Gå til innhold
Arkivverket

[#70832] Birte Jacobsdatter halshugget på Nordnes i Bergen 1705


Gjest Kjell Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Johannessen

Etter som jeg har hørt, fødte hun et 'uekte' barn som hun to livet av. Er det noen som kan si hvor jeg finner historien ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Ja hvis dette gikk like anonymt for seg som en henrettelse ved halshugging i Åmot, i Hedmark høsten 1780, da blir det ikke lett. Håper du har mere flaks enn jeg hadde. lykke til. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Johannessen

Tusen takk for hjelpen Siren. Dette var bingo. Jeg flyttet her til Ask for over 40 år siden, og har hørt deler av denne historien mange ganger. Jeg har ved ugjevne mellomrom forsøkt å finne den, uten resultat før nå. En trist historie, man slik var livet den gang. Hvordan finner du fram til akkurat den tingboken ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siren Eldøen

Jeg gikk inn på rettergang og straff i Bergen. Klikket meg inn på den første av de tre tingbøkene fra 1705. Så trykket jeg på REDIGER øverst på siden. Deretter SØK PÅ DENNE SIDEN. Så skrev jeg jacobsd på søkelinjen. Siren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Ja det stemmer. Det er Anne Olsdatter dette gjelder, ellers så er det akkorat tidspunktet for henrettelsen jeg mangler. Har fått den merkelige beskjeden fra Statsarkivet Hamar, om at det heller ikke står noe om det i lensmannsprotokollen. Det er ganske underlig. Skulle vel også tro at det måtte være innskrevet hos sorenskriveren. Det eneste jeg er sikker på, er at det skjedde høsten 1780 ( trolig i september ) ? Fra Riksarkivet, har jeg klart å få tak i kopi av regningene på hva det hele ble på til slutt. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgrim Sørnes

Har du sett i fogdens kopibok? Det var fogden som måtte stå ansvarlig for arrangementet, innkalle skarpretteren fra Christiania, finne eksekusjonplass etc; ofte finner du kopier av brevene der med detaljerte instrukser til alle involverte parter med tider, steder og klokkeslett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Hvem sitter på kopiboka til fogden ? Alt hørtes jo så håpløst ut fra Statsarkivets sin side. Skarpretteren som kom fra Christiania, var Frantz Lædel, og retterstedet vet jeg så ca. hvor lå. Det som er litt ergerlig, er at jeg ikke har fått tak i datoen for eksekusjonen. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Her er vel en tidligere debatt som vedrører de 4 siste innleggeneLenke granlund&nr=21&antinnlegg=19&startnr=&antall=&spraak=#anker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgrim Sørnes

Dette må jo bli kopiboken til fogden i Sør-Østerdal fogderi. Dersom den fremdeles er bevart bør den være på Statsarkivet på Hamar. Jeg har selv bladd i kopiboken til hans sydlige kollega fogden i Solør og den er et vell av detaljert informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Jeg tok kontakt med Statsarkivet om denne saken og fikk bare det svaret at det ikke står noe om det, ikke en gang i lensmannsprotokollen. Det er i såfall den mest anonyme henrettelsen jeg har hørt om. Trodde det var atskillig mere blest enn som så rundt en slik hendelse, der et menneske blir halshugget. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgrim Sørnes

- bare i året 1780 ble det halshugget seks mennesker her i landet. Så det var muligens mere dagligdags da enn det det ville vært idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgrim Sørnes

Sharia var vel å ta litt hardt i. Alle disse seks ville vel fått langvarig fengselsopphold også i Norge idag: Ole Bårdsen satt allerede inne for tyverier da han stjal en pistol og skjøt en av sine fangevoktere på kloss hold.Marit Engelbretsdatter fødte et barn som hun så både rente en kniv igjennom og så strupte med en snor.Lars Skogenes hadde voldtatt sin egen datter gjennom ti år, satt 2 barn på henne, barn som han så hadde tvunget henne til å myrde - en slags Fritzl med andre ord.Aslaug Bendiksdatter knuste hodet til en tjenestejente med en stein. Motivet var å skjule et tyveri av noe kjolestoff.Anne Olsdatter Nabset var en notorisk tyv og mordbrenner som hver gang hun rappet noe forsøkte å skjule sine tyverier ved å sette fyr på de bestjålnes hus.Jens Tollefsen hadde akkurat samme modus operandi og ble også dømt for mordbrann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Jeg er enda så sta at jeg tror at henrettelsen av Anne Olsdatters henrettelse må være notert et eller annet sted. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Ja Torgrim, det var nok litt utafor allfarvei, jeg skjønner at det er forskjell på disse forbrytelsene og de nevnte lover. Dette var vel 'virkelige' forbrytelser. Tar tilbake sharia`en i denne forbindelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgrim Sørnes

Ja jeg er helt enig med deg Thorbjørn, den finnes et eller annet sted, og jeg leter også videre. Førstemann som finner eksekusjonen publiserer her på dette forum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.