Gå til innhold
Arkivverket

[#70844] HO; Oppslag Modalen bygdebok, Farestvedt, evt. Otterstad, ønskes.


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Nå fant jeg også at Johanne ble gift med Scot Craig. I 1910 bor Johanne og Scot, sammen med Mary og Bernahrd i Tacoma.Bernard og Addie bor i Los Angeles, California, i 1920 og 1930, og er hhv 33/43 og 42/53 år. Ingen barn nevnt, så da spørs det om de fikk noen barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Atle Falkanger

Feil i Bygdebok for Modalen ?Lurte på om det er feil i bygdeboken siden det står noe annet der for foreldrene til 5. Marta J. Steinsland ? Kjell-Arne Mellum, Bergen, 14.7.2009 14:38 (17)4. Olav Olavsson Ø. Helland/Farestveit 1757/58-1798 g. 2. 1796. 5. Marta Johannesdtr. Steinsland 1760/61-1834 10. Johannes Knutsson Straume/Steinsland 1716-1802 g. 1750 11. Helga Bergesdtr. Steinsland 1726-1798Under Farestveit br. 1 står det: 9. Olav Olavson Farestveit f. Ø. Helland br. 1 1757 d. 1798 g. 2. 1796 m. Marta Johannesdotter Steinsland br. 2, f. 1760, d.1834Under Steinsland br. 3, som var bruk 2 frå 1667 står det: 4f. Marita f. 1760, d. 1834, g. 1796 m. em. Olav Olavson Farestveit br. 1.4. Johannes Knutson Steinsland f. N. Helland br. 4 1710, d. 1771 g. 3. 1760 m. Kari Olavsdotter Straume br. 1, f. 1738, d. 1783.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei Arnfrid :-) Ser at du har spurt meg om hjelp i (15), beklaggar så mykje at eg har oversett det (men hadde det brunne, så hadde du visst kvar du kunne finna meg :-).Eg sa/skreiv til Emma at denne saken gjorde noko med meg, og det er sant, difor sette eg meg ned no og leste det som var komt inn av innlegg her.I (6) her klikkar du på den fyrste debatten eg hadde om familien, inne i den debatten klikkar du på (10) og les ned sida, der vil du finna opplysningar om kven Martha vaks opp hos. Mannen heitte Sven Olsen, men det seier vel ingen ting.Men som sagt: denne historien gjer noko med meg-enno, så eg lurar på om eg kanskje skal ta opp att søket etter Maria/Mary? Knutsdtr Moe, og Andrew/Anders Knutsen Moe..Kanskje berre prøva litt... :-))Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk for nye innlegg, og velkommen hjem fra ferie, Mariann!Ja, jeg ser hvem Marta vokste opp hos.Nå er jo saken at Farestveit-familien aldri har funnet ut hvor det ble av verken Brita, Inga eller Johannes. Nå er imidlertid Brita-mysteriet løst, pga Joni Mitcell-saken. Jeg har også oppsporet Johannes, men det skal jeg komme tilbake til. Forøvrig måtte også Britas barn vokse opp hos andre, dette fordi hun trolig døde i barsel da 'Molla', trolig identisk med Birgit, ble født. Brita og Gerts barn vokste opp hos familien Nels Valsvig i Hayfield, Minnesota, - og Valsvik er i Vik, så da er vi nok en gang tilbake dit.Det jeg nå egentlig er interessert i er om der er andre etterkommere etter Inga og Knut Moe enn Emma, og ønsker Emma å ta kontakt, eller å bli kontaktet, av familien i Norge, USA eller Canada? Slik jeg forstår det var det kanskje kun Marta som vokste opp, eller er det slik at det kun er hun som er funnet? Hvordan var det med den opplysningen om at der var en Marie og en Marta som emigrerte? Kom man frem til at de var en og samme person? Og vet man noe om hva som skjedde med broren Anders? Inga var gravid i 1884, men fikk hun barn mellom emigrasjonen i mai 1882 og den graviditeten?Jeg tror ikke vi kan komme til mål med dette sånn uten videre, men med så gode hjelpere som vi har også i USA, er det trolig mulig å nøste noe videre i denne saken.Ellers kan jeg fortelle at jeg i dag har fått dokumentene fra Jonis familie i Canada, som bekrefter 100 % at den Emma (døpt Ingeborg) som vi har funnet er Jonis farmor.Dette ble mye, Mariann. Vi kan godt maile om du synes dette er vanskelig å ta på åpent nett.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Legger inn skiftet fra Farstveit i 1914 på nytt:skiftet fra 1914:'Skiftet etter ekteparet er sluttet 17. november 1914. Her nevnes barna Knut O. Farestveit, Anders O. Reime, Voss, Nils O. Nipen, Andreas O. Farestveit, Salhus, Johannes O., død i Amerika, etterlatt seg sju barn, navn og adresse ukjent, Anna Olsdatter, g.m. Helje Nipen, Mo, Marta O., g.m. Ole K. Mo, Brita Olsdatter, død i Amerika, etterlatt seg fire barn Kristine Takle, Ingeborg Takle, Anders Takle og Birgit Takle, og Inga Olsdatter, død, etterlatt seg datteren Marta Knutsdatter Mo, i Amerika.'Dersom skiftet er korrekt var det kun Marta av Ingas barn som levde i 1914. Om det er korrekt at alle fire barna til Emma levde er jeg faktisk usikker på. I brevet jeg fikk i dag står det at 'Molla' (Birgit) døde senest da hun var 17 år, og utfra det jeg har regnet ut var hun trolig f ca 1886. Også Anders døde i tenårene, står det i brevet. Han var f i 1884. Derfor tviler jeg på at skifteopplysningene er korrekte mht de som emigrerte. For hvis det var korrekt er det pussig at slekten på Farestveit aldri har fått informasjon om barna til Inga, Brita og Johannes. De har aldri visst noe, bedyrer de!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Dersom du klikkar på den tredje og siste debatten min i (6), der finn du alle opplysningar om Moe barna.Det var tre - to jenter, og ein gut.Eg trur at denne saka er så gammal, 120-130 år, at det neppe det kan vera noko stort problem, så lenge me berre held oss til det som er gammalt. Nermar me oss notida, så kan me jo heller ta det på 'privaten' :-)Eg trur ikkje at skifteopplysningane stemmer, men det er jo berre noko eg trur. Eg ringte rundt til 'kreti og pleti', for å finna ut om nokon visste noko, då eg heldt på med dette. Det var ikkje nokon som hadde høyrt 'litt' om det eingong!Eg trur, men veit ikkje, at også dei to andre vaks opp, det hadde iallfall vore megabra å funne ut _kva_ som skjedde!!Trur ikkje at Emma hadde hatt noko imot å verta kontakta, men det kan eg spørja henne om.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det som barnebarnet til Nils O. Nipen forteller meg er at Knut var en 'trave' i alle år, også før de reiste. Han henviser i den forbindelse til de ulike navn og beskjeftigelser Knut hadde; FT 1865, FT 1875, vielse, barnas dåp, utreise m.v.Mao skal vi lete etter Marie Knutsdatter f 1878 og Anders Knutsen f 1882 også.... Hvilket etternavn de brukte er vel svært uvisst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Ja, hadde det vore mogeleg å finna dei, då trur eg Emma hadde vorte kjempeglad, igjen!Det som er sørgeleg er at far hennar(son til Marta, Martha døydde då han var berre eit par år, akkurat som Marta vart morlaus som lita) døydde ivår, men han var kjempeglad for det han fekk vita før han døydde iflg. Emma. Det var ein historie om mord/sjølvmord i fam., men ingen visste kva, kvar, eller kven.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Finner en Andrew Knutsen WW1 Nord dakota f 23.2.1882 i Norge, altså dagen etter dåpen.Men, vet du om Emma har vært i kontakt med 'myndighetene' i Nord Dakota, der foreldrene døde i 1884. Var det Grand Forks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Eg hugsar eg ringde til eit bibliotek i ND for å finna ut av dette, dei sa at slike ting ikkje var oppbevart.Men den Andrew du finn var jo særdeles spennande!! Næraste slektning er Martha Knutson!Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ad Johannes Olsen Farestveit, bror til Brita og Inga;her drar han og fetteren Ole i 1871 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=Quebec65&personpostnr=15099&merk=15099>Lenke de har først trolig vært i tjeneste i VIK.I 1880 bor Johannes og konen Marit i Vernon, Dodge, Minnesota, altså i samme by som Brita og Gjert slo seg ned i da de kom til Amerika i 1882.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Ad Anna Olsdtr. Farestveit, born 22.06.1849 in Modalen, Hordaland; married Helge Brynjelson Almelidneset 1868; born 1843 in Hosanger, Hordaland.1900 på Helland; LenkeVed skifte i 1914: 'Anna Olsdatter, g.m. Helje Nipen, Mo'Hvor i all verden bor de da de dør, og når dør de?Håper noen kan hjelpe...Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Eg søkte på DIS gravminner, men lenkene derfrå pleier vera mislykka.Eg fann eit par gravlagde i Myking Sokn, Lindås:Helge B. Helland 15.05.1843 - 27.02.1929Anna O. Helland 12,07,1849 - 13.06.1929 Kan det vera desse? Mellombokstavane passar, og dei budde lenge på Helland. Det er ikkje skanna inn så nye kyrkjebøker for Myking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Marie,Ja, det ser jo ut til å kunne stemme med navn og f år. Trolig har de hatt et barb som har giftet seg til Myking. Vi får vente å se når oppslaget kommer. Skal også sjekke dåpen i KB for Modalen/Hosanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

(37)'Anna Olsdatter, g.m. Helje Nipen, Mo'Fra Modalen 1:Farestveit.Barn nr. 3 av 10 stk. Anna f. 1849 g. 1868 Helge Brynjelsson Almelidneset br.6, bygslet N. Helland, bonde i Nipen br. 2 og 1.N. Helland:Fnner ikke noe om Helge og AnnaNipen:Helge Brynjelsson Helland f. Almelidneset 1843 g. 1868 Anna Olsdtr. Farestveit br. 1 f. 1849. (ingen dødsår)Barn:a: Olina f. 1870 g.m. Mons Øvsthus, Hosanger.b: Brita f. 1872c: Brynjel f. 1874 g.m. Anna Jakobsdtr. Almelid, b. Odda.d: Knut f. 1876, ugift, b. Odda.e: Brita f. 1878 g.m. Lars Verpelstad, Bruvik.f: Ingvald Gjertin f. 1882 g.m. 1912 Berina Andersdtr. Stusdal f. 1885, neste bruker her, fra 1913. barn. Helge f. 1914 og Anders f. 1915. Han selger i 1924 og flytter til Askelandsvågen, Myking Sokn, Lindås.g: Johannes Bertin f. 1883 g.m. Anna Nilsdtr. Almelid.h: Andreas f. 1885 g.m. Olina Johannesdtr. Almelid br. 1, b. Askelandsvågen.i: Jakob f. 1887 d. 1887j: Inga g.m. Øyvind Eliasson Breivik, Askøy, b. Fanak: Edvard f. 1892 d. 1892l: Anna f. 1893 ug. b. Salhus, senere Askelandsvågen.----Bland pakterene eller husmannsfolk på Nipen står:1879 Gjert Andersson og konen Brita Olsdtr., har datteren Kristina. Mer vet vi ikke om dem.Var ikke dette noen navn som har vært i temaet. Jeg har bare skumlest det. men tar opplysningen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tusen takk, Kjell-Arne.Her var det mye interessant. Har bedt om oppslag i Myking-boken også. Det viser seg at det etterhvert er flere musikere med felles tippoldeforeldre som Joni her vest. Foruten Linda Farestveit, så er også Jarle Farestveit i Vinskvetten Jonis firmenning, og nå prøver jeg å finne ut om også Edv. Askeland er i slekt med henne.At Gjert og Brita bodde en periode på Nipen var jeg klar over. Det sto ved dåpen til et av barna som var f i Modalen før de emigrerte, enten Kristine 1879, Anders 1881 el Ingeborg 1882. Ingeborg ble til Emma Anderson i USA og var Joni Mitchells farmor.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jon Sværen

Arnfrid i innlegg nr 24, siste linja: Mange gjorde det, - mener flyttet til Vik. Hva var det de var beskjefiget med der?Det var veldig stor utflytting frå Valsvik, Framfjorden, Indrefjorden og Nese (Arnafjord Sokn) samt hovedsoknet Vik.Etter kvart vart gårdane til salgs, og mange av desse vart selt til folk frå Modalen og Eksingedalen. Også einslige frå desse 2 dalane kom for å få arbeid som tjenestegut og -jenta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.