Gå til innhold
Arkivverket

[#70834] Søger Hans Peter/Peder Herringstad, født ca. 1788


Gjest Susanne Herringstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Myrstad

Det siste svaret mitt forsvant. Prøver på nytt:Som Helge skriver i (8), er Heidal en del av Vågå prestegjeld i Oppland. Informasjon fra Heidal finnes derfor stort sett i kirkebøkene for Vågå.Faukstad var/er en av de større gårdene i Heidal. Det er derfor mulig at Helge eller andre har mer informasjon. Og skulle det vise seg at det er denne Hans som er din tipp-tipp, kan du føre slekten din videre bakover til flere av de gamle bondeslektene i Gudbrandsdalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susanne Herringstad

Det er meget spændende. Hvis det er ham, forstår jeg ikke, at han ikke blev hjemme i stedet for at blive soldat i København. Det var ikke rart på det tidspunkt. Nå, men mange tak for hjælpen.Hvorfor mon han har valgt at kalde sig Heringstad, hvis han kom fra Faukstad?Mvh Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Har dere sjekket dåp med navn som Bekkemellem, Amundstad og Rønningen for 1788 ? Det hendte av og til at personer på husmannsbruk tok navnet til Hovedbølet (Heringstad). Jeg har vanskelig for å tro at noen fra gård Faukstad tok Heringstad som navn. Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susanne Herringstad

Nej, det må jeg se på! Jeg er så taknemmelig for alle de gode ideer jeg får. Mange tak. Mvh Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susanne Herringstad

Problemet er bare, at jeg i Vågå kirkebog i 1788 kun kan finde en Hans Pedersen, og det er ham fra Faukstad. Skal jeg brug andre bøger?Jeg undskylder min uendelige uvidenhed, men hvis I har brug for hjælp i danske bøger, står jeg til rådighed.Mvh Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Hva med 1787 ? (Det var ikke bestandig de visste hvor gamle de var. Hvilken bruk hadde de for det ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susanne Herringstad

Jeg har set i Vågå kirkes ministerialbog fra 1785 til og med 1791, og de eneste Hans'er, der er' med fader Peder, er Hans Fauksted og Hans med far Ped. Udsteni (?) i starten af side 83. På side 84 er der en Hans med NB i marginen, så han er ikke født i ægteskab, med en far jeg får til Mali Heringst??. Hvorfor skulle han egentlig være født i ægteskab?Mvh Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Helge, Det er ikke bare bare å knote seg gjennom kirkebøker fra før 1800, men FamilySearch gir iallefall bare to Hans Pedersen fra Vågå/Heidal i det aktuelle tidsrommet; begge omtalt i innlegg (24).Vet du noe om slekta på Faukstad ? I teorien er det mulig at en av sønnene på gården tok over et husmannsbruk under Heringstad for en tid, og ta ville han vel skrive seg Heringstad og ikke Faukstad ? Med vanlige oppkallingsregler burde den eldste sønnen få navnet Stener, men den nest eldste burde få navnet Hans. (Riktignok finner jeg ingen Stener noen steder ..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Til (32): Det er moren som er Mali (Heringstad (?)). Navnet på faren tolker jeg som Thord Olsen. Dermed burde denne Hans bruke patronymet T(h)or(d)sen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Til innlegg 32:Lenke til kirkeboka for Vågå, her med Hans på side 83, som er Peder Uldalens sønn: Kildeinformasjon: Oppland fylke, Vågå, Ministerialbok nr. 1 (1739-1810), Fødte og døpte 1785, side 83. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9247&idx_id=9247&uid=ny&idx_side=-104>Lenke Permanent bildelenke: LenkeSå til Hans på side 84 med NB i margen som er sønn av Mali Hansdatter og Thord Olsen, født utenfor ekteskap: Kildeinformasjon: Oppland fylke, Vågå, Ministerialbok nr. 1 (1739-1810), Fødte og døpte 1786, side 84. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susanne Herringstad

Hvis man søger i Det gudbrandsdalske kompanis stamrulle, træffer man på ham her:2214 Hans Pedersen 1789 Hammer, Holongsøyen, M.m. Peder Gmd. Vågå 2 Avgang:ukjent 356BDen ukente afgang, kan det dække over, at han tog til Danmark?mvh Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hans Pederson, fødd på Heringstad i Vågå og døypt der 25.9.1791, flytte over Sognefjellet og vart husmann på plassen Brunane under garden Leri (Lerum) i Luster der han døydde 9.12.1852. Han gifte seg i Luster i 1819 og fekk seks born.Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susanne Herringstad

Det er så endeligt afklaret, at det ikke er 'min' Hans.Hvor finder jeg en folketælling for Holongsøyen? Vil gerne finde ham fra Det gudbrandsdalske kompanis stamrulle:2214 Hans Pedersen 1789 Hammer, Holongsøyen, M.m. Peder Gmd. Vågå 2 Avgang:ukjent 356B. Har prøvet uden held?Mvh Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Hei Susanne, Holongsøyen er også i Vågå med flere gårder og bruk (små gårder). Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susanne Herringstad

Tak for din store tålmodighed! Jeg lover ikke at spørge mere i aften. Mvh Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Susanne, I stamrullene har du også en annen Hans Pedersen:2587 Hans Pedersen 1790 Harildstad husmand Quambske kompHarildstad ligger i Heidalen. Det finnes ingen Hans Pedersen på Harildstad i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susanne Herringstad

Til indlæg 41:Han ser lovende ud. Jeg må i kirkebogen i Lom! Det er ikke let, men sjovt.Mvh Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

På et Heringstadeie finnes det en Peder Hansen f.1766, g 1788 m Anne Pedersdtr f.1755 De har ett barn Peder Hansen f.1796. Det er plass til mange barn mellom 1788 og 1796. Rett en henvendelse til Nordalsarkivet i Vågå angående ditt spørsmål. Får du et positivt svar så del det med oss. Når det gjelder innlegg 37 så er jeg interessert i navn på kone og barn til Hans Pedersen f.1792 på Saksen under Heringstad. Den første som er registrert på Saksen er Anders Andersen som skulle være kommet fra sjøkanten et sted. Kan han ha kommet fra ditt interesseområde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susanne Herringstad

Det lyder meget lovende. Kan jeg få hjælp til adressen til Nordalsarkivet i Vågå? Jeg lover, at dele svaret med jer! Jeg vil da også gerne fortælle, hvad der skete med ham, da han kom til Danmark og hans efterkommere, hvis nogen er interesseret.Tak for oplysingen. Mvh Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Hans som var født 1806 blev vel ikke innrullet i det militære som 12-åring ? Susanne, Hvilken epostadresse har du funnet til Norddalsarkivet ? Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susanne Herringstad

Husker kun at vedkommende hed Tor. Skal jeg lede efter det igen? Sendte mail i morges. Mvh Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susanne Herringstad

Tor Stallvik, leder af Norddalsarkivet i Vågå. Er det ikke den rette person? Mvh Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg har to eadresser til Norddalsarkivet hvor Tor Stallvik er enebestyrer: nord-ark@online.no og tor@gbdmuseum.no Du kan adressere til den ene med kopi til den andre. Hilsen Helge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.