i Førde, men om dette er 'din' Gabriel er jo ikke sikkert.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

da er vel dette kanskje vielsen i 1727 Lenkehen er ikke f i 1701-tellingen.Da får jeg prøve å finne Mari Hansdatter også.. den er vel verre, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Jeg fant ham på FS, men jeg sjekker alltid kirkeboka for å se om det stemmer.Det kan jo tenkes dette er rett mann, navnekombinasjonen er jo ikke så vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, tusen takk igjen, Kirsti, men jeg tror jeg lar denne saken ligge til over ferien. De som skal ha det er ikke hjemme igjen før etter 10. august.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det var jo helt utrolig, Kenneth, men den tråden fant selvsagt ikke jeg ved søk.Dette betyr jo også at vi har funnet de korrekte anene til Christen Gabrielsen, og samtidig var der vel en del om Mari Hansdatter.Tusen takk igjen, Kenneth.Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Hei Arnfrid.Eg var innom på biblioteket i dag, og då tok eg å sjekka litt i BB Førde, for å sjå om der stod noko som kunne bringe deg vidare.Når det gjeld Gabriel Bertelsen og Bertel Nilssen, så står det ikkje noko stort meir enn det du allerede har. Bertel Nielsen dreiv bnr 3/4 på Ullebust 1737-1758. Eg finn ingenting som knyt verken Gabriel eller Bertel til Bruland, men det kan jo være at dei har vore der (Det er lite opplysningar om husmenn o.l. før 1800, og Bruland er ein forholdsvis stor gard, så eg kan ha oversett noko i farten).Litt meir interessant når det gjeld Helga Salomonsdtr (Salmonsdtr) Åsane. Ho dø på Ullebust 1758. Det står ikkje oppført kven foreldra hennar var.Eg kan likevel ha funne ein aktuell kandiat til foreldra til Helga(frå BB Førde om Åsane: Salomon Anderson f. kr 1624, død 1705 gift med Dorte Torsteinsdtr Refsdalen død etter 1705. Det er oppgitt 7 barn som ein kjenner til fødde 1652-1671. Helga er ikkje nemnd blant desse. Av dei 7 er det ein Anders f. kr. 1671. (merk at Helga Salomonsdtr hadde ein bror som heitte Anders jf. skifte i innlegget som det er lenke til i innlegg 19). Det er ikkje nemnde andre Salomon på Åsane, eg trur difor at dette må være den rette, men må ta visse forbehold.Det er heller ikkje oppgitt foreldre til Salomon, men det skal være nemnd ein Anders på Åsane kr. 1600 (far hans må uansett ha heitt Anders)Når det gjeld Dorte, finn eg litt meir. Under Refsdalen står det oppgitt ein Torstein Olsen f. kr. 1596 på Eikeland d. kr. 1685 på Refsdalen. Han var gift med Mildrid Nilsdtr som døde kr 1685. Barn nr. 2 heitte Dordei, gift med Salomon Andersson Åsane. På Eikeland er det og nemnd ein Ole i 1591, men om dete er far til Torstein er usikkert.Som du ser, så manglar det noko direkte kobling mellom helga og Salomon i BB Førde, men den kan likevel være rett (det står særskilt at dei barna som er oppgjevne, er dei enn kjenner til). Det kan jo også være snakk om utanomekteskaplege affærer. Veit vi forresten når Helga var fødd? Det bør nok søkast etter stadfesting i kirkebøker eller andre stadar, men oftast så er det lettera å finne ut om det er rette nåla ein har funne, enn å leite etter nåla i høystakken.mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tusen takk for dine opplysningar, Egil.Dette er farsslekta til ein tremenning av mannen min. Eg hjelper han å lage ei slektstavle, men eg har for så vidt inga hast med den. Kanskje det kan dukke opp endå meir. Folk er så hjelpsame i sommarveret.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Eg har fylgjande barn i ekteskapet mellom Christian Gabrielsen og Cornilsche Buttner.a. Maria Dorthea Gabrielsen. Fødd på Glesnes og døypt 21.07.1811 i Sund kyrkje. Gift 20.08.1837 i Nykirken med Knud Andreas Amundsen, matros frå Nykirkesoknet.b. Ingebor Catrine Gabrielsen. Fødd på Glesnes og døypt 03.05.1813 i Sund kyrkje. Gift 19.02.1843 i Domkirken med Tønnes Svendsen, matros og frå Nykirkesoknet.c. Johanne Christina Gabrielsen. Fødd på Glesnes og døypt 15.10.1815 i Sund kyrkje. Gift 18.08.1837 i Korskirken med Erik Bisgaard Nielsen, matros frå Domkirkesoknet.d. Henriette Lovise Gabrielsen. Fødd 02.07.1817 på Glesnes og døypt 13.07.1817 i Sund kyrkje.e. Anna Bergitte Gabrielsen. Fødd 25.07.1819 på Glesnes og døypt 01.08.1819 i Sund kyrkje. Død 15.08.1836 då ho kasta seg i sjøen, truleg i Bergen. Begraves i Stilhed paa P. Kgd 22.08.1836.f. Christiane Marie Gabrielsen. Fødd 14.02.1824 på Glesnes og døypt 22.02.1824 i Sund kyrkje. Død 29.01.1849 av kolera i Bergen, og gravlagd 30.01.1849 frå Korskirken i Bergen. Ugift.g. Bertel Gabrielsen. Fødd 17.04.1825 i Bergen og døypt 24.04.1825 i Nykirken i Bergen. Død 03.09.1825 av Ormefeber i Bergen og gravlagd 09.09.1825 frå Nykirken i Bergen.Dersom nokon har fleire opplysningar om desse personane samt eventuelle etterkomarar er eg interessert i dei.Dessutan har eg ikkje funne ut kvifor Christian Gabrielsen med familie reiste til Glesnes og busette seg der. Har du Arnfrid eller nokon andre kjennskap til dette?Mvh Tore Nordvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Tore,Nei det vet jeg ikke. Det jeg vet er at Christian døde på tukthuset i Bergen, og at han hadde flere dommer for økonmiske forhold. Ene gangen satt også datteren Marie Dortea inne sammen med faren.Dette er så gammelt at du gjerne kan fortelle historien her på DF. Det er jo ellers agurktid her også.Min mann har to tremenninger, brødre, som er etterkommere etter Christian og Cornilsce, ved deres datter Henriette Lovise gm toller Gunder Olsen, videre ved deres sønn toller Gunder Olsen gm Lovise Chr. Steffensdatter Gullaksen (tremenningenes besteforeldre)Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.