Gå til innhold
Arkivverket

[#70844] HO; Oppslag Modalen bygdebok, Farestvedt, evt. Otterstad, ønskes.


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,I 1882 emigrerer Brita Olsdatter og Gjert Andersen fra Mo til USA, sammen med døtrene Kristine f 1879 Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7022&idx_id=7022&uid=ny&idx_side=-34>Lenke Permanent bildelenke: Lenke og Ingeborg / Ingebjørg f 1882 Lenke . LenkeGjert og Brita inngår ekteskap i juni 1879 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeI og med at Britas far heter Ole Knudsen (vielsen), antar jeg at det er denne Brita Olsdatter som er født på Farestveit i 1845 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke men dette er usikkert . Gjert er fra gården Pollen i Takle, Gulen.Er det nevnt noe om de to i bygdeboken? Hvilken stat de dro til, om de fikk flere barn m.v.se også denne debatten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Hei.Brita f. 1845, datter av Olav Knutsen Farestveit og Marta Andersdtr. Myster. Det er alt som står om henne, ingen vielse eller noe. Men det står at en søster og en bror av henne dro til USA.Søsteren Inga f. 1847 g. 1878 Knut Andersen Sekkenes f. 1855, smed, B. Klubben, Otterstad, barn: Marta 1880, Anders 1882. Senere til USA. I FT 1875 heter det at Knut er smed og bor på Vossevangen, men er 'tilreisende sønn' i Sekkingstad da tellingen foregikk. Knut dro til Amerika mad familien sin. Broren Johannes f. 1853. Dro til Amerika i 20-års alderen. Døde tidlig.Kanskje de dro samme vei som Brita?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk, Kjell-Arne,Da er Farestveit-slekten i full gang også med å kartlegge hvilken kontakt det har vært mellom de i Modalen og de som dro til USA.Vi får se hvordan dette blir til slutt.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kjell-Arne,skiftet fra 1914:'Skiftet etter ekteparet er sluttet 17. november 1914. Her nevnes barna Knut O. Farestveit, Anders O. Reime, Voss, Nils O. Nipen, Andreas O. Farestveit, Salhus, Johannes O., død i Amerika, etterlatt seg sju barn, navn og adresse ukjent, Anna Olsdatter, g.m. Helje Nipen,Mo, Marta O., g.m. Ole K. Mo, Brita Olsdatter, død i Amerika, etterlatt seg fire barn Kristine Takle, Ingeborg Takle, Anders Takle og Birgit Takle, og Inga Olsdatter, død, etterlatt seg datteren Marta Knutsdatter Mi, i Amerika.'''Det som kan være interessant er om noen av barna var barnløse, slik at det evt kan finnes nyere skifter.Kan du finne noe om dette i bygdeboken?Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei Arnfrid :-)Dette var moro! Inga som gifta seg med Knut har eg ein god del info om.Det hadde seg så at eg for vel tre år sidan tok ein tlf. til eit bibliotek i Cleveland, Ohio. Dette for å finn ut meir om ei dotter til bror til oldefar, eg fortalde at eg budde ikkje så langt frå Bergen m.a. Akkurat før eg la på, seier den hyggelege dama at bestemora hennar var frå Bergen, men det var heilt umogeleg å finna ut noko, ho hadde prøvt! Eg bad fiiiint om å få lov til å prøva å hjelpa, ho lova å senda meg det ho hadde av info, det var lite, svært lite!!Martha Knutsen, kanskje f. omkring 1880, reiste til USA då ho var lita, saman med foreldra og ei syster, det var det ho hadde.Eg sat i timar!! for å prøva å løysa denne gåta, byrja på utreiste frå Bergen, men fann ingen som passa, etterkvart fann eg ut at det måtte vera Inga Olsdtr og Knut Andersen Helland, sjølv om det ikkje passa med det at dei hadde berre to jenter.Her er tre forskjellige tema som eg starta i forsøket på å finna ut meir om desse.Eg har funne ut alt eg vil ha om dei, men det som eg ikkje klarte var å finna ut kva som skjedde med dei to andre barna, Marie og Anders.Her er utreisa til Knut og Inga: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=0113EMIG&gardpostnr=123&merk=123#ovre>LenkeLenke stokken&nr=95&antinnlegg=16&startnr=&antall=&spraak=n#ankerLenke stokken&nr=94&antinnlegg=8&startnr=&antall=&spraak=n#anker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Oi, Oi, Mariann,Dette ble jo litt av en sommerdugnad. Nå er jo dessuten min gode venninne helt positivt opprørt. I hennes del av Farestveit-slekten drives mange med musikk, ja det er en musikkfamilie. Jonis musikalske åre er nok å finne oppe i Modalen, nemlig på gården Farestveit.Nå må Farestveit-familien 'min' prøve å finne brevm fotos m.v. som kan kaste ytterligere lys over slektskapet, for vi har fortsatt ikke funnet linken mellom Emma og de to døtrene Alma og Hilda i Soth Dakota 1905 og Ingeborg f 1882 i Modalen, og som utvandret med foreldrene som nyfødt. Emma og denne Ingeborg skal altså være en og samme person.Dette blir spennende.affi alfakrøll online dot no om du har noe du skal sende meg.Sommerhilsen fra Byn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei igjen :-)) Treng ikkje krim me slektsgranskarar, me kan jo berre setja oss ned å granska litt slekter :-))Berre for kuriositeten si skuld: Emma (barnebarnet til Martha) klarte å finna eit stort oppslag om den ulykksalige Knud Moe, som han kalla seg 'over there', dei la ikkje mykje fingrane i mellom, når det gjaldt å bretta ut detaljar!!Nei, eg har nok ikkje noko å bidra med i.f.t. det du held på med, men dersom det er noko eg kan bidra med, så veit du kvar du finn meg :-))))Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei Arnfrid :-) Fekk endeleg tak i Emma! Som eg trudde: ho visste ingenting om slekta, men syntes det var spennande å høyra om Joni :-))Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk for at du tok den telefonen og flott at du endelig fikk kontakt med Emma.Nei, det var visst ofte slik. Vi hørte jo hva Nedrebø sa i innslaget på Norgesglasset på mandag. Mange fortalte jo ikke engang til barna sine at de var kommet fra Norge. Det skulle visst forties. De ville fortrenge at de kom fra det som den gang var Europas fattigste land.Nå var det jo også en bror, Johannes Olsen Farestveit som reiste. Lurer på om noen kjenner til det?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei Arnfrid :-) Ja, eg kjenner til 'alt' før faren gjorde det han gjorde, men eg veit ikkje kva som skjedde med Marie og Anders etterpå.Det gjorde eg mange forsøk på å finna ut av, utan å lukkast, for tre år sidan, kan jo vera at det er lettare idag, men eg kan ikkje byrja med det no :-))Måtte berre ha meg ein liten pause i vaskinga, før me reiser mandag :-)Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Marie og Anders var i hvertfall døde ved skifte i 1914, og de hadde ikke etterkommere, om skifteretten har visst alt da.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

MARIANN, om du har litt tid. Har du fått vite hvem Marta vokste opp hos? Hvor er hun ved Census 1885? Kanskje hun likevel kan føre oss til de jeg søker. De emigrerte samtidig, i mai 1882.Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kjell-Arne eller andre:da trenger jeg 3 generasjoner bakover fra Ole Knudsen Farestveit 1824-1913. F.år., fødested, d.år og dødssted. På forhånd takk!Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

(16) 1. Ole Knudsen Farestveit 1824-19132. Knut Olavsson Farestveit 1797-1830 g. 18203. Brita Knutsdtr. Straume 1790-1859/604. Olav Olavsson Ø. Helland/Farestveit 1757/58-1798 g. 2. 1796.5. Marta Johannesdtr. Steinsland 1760/61-18346. Knut Olavsson Straume 1746-1826 g. 17817. Anna Gulleiksdtr. Ø. Helland/Straume 1758-18428. Olav Knutsson Lavikhaugen/Ø. Helland 1723-1798 g. 17499. Maria Bergesdtr. Steinsland/Ø. Helland 1713-1802 (hennes 2.ekte)10. Johannes Knutsson Straume/Steinsland 1716-1802 g. 175011. Helga Bergesdtr. Steinsland 1726-179812. Olav Sjursson Straume 1709-1789 g. 173713. Brita Knutsdtr. Farestveit 1717-1804.14. Gulleik Helgesson Århus/Ø. Helland 1717-1804 g. ?15. Marta JOnsdtr. Ekse f. 1718

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Men Ekse og Lavikhaugen er vel i Eksingedalen, og da i dag i Vaksdal.(Nå ønsker jo de i Eksingedal å flytte over fra Vaksdal til Modalen igjen, men det er vel ikke i orden enda.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her er det som vi har funnet, så langt. I og med at sognene i har vært under endring flere ganger, har jeg tatt dagens kommune etter gårdsnavn.

bilete7303.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Kanskje ikke så rart at Gjert og Brita først slo seg ned i Vernon, Dodge i Minnesota, siden Britas bror, Johannes, allerede bodde der i 1880:Census Place Vernon, Dodge, Minnesota John FARESTVET Self M Male W 26 NOR Farmer NOR NOR Marit FARESTVET Wife M Female W 31 NOR Keeping House NOR NOR Carl FARESTVET Son S Male W 4 MN NOR NOR Ole A. FARESTVET Son S Male W 2 MN NOR NOR Gilbert M. FARESTVET Son S Male W 3M MN NOR NOR Johannes og fetteren Ole Nilsen Farestveit emigrerte i 1871. Lenke De hadde da tidligere meldt flytting til Vik.Mange gjorde det, - mener flyttet til Vik. Hva var det de var beskjefiget med der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Siden fikk John og Mary 4 barn til. I 1900 oppgis det at 6 av 7 barn lever. Det er Carl 1876, Ole 1878, Gilbert 1880, Marta 1882, Bernard 1886 og Johanne 1888. De to yngste er f i Dakota, mens de andre er f i Minnesota. Mary er enke allerede i 1892, da hun bor i Tacoma, Washington, der hun også bor i 1900.Jeg har funnet WW1 på alle guttene; Gilbert og Bernard er gifte i 1918, mens Carl og Ole oppgir mor Mary i Tacoma, Washington, som pårørende.'Gilbert er gift med Frances, som dør herFrances Farstvedt - SSN: 547-05-6826 - Last Residence: 98409 Tacoma, Pierce, Washington, United States of America - Born: 27 Jul 1884 - Died: Dec 1984 - State (Year) SSN issued: California (Before 1951)'Bernard er gift med Addie.---Er det mulig å finne ut om det er etterkommere etter Johanne (John) og Marta (Mary) Farestveit (Farestvet) i USA i dag?Takknemlig for all hjelp.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.