Gå til innhold
Arkivverket

[#70855] Svenske Ingrid Sofia Jansdotter født 1852. Hennes aner


Gjest Bjørn Angeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Angeland

Ingrid Sofia Jansdotter født 25.04.1852. giftet seg med Christian August Thorbjørnsen i Fredrikststad i 1875. Vielsen finner jeg både i Glemmen Kirke no. 11 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7458&idx_id=7458&uid=ny&idx_side=-191>Lenke og i Vestre Fredrikstad no. 7 Lenke I vielsen står det at hun kommer fra Håbol i Sverige og at faren heter Jan Jansen. Mitt problem er at jeg ikke finner henne som innvandret fra Sverige. Jeg har også forsøkt å lete etter henne på Anbytarforum, men så langt ikke fått noe respons. Jeg har funnet 6 barn etter Ingrid og Kristian August og flere har en fadder med navnet Hanna Jansdtr., noe som kan tyde på en søster eller svigerinne? Jeg finner dem også i FT 1900 i Gleminge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Takk skal du ha Hilde. Jeg hadde den, men ikke fått noe særlig tak på å bruke den. Gjør noen forsøk. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Finner ikke Håbol forsamling i Gb/Bohus län. Det er et i Älvsborg län, men der finner jeg henne ikke født den 25/4-52.Vet du når hun kom til Norge Bjørn ? Kan hun komme flyttende fra Håbol men uten å være født der ?Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Jeg har også tenkt at hun ikke er født i Håbol. Har ikke funnet henner under innvandrede svensker til Østfold heller. Kan ei finne henne i FT 1865. Derfor antar jeg at hun er kommet i den perioden og jeg vil tro at det er ganske nære 1875, men sikker er jeg ikke. Den eneste innflyttede Ingrid Jansdotter har jeg funnet i 1855 til Berg ved Halden, men der passer ikke alderen. Den er vanskelig den her. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg har funnet en familie nå i Håbol i älvsborg, men det er sikkert gal familie.Far der heter Jan Jansson f1806 og mor er Maria Petersdotter f 1804. Jeg har fulgt dem i husforhør i tiden 1841-1861. De fikk flere barn, men i løpet av denne tiden var den ingen med navnet Ingrid Sofia el.l, så dermed er det neppe den familie du søker.I allefall barna heter: Peter 1835, Andreas 1836, Ingrid 1837, Anna 1841, Olof 1845, Karl 1848.Som du ser det er en datter Ingrid, men det stemmer overhodet ikke med den f.dato du oppgir. Et par av barna reiser til Norge. Anders i 1862 og Olof 1845.Det er heller ingen Hanna her.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Dette er nok en vanskelig nøtt. Jeg har sjekket med FT 1900 og den eneste Hanna Jans. jeg finner er denne. Lenke Begynner å gå tom for innfallsvinkler i den deiiilige sommervarmen. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ja, he he man tenker nok ikke like klart i denne varmen her. Ikke gjør jeg det i allefall, hodet henger litt etter. Skal se litt mer, men trolig blir det ikke før imorgen tidlig. Tidlige morgener som er litt kjøligere er gjerne beste tiden for dette her om dagen.Kanskje kommer det opp noe nytt i løpet av dagen. Kommer tilbake til det enten senere i dag eller i morgen.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Hei.jeg har flere bøker fra Håbol, og har funnet flere familier hvor far heter Jan Jansson, men ingen med datteren Ingrid Sofia.I boken 'Håbol,En Dalslands-socken i ord och bild' Står det en lang liste med emigranter till Norge. Jeg har ikke funnet Ingrid der, men en hemmason Jan Jansson Sannerud. f.1833 Håbol, flytter til Fredrikshald i 1866. Han er i tillfelle bare 19 år når han blir far men det er kanskje et spor. Så langt jeg kan se av lista så er det den eneste med navn Jansson som flytter ut av Håbol til Norge melleom 1824 og 1875.men i 1877 flytter en hemmadotter Sofia Jansdotter Sannerud, f.1858 Håbol til Norge, det står ikke hvor.Og i 1878 flytter en piga Sofia Jansdotter Vångsjø f.1858 Håbol til Norge.Det reiser også en hemmadotter Amalia Jansdotter Sannerud f.1861 fra Håbol til Norge i 1881. Kanskje hun var en søster.Håper at dette muligens kan være et spor videre.Hilsen Kerstin Thorsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Kerstin. Jeg takker for alle som vil bidra til å løse denne saken.Et spørsmål til deg og andre som måtte se på denne saken. Finnes det noen folketellinger i Sverige som kunne gi et svar på dette?Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Den beste folketellingen er husforhørsbøkene, og de kan man lese på GID. Men i Sverige skal de ha betalt for å lese det på nettet. Det abonnementet har jeg ikke, men det er sikker noen som leser dette forumet som kan sjekke dette for deg. Muligens de finner noe under gården Sannerud i Håbol.Kerstin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Om det er Sannerud som er den rette gården, så ligger den midt i mellom Bengtsfors og Stora-Le.Kerstin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen.De som Kerstin nevner i innlegg 9 virker å være søsken. Finner ingen Ingrid Sofia f. 1852 i barne/søskenrekka der heller.Fra et par husforhør i tiden 1861-85 for Sannerud, Håbol er familien slik:Torpare Jan Petter Jansson 3/7 eller 3/9-1828Anna Katr. Engelbrektsd. 2/2-28BArna: Sofia 3/10-58, til Norge 4/6-77Amalia 20/4-61, til Norge i 81Emanuel 27/7-67, til Amerika 23/6-82Magdalena 22/4-70Maja Stina 22/4-70, tvillingerDu nevner også en Jan Jansson Sannerud f 1838. Der er det heller ingen Ingrid Sofia f 1852.Men tilbake til fødestedet til Ingrid Sofia. Er vi sikker på at det er Håbol i Älvsborg som er rett sted ? Ved vielsen i Glemmen står fødestedet som Håbol i Bohuslän.Nå finner jeg ikke noe sogn i Bohuslän som heter Håbol, men allikevel. Kan det være til Göteborg og Bohus län vi skal til? Og at Håbol kan være feil på en eller annen måte ? Kan det være at hun flyttet ut fra Håbol, men født et sted i G.b og Bhous län, og at innføringen dermed ikke blir helt korrekt.Jeg har søkt på Emibas med f.dat 25/4-1852, kvinne med destinasjonsland Norge. Finner da ingen aktuelle uansett navn og fødested.Så Bjørn, ja kanskje dette skal vise seg å bli en nøtt ?Jeg tror helt bestemt vi må forsøke å finne hennes innflytting til Norge - i kirkeboka. Det er nok det som kan gi noe svar. Man skal kanskje begynne på året 1875 og lete bakover år for år i noen år, det er jo ikke mange år det kan være snakk om. I allefall ikke om hun kom til Norge alene, da snakker vi trolig om etter hennes konfirmasjon. Kom hun med foreldrene sine, ja da er det mange flere år å gå på som må ses over.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Anne Lene, Takk for at du sjekket dette, jeg har tenkt det samme som deg.Det kan jo også være at stedet hun kommer fra er et stedsnavn og ikke et kirkesogn i Bohuslän.Hadde hun reist fra Håbol i Dalsland regner jeg med at hun hadde vært nevnt i boka.Mvh Kerstin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Takk for interesse i sommervarmen. Det finnes noe i Gøteborg som heter Habo församling Lenke Kan dette være et spor? Det som forundrer meg mest er at hun ikke finnes i basen for innvandrede svensker til Østfold. Ellers er det som dere påpeker, bare å søke i kirkebøkene. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Selv om fødested i folketellingene ofte bare angir Sverige eller S bør du nok spandere tid på å finne familien i 1875, 1885 (byene) og/eller 1891. Dette krever jo endel innsats - 1875 finner du på rull/mikrokort i Fredrikstad, 1885 og 1891 må du gå gjennom på RA/SA i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Det er jo none ganger at personer som burde vært der ikke er med i den databasen (som de fleste andre). En flott database men man skal nok være obs på feil og mangler også der. Originalmateriale er det jo ikke.Det finnes flg forsamlinger som kanskje kan ligne Håbol, nå har jeg ikke tatt hensyn til hvor i Sverige det er, kun navnelikheten:Håby - Gøteborg og Bohus län, Håbo - Skaraborg län og Harbo i Vesmanaland/Uppsala. Det er ikke født noen Ingrid Sofia i de forsamlingene på den oppgitte dato.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Jeg får nok gjøre som Jon Erik anbefaler, å ta kontakt med biblioteket eller RA/SA.Anne Lene. For meg ser det ut som det står Habols forsamling i Kirkeboken.Jakten går videre. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Her ligger Habo Lenke Det kan være et forsøk verdt.Har tatt kontakt med Fr.stad Bibliotek, men det kan ta noen dager/uke før jeg får tilbakemelding.Bjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Johnny Sommer

Hei Bjørn-Tror jeg har funnet Ingrid Sofias Innflytting til Glemmen.Se inflyttede Glemmen 1868/1873,side 53.post 333-334-335-336.Adr:Rolanda?Mvh Karl Johnny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Fantastisk Johnny.Da falt en bit til på plass. Det ser ut som de kommer fra Rolanda ? Betty er fadder i dåpen til et av barnene til Ingrid og det spørs vel om ikke Hanna som er fadder i de andre kanskje er Anna (eller omvendt)Lenke Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Flott at Karl Johnny fant dem! Et eksempel på at ikke alle personer har kommet med i Innflytta svensker til Østfold 1812-1920. Merk at fødested for alle fire er Steneby (sokn). Hva står det under Maja ? ----- 19/6 67?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Dette var flotte nyheter i sommervarmen. Teamarbeid - bra saker.Da finner jeg i huforhøret 1866-1875 for Rölanda side 368 plassen Gillanda:Pettersson Jan Magnus 25/5-1825 Rölandahustru Maja Katr Jansdotter 14/11-27 StenebyBarna: Ingrid SophiaAnna Katrina 10/5-11-55Petter Edvin 30/3-60Så kommer to barn til ..... Kristina 8/2-62 og Betty 21/1-67 som jeg tolker til å være husfaderens oäkta dotter.. Jeg er ikke sikker på at dette er deres felles barn. Litt utydelig i husforhøret men jeg tror at det er uäkta barn. Jeg har ikke sjekket i f.boken enda hvem som står som foreldre.Barna her er født i Rölanda, bortsett fra Ingrid Sophia som det faktisk står f.sted Håbol på. Når jeg så dobbeltsjekker f.boken for Håbol så finner jeg henne fortsatt ikke på den dato. Kan jeg se så galt da tro ??Familien er fattige. I løpet av dette husforhøret flytter de til side 394: gratialister inom Rölanda forsamling. Ingrid Sophia er ikke med dit. Hun flytter et par steder og har tjeneste som piga. Hun er så å gjenfinne på side 395 i samme husforhør: utan stadigt hemvist eller okänd ort vistande personer.Faren her Jan Magnus Pettersson dør 12/6-80. Jeg finner han ikke i dødboken.Maja Katrin, datteren Betty og datteren Anna Catrina er reg utflyttet fra Rølanda til Fredrikstad 11/10-72 og Ingrid Sophia den 5/8-70. Maja Katrin betegnes da som gift kone. Så hvorfor er ikke mannen med tro ? Han dør jo først 8 år etterpå.Jeg finner ingen her i tellingen 1880 eller 1890.Det er litt ulik informasjon ute og går her i sverige og Norge om familien, ihvertfall i forhold til Fødestedene. Når det i Norge er oppført Steneby som f.sted på alle, det er det ikke i Sverige.Skal sjekke om jeg kan finne Ingrid Sophia som født i Steneby. Sikkert derfor det bød på litt problemer.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Ufattelig at vi skulle få løsning på denne saken idag. Må sende dere alle en Stor takk i sommervarmen. Dette var grymmt bra.Anne Lene. Ingrid oppgir Jan Jansen som far ved vielsen? Det stemmer ikke da overens med Jan M. Peterson.Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ja, moro med en løsning.Som du sier Bjørn, farens navn stemmer ikke over ens her. Jeg finner ikke Ingrid Sophias fødsel og får jo ikke sjekket hvem som står oppført som hennes far da.Jeg fant den heller ikke i Steneby. Begynner nesten å lure på meg selv i varmen. Har jeg oversett noe jeg bør se ?Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.