Gå til innhold
Arkivverket

[#70834] Søger Hans Peter/Peder Herringstad, født ca. 1788


Gjest Susanne Herringstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Susanne Herringstad

Ja, det er den familie. Men mon ikke Ragnhild og Hans er tvillinger (indlæg 16)?? Men ifølge indlæg 24 og 37 kan det ikke være ham, for han døde i Luster i 1852. Jeg kan altså ikke finde ud af det) Mvh Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Skal vi likevel til 1788-89 ? Hvor er Hans ? I 1865 heter det forøvrig Hæringstad med Saxen, som tydeligvis er ubebodd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Peder Knudsen med familie var på et tidspunkt forviste fra Soksen i Øvre Heidal til et husmannsbruk Nedre Heidal og barn da het ikke Saxen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Susanne (77) - dette kan absolutt være han, vi må bare finne dåpen. Han er ikke tvilling med Ragnhild, men hun er jo hans søster!Hans Pedersen som døde i Luster var sønn av Peder Olsen og Hans Pedersen Saksen var sønn av Peder Knudsen, så det er den siste vi leter etter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Var vrien denne her... Har funnet en Hans f. 1793 som jeg ikke klarer å lese farsnavnet på, noen som ser hva som står? Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Står det Peder Saksens db Hans, eller er det bare ønsketenkning?: Vågå 1794, Permanent sidelenke: Lenke 1.side og 1. spalte, nesten nederst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Ok - jeg må inrømme at jeg rotet til denne debatten. Jeg misforsto hvem denne Hans Pedersen som døde i Luster i 1852 var sønn av. Jeg trodde han var sønn av en Peder Olsen. Og at han var født på Heringstad, men at familien ikke lenger var der under FT i 1801. Grunnen er rett og slett at jeg har tolket det som står i KB som Peder Ols. Permanent sidelenke: Lenke Jeg kan bare beklage! Susanne, jeg håper du finner ut av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susanne Herringstad

Hej Grete, Du skal da ikke beklage. Du har lagt en masse arbejde i det for min skyld og det skal du have tak for. Jeg tror ikke på en født i 1793, så har han været 15, da han kom til København. Især tak for indlæg 80, som får ham på banen igen. Så er det måske rigtigt, vi må ske hvad de siger, dem på arkiverne.Helge (indlæg 79) hvis de var forvist, kan man så ikke tænke sig, at han er døbt et andet sted? Ved man, hvorfor de var forvist?Endnu en gang mange tak for al hjælp. Mvh Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Et skudd for baugen:? Igår kveld fortalde min svoger ,som er spesialist på Heidal/Vågå slekter, at Hans Pedersen var født i 1794. Blir han ikke for ung da ? Han kan ha dratt til København rett etter konfirmasjon. Men så var det alder ved død ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susanne Herringstad

Det er fantastisk, at du bruger dine aftner på at hjælpe mig. Jeg tror ikke meget på det med fødsel i 1794. Så har han kun været 14 ved ansættelsen i militæret. Ganske vist manglede de soldater, men da de i 1808 kun hvervede 3 til artilleriet, tror jeg ikke, de valgte en 14-årig. Men jeg kan tage fejl.Mvh Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Da jeg hadde lagt meg i går ble jeg liggende å tenke på om det var plass til Hans sitt svangerskap mellom søstrene Rønnov og Ragnhild, - og nei det er det ikke! Tror at Hans Pedersen Saksen, som døde i Luster, er den jeg fant døpt i 1794 under innlegg 83. Kan noen prøve å lese det som står? Uansett kan han umulig være døpt i september 1791! Det vil med andre ord si at Hans Pedersen døpt 25. sept. 1791 er 'ledig'!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susanne Herringstad

Jeg er taknemmelig med lidt bekymret over, at halve Gudbrandsdalen ikke får sin nattesøvn for at hjælpe mig med en for længst afdød slægtning. Hvor er det sødt af jer! Jeg tror langt mere på 1791 end 1794. Det kan så også være ham, der blev konfirmeret i 1807. Jeg har skrevet til statsarkivet i Hammar og Tor Stallvik på Norddalsarkivet, men endnu ikke fået noget svar - de holder sikker en velfortjent ferie. Mvh Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susanne Herringstad

Hvordan stemmer den Hans døbt 25.9.1791 overens med Hans Pedersen, boende på Hougen, søn af Peder Olsen og Anne Olsdatter, jf. 1801-tællingen? Mvh Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Er ikke den Hans Pedersen f. 25.09.1891 sjekket ut som ikke aktuell kandidat?Se innlegg 37 av Lars Øyane:Hans Pederson, fødd på Heringstad i Vågå og døypt der 25.9.1791, flytte over Sognefjellet og vart husmann på plassen Brunane under garden Leri (Lerum) i Luster der han døydde 9.12.1852. Han gifte seg i Luster i 1819 og fekk seks born. Med venleg helsing,Lars E. Øyane Vielsen i kirkeboka for Luster, s. 221: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Luster, Ministerialbok nr. A 3 (1803-1821), Kronologisk liste 1819, side 220-221. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8401&idx_id=8401&uid=ny&idx_side=-112>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Han død i 1852 i Luster, se nr. 4: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Luster, Ministerialbok nr. A 7 (1849-1859), Døde og begravede 1853, side 181. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susanne Herringstad

Undskyld, men jeg er helt faldet af nu. Der er for mange Hans Pedersen'er i omløb. Grete siger i indlæg, at han er ledig. 'Tror at Hans Pedersen Saksen, som døde i Luster, er den jeg fant døpt i 1794 under innlegg 83. Kan noen prøve å lese det som står? Uansett kan han umulig være døpt i september 1791!' Jeg kan heller ikke læse, hvad der står. Er der nogen, der har forsøgt? Mvh Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susanne Herringstad

Undskyld, men jeg er helt faldet af nu. Der er for mange Hans Pedersen'er i omløb. Grete siger i indlæg, at han er ledig. 'Tror at Hans Pedersen Saksen, som døde i Luster, er den jeg fant døpt i 1794 under innlegg 83. Kan noen prøve å lese det som står? Uansett kan han umulig være døpt i september 1791!' Jeg kan heller ikke læse, hvad der står. Er der nogen, der har forsøgt? Mvh Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Hans Pederson Heringstad, som flyttet til Sogn, er sjekket ut av saken - MEN han er ikke døpt 25.sept 1791! Det er umulig fordi hans søster Ragnhild ble døpt januar 1792: Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Hans Pederson Heringstad, som flyttet til Sogn, er sjekket ut av saken - MEN han er ikke døpt 25.sept 1791! Det er umulig fordi hans søster Ragnhild ble døpt januar 1792: Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Hans Pederson Heringstad, som flyttet til Sogn, er sjekket ut av saken - MEN han er ikke døpt 25.sept 1791! Det er umulig fordi hans søster Ragnhild ble døpt januar 1792: Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Susanne - er enig i at Hans Pedersen på Hougen kan være den som er født 25. sept 1791. FB 1801 Lenke : Peder Olsen Mand 47 I 1ste ægteskab Huusmand med jord M Anne Olsdtr hans kone 45 I 1ste ægteskab K Ole Pedersen deres Børn 19 ugift M Kari Pedersdtr deres Børn 14 K Hans Pedersen deres Børn 10 M Elie Pedersdtr deres Børn 7 K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susanne Herringstad

Det er jeg enig i, Grete, og hvis Helge har ret i, at familien har været flyttet væk fra Soksen, kan Hans stå i en anden kirkebog, eller hvad?Mvh Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

(98) Ja - men nå er det jo din Hans vi er mest interessert i, og vi har i alle fall en ledig dato. Vi får prøve å finne ut mer om skjebnen til Hans på Hougen. Håper det kommer noen Vågå/Heidal-eksperter på banen her. Nå skal jeg til Oslo og blir derfor borte fra pcn - godt det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

De ble oppsagt på Soksen og flyttet til Slett-Lien, også i Heidal og samme kirkebok,ble oppsagt her også og flyttet tilbake til Soksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.