Gå til innhold
Arkivverket

[#70834] Søger Hans Peter/Peder Herringstad, født ca. 1788


Gjest Susanne Herringstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Hålåsæter

Ja, den Hougen er på Nord-Sel. Det er forøvrig flere slike feilplasserte gårder som påstås å være i Heidal, men som ikke er/var der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Det er noe som skurrer her: ang. Hans Pedersen som flyttet til Luster, så er opplysningene hentet fra Familysearch, se innlegg 24: Ifølge FamilySearch (og derfor med forbehold om feil) er den Hans Pedersen som er sønnen til Peder Knudsen og Randi Hansdatter på Heringstad døpt 25.9.1791 i Vågå og død 9.12.1852.I kirkeboka for Våga 1891 finnes en Hans med far Peder Blaekstad, se andre kolonne side 93: Kildeinformasjon: Oppland fylke, Vågå, Ministerialbok nr. 1 (1739-1810), Fødte og døpte 1792, side 93. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9247&idx_id=9247&uid=ny&idx_side=-114>Lenke Permanent bildelenke: LenkeDenne Hans Blakestad eller Blekestad døper 3 barn i Våga:Ole i 1781, se høyre side, siste kolonne: Kildeinformasjon: Oppland fylke, Vågå, Ministerialbok nr. 1 (1739-1810), Fødte og døpte 1781, side 78. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeKari i 1785, se første kolonne: Kildeinformasjon: Oppland fylke, Vågå, Ministerialbok nr. 1 (1739-1810), Fødte og døpte 1786, side 84. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Ingelev i 1776, se andre kolonne: Kildeinformasjon: Oppland fylke, Vågå, Ministerialbok nr. 1 (1739-1810), Fødte og døpte 1776, side 71. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Dette kan være den familien som finnes på Hougen i 1801 tellinga, foreldre Peder Olsen og Kari Olsdtr med de 4 barna Ole, Kari, Hans og Elie:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Til Helge, innlegg 86: Et skudd for baugen:? Igår kveld fortalde min svoger ,som er spesialist på Heidal/Vågå slekter, at Hans Pedersen var født i 1794. Blir han ikke for ung da ? Han kan ha dratt til København rett etter konfirmasjon. Men så var det alder ved død ?Er det denne som Grete har lenke til i innlegg 83, Hans Pedersen f. 14. sept. 1794 med far Peder Saxen? Kildeinformasjon: Oppland fylke, Vågå, Ministerialbok nr. 1 (1739-1810), Fødte og døpte 1795, side 125. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9247&idx_id=9247&uid=ny&idx_side=-146>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susanne Herringstad

Har lige fået mail fra Tor Stallvik, som skriver:Gjennom digitalarkivet har dine spørsmål vorte drøfta av m.a. Kai Kveum. Han har hatt kontakt med Gunnar Ottosen, ein god medhjelpar på Norddalsarkivet, og han har svara Kveum utførleg. Eg reknar med at svaret blir lagt inn i den digitale strengen. Her er stamrullene som finst i Statsarkivet på Hamar sentral. Her kan kanskje tipptippoldefar din vere registrert. Er du heldig, kan også foreldra vere nemnde.Det som så langt ser ut til å vere status er at Hans Pedersen ikkje er registrert som døpt. Men det er nær å konkludere at Peder og Anne, som var gift i 1788 kan vere foreldra. Lykke til med jakta. Tor Stallvik'Som som jeg svarede ham, er jeg 'super forundret og taknemmelig for den store hjælp jeg har fået fra Norge. Tusind tak!'Nu skal jeg så bare finde tilbage til den Hans, som har Peder og Anne som forældre. Jeg er helt svimmel af alle de Hans'er, der er i sving her.Mvh Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Flott, Susanne!Se på denne ft for 1801 for Hougen en gang til, her er det et ektepar Peder Olsen og Anne Olsdtr med en sønn Hans Pedersen: Lenke Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susanne Herringstad

Hans på Faukstad har vi været forbi, men er det ikke svært at tro, at ældste søn til så stor en gård tager til København for at være soldat. Det var jo bestemt ikke noget priviligeret liv, man førte dér. Jeg tvivler på Faukstad. Men Hougen, kan han have haft grund til at kalde sig Heringstad? Mvh Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Peder og Anne er nevnt i innlegg 44. Her er svaret fra Nordalsarkivet i Vågå: Hei igjen Kai.Re ditt spørsmål ang en Hans Pedersen f ca 1788 og koblet til Heringstad.Den var vrien.Ser en på ft 1801 og event kandidater ut fra passende alder og nevnt tilHeidal:1. Hans Pedersen 9 årsønn av Peder Knudsen Soksen - reiste jo til Luster og ble gift der.2. Hans Pedersen 10 årsønn av Peder Olsen Hougeneie - dette er vel Hougen på Sel, og finnerikke der kobling mot Heringstad senere.3. Hans Pedersen 13 årsønn av Peder Stenersen - han fra Fougstad. Heller ikke koblet motHeringstad, for denne Hans Pedersen står oppført ihenhold til 'commisjonsforlik' datert 21/8 1822 da bor Hans PedersenFougstad som eier på gården Schinstad Nes Hedm.4. Hans Pedersen 11 årsønn av Peder Olsen husm på Rosten/Sel - og heller ikke kobling motHeringstad. Disse stemmer også overens med døpte/fødte rundt den tiden, og ikke funnetandre som passer inn.Du nevner en Peder Hansen/Anne Pedersd som gifter seg 11/6 1788, og på de erkun oppført nevnte sønnPeder Pedersen f 15/5 1796 (overensstemmende med ft 1801). Eneste alternativ jeg da kan tenke meg for å prøve finne ut av dette er:Sjekk med statsarkivet Hamarog arkivene for hæren, spesielt de såkalte stamrullene.De eldste av disse rullene er fra 1643 - svært kortfattede -men etter 1700 adskillig bedre innhold.Er en heldig kan en gjennom disse finne:Soldatens navnfødested år eller alderfarens yrkeforeldres navnsoldatens sivile yrkeoppholdsstedfamilieforhold etclegemshøydetjenestetid (når/hvor ført ut av rullene)evnt om også utvandret og når.Her finnes også lister over soldater som ble sendt utenlands, lister overutstedte reisepass.Noe av dette kan finnes i statsarkivet.Forefinnes spesifikk dato for ankomst Danmark, skulle dette kanskje væremulig å finne ut av der??? Etter en lang periode med tropesommer har det igjen blitt mer normalt medtemp mellom 15-20 og enkelte regnbyger.God sommerhilsenGunnarTakk for grundig utgreiing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susanne Herringstad

Jeg har skrevet til statsarkivet i Hamar, og håber, der er opklaring derfra.Jeg begyndte med at skrive, at der ikke er opført noget om hans baggrund i Danmark. Jeg ved kun, at han døde som 47½-årig 8.4.1836 (om eftermiddagen) af lundbetændelse. Og først dér står der, at han er fra Norge.For øvrigt var både han, kommandersergenten, og sønnen, bøssemageren, så kendte i militæret, at de i de fleste bøger bare er opført som henholdsvis sergeant Herringstad og bøssemager Herringstad - de var kun dem i hele landet, så fornavn var unødigt.Mvh Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Susanne – ønsker virkelig at svaret fra Statsarkivet på Hamar kan gi svar på denne gåten. Vi får håpe at fødselssted og navnet på foreldrene til Hans finnes der. Det var forresten spennende å lese det du hadde skrevet om Hans og sønnen i ditt forrige innlegg.Randi – bra at du klarte å lese at det står ”Peder Saxens db Hans”, døpt 14. sept. 1794. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9247&idx_id=9247&uid=ny&idx_side=-146>Lenke Det var det jeg trodde, men det var vanskelig skrift. Det vi dermed kan fastslå, er at denne Hans er den Hans Pederson Heringstad (Soksen) som flyttet til Sogn.Og når det gjelder dåpen til Hans, sønn av Peder Blaekstad – er dette nettopp denne, 25. sept 1791, som ble hevdet å være dåpen til Hans P. som dro til Sogn. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Du skriver at du har kontor 100 m fra gravstedet hans. Har han en stein eller støtte etter seg og hva står det der? En annen ting jeg lurer på er om det ikke var utvalgte garder hvorfra soldater kunne utskrives. F.eks. Harildstad og Bjølstad i Heidal. Har ikke selv kunnskaper om dette, men kansje T.H.Vigerust kan hjelpe til. Forøvrig finner jeg en soldat på Heringstad: HeringstadeiePoul Poulsen Vold f.1741, d.1821, g 1765 m Ragnild Pedersdtr f.1742 Barn: 1. Marit Poulsdtr f.1765 som hadde et barn u/e med soldat Poul Knudsen f. Barn: 1.Marit Poulsdtr f.1792

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susanne Herringstad

Desværre er der ikke nogen gravsten. Selve kirkegården blev også taget ud af brug i slutningen af 1850'erne, da Københavns volde faldt. Der havde i lang tid været en assistenskirkegård uden for byen, men der står, at han blev begravet ved Garnisons Kirke (Skt. Annæ Plads - lige ved hvor Oslobåden langde til indtil for nogle år siden.Han gjorde tjeneste først på Christianshavn - hvor jeg bor, så jeg går i de gader, han kendte. Der mødte han også sin kæreste og sønnens mor.Senere boede de sammen på Kastellet - eller Citadellet Frederikshavn, som det hed den gang - hvor han boede til sin død.I går, da jeg lavede en global søgning på Hans Pedersen, fandt jeg en del, som ville have grund til at søge væk og opleve noget. Drenge, som allerede som 13 årige tjente ude hos fremmede, eller drenge, hvis far var død og nu var lidt til overs i deres mødres nye ægteskab. Kunne det ikke tænkes, at det var sådan en, man skulle tænke på? Hvorfor han så har valgt at kalde sig Herringstad, kan man kun gætte på.Grete, jeg venter som du (tak for din deltagelse) på svar fra Statsarkivet.Med venlig hilsen Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susanne Herringstad

Jeg har kopi af hans død i kirkebogen og en ansøgning, hvor han søger om civilt arbejde, og det er den, der står Norge i, ikke dødsoptegnelsen.

bilete7276.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Blækkestad er en gård i Sel i 1865-tellingen, den er ikke nevnt i 1801. Så det var vel en husmannsplass i 1791 da Hans Pedersen ble døpt med denne adressen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Da kan det være Hans Pedersen som er å finne på Haugen i FT 1801, som er født på Blekastad, siden begge gårder er i Sel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Haugen er på Nord-Sel 4 mil fra Heringstad; og Blekastad var her på Otta, 3 mil unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Aud - flott med den oppklaringen! Og du verden så mye likt med familien på Hougen; tre barn heter det samme og er omtrent på samme alder. Det er ikke rart man går seg vill stadig vekk...Vet du om det finnes noen slektsforbindelse mellom Åmodt og Heringstad? Det var ikke uvanlig at ungdom tjenestegjorde på gårder der slektninger bodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Og Åmot / Blekastad er kjent under navnet Sverver. Det dreier seg kanskje om tre ulike gårder som er 'fusjonert'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Navnene Hans og Peder er brukt i den nye slekta som kom til heringstad i 1775. Barn nr.4: Peder Torgersen f.1766 kan godt ha fått en sønn Hans Pedersen f.1788 men det gjenstår å bevise. Noen som har sjekket Ivar Kleiven I gamle dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Kai, Så vidt jeg husker, avslutter Ivar Kleiven kapittelet om Heringstad med byttet mellom Heringstad og Graupe, og at den nye slekta fremdeles satt på garden da boka ble skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Skifte etter Peder Torgersen på Heringstad i 1841-1844. Søsken arvet, så han var nok både kjerring- og barnlaus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.