Gå til innhold
Arkivverket

[#70841] Kaker fra Wien?


Gjest Ruth Gaustad
 Del

Recommended Posts

Gjest Ruth Gaustad

Baking er en gammel tradisjon både her til lands og ellers i verden, er det noen som vet hvem som bakte den første Wienerpekan? Navnet tyder jo på at oppskriften har sin opprinnelse i Wien. Stor takk til den som oppfant dette produkt, som i dag kan kjøpes nystekte i butikken.Fyllet er bare kjempegodt, noen som vet hva det består av eller er det en godt bevart hemmelighet fra gamle dagers Østerrike? Kanskje det er familiebedrift som lever fortsatt?Mvh. Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Dette blir litt bom, men min grandtante som var sykegymnast eller fysioterapeut som vi sier i dag, bakte kaker fra Wien da hun hadde vært der og berlinkranser etc da hun hadde vært der. Jeg har bodd i Tyskland og derfor søker jeg oppskrifter på bøhmische kuchen som jeg har hørt mye om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Ja Reidar, bildet viser hva jeg snakker om. Lønnesirup er da en av ingrediensene, men det må vel også være noe som gjør fyllet så tykt at det ikke flyter ut av kakene.Sachertorte har jeg flere oppskrifter på, men har aldri prøvd å lage en slik, den skal visst smake nesten himmelsk etter hva jeg har hørt.Til Thor, sender deg privat oppskrift på Böhmisk nøttekake.Takk for svar så langt, men er spent på om noen vet hva mer som er i pecanen, og om det finnes en historie så vi kan komme tilbake til hvem som startet baksten, og når det var.Mvh.Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Dette minner meg om min barndomsdager i Stavanger da vi kunne kjøpe 'Vinerbrød' og 'Heitevegger', for ikke å snakke om 'Fransbrød'. I 1961 var jeg innom en bakerbutikk i Fana og spurte om de hadde Heitevegger og Fransbrød. Damen bak disken så rart på meg og ropte på sjefen. Da han kom sa hun på ekte Bergens dialagt: 'Han spør om vi har hete vegger og franske brød'. De syns nok jeg var mer eller mindre 'utilregnelig'.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne N. G. Hagen-Pettersen

Hei.Wienerpekan er nok en relativt ny type wienerbrød (. Da jeg startet i læra mi i 98, drev ikke vi med det i hvertfall. Om Wienerbrdøde kom fra Wien, er ikke godt å si, for på østerisk heter det 'Kopenhagener Gebäck'. Så kan man jo begynne å lure. Grunnen til at det fyllet ikke flyter er at det er bakefast (slik som gulkrem, wienerfyll, enkelte typer syltetøy bl.a eple o.sv.) Det skal tåles å stekeWienerpekan. Ingredienser: Vegetabilsk margarine , dekstrose, surhedsregulerende middel (citronsyre), aroma), hvedemel, vand, sukker, pekannødder, egg, sirup, gjær, Cremepulver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Takk for all info om godsaken Wienerpecan,skal se de er danske av opprinnelse!Må vel bare prøve seg fram når det gjelder mengder,nå kom jo alle ingrediensene fra deg Magne, tusen takk. Kan vel rette meg etter fiin wienerbrødoppskrift vil jeg tro. Ha en fortsatt varm dag,(her er det 28 ). Mvh.Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

'Vinerbrød' ble skåret opp i ca 7 cm bredde og ble da ca 12 cm. lengde. En sommer jobbet jeg i et bakeri og det var da min jobb å skjære opp vinerbrødstanga i den bredden etter at eggerøren var fylt på. 'Vinerbrød' var god 'kaffemat'. Mange kom innom butikken og ville ha 2 vinerbrød og 1 kopp kaffe. Jeg undres på om bakeriene i Stavnger fortsatt lager det?Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Ja det var dengang det. Hvis man kjøper seg kaffe og et wienerbrød i våre dager, så må en bruke søppelbrett og kost etterpå, for da ser det ikke ut. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Da kan det nok ikke være samme sort Winerbrød som jeg snakker om, hvis det da ikke har lagt så lenge at det smuldret opp.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Dagens wienerbrød i kafèdisker henger omtrent ikke i hop, jeg har ikke greie på hvordan det har seg men det er riktig som Thorbjørn er inne på at de er nesten umulig å håndtere og smuldrer fra hverandre. Men wienerpekanen som Ruth beskriver er veldig god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Tror det er det samme, men det kommer vel an på lagringen og temperaturforhold etc. Så bra ut de der:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Ingunn Selnes

Av innlegg nr. 9 fant jeg interesse i at wienerbrødene i Østerike kalles Kopenhagener Gebæck. I Vancouver, Canada, ble jeg for noen år siden servert kaffe og wienerbrød. Og mine slektninger der var veldig stolte av kakene de hadde kjøpt og skulle servere oss. Der borte kalte de det Danish cockies, noe som også kunne samsvare med det østeriske navnet. Canadierne visste at Danmark var vårt naboland, og det var vel det nærmeste de kunne finne av kaker som skulle 'tilfredstille' oss fra Norge.Mvh Randi Ingunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Når det gjelder wienerbrød som kan kjøpes i nesten enhver matvarebutikk, er jeg enig i at det kan trenges kost og søppelbrett når de er fortært. De er også veldig gode, men det er så mange tynne lag som smuldres opp. De ligner faktisk på terter på den måten. Nå kom det jammen et kakeslag til og det er ikke meningen å gå igjennom alle 7 eller flere slag. Jeg tror jeg sier tusen takk for alle innlegg før det blir for mye kaker her.Konklusjon så langt er at wiener-brød eller -pecan sannsynligvis ikke stammer fra Wien.mvh.Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Litt paa kanten av DA dette ? Det er en soergelig kjensgjerning at digitalarkivet ikke kan la meg skrive ae, oe, aa, og i den hele den engelsk- talende verden kalles disse kakene for 'Danish Pastry'. Fremdeles kan de engelske ikke faa til kakene sine, slik de skal vaere: sproe-stekte og ferske.Danskene er saa flinke til mange ting, bl.a. aa selge matvarerene sine ! = I en en beroemt reklame heter det: 'BACON - it has Danish written all over it'. Hilsen Helge R. Naess. i London i 44 aar.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Er nok mye enig med nr. 20, men jeg startet jo med å spørre etter 'røttene' til bakverket.Mvh.Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.